دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
کد خبر: 239474
۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰

به همت پژوهشکده بین المللی نور، تحولات جاری قرقیزستان، با حضور رئیس اداره کشورهای مشترک المنافع و مسئول دبیرخانه سازمان شانگهای، صبح امروز در جامعه العلوم قم، بررسی شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست علمی، ناصر آقاجانی اصفهانی، تشریح چگونگی استقلال کشور قرقیزستان و موقعیت استراتژیک آن در آسیای میانه، گفت: کشور ایران با تمامی کشورهای آسیای میانه مشترکات فرهنگی بسیاری دارد، و حتی در کشوری مانند تاجیکستان، این مشترکات  بسیار فراتر است.

وی افزود: در دنیا نقاطی وجود دارد، که می توان آن ها را قلب زمین نامید که اگر کسی بتواند بر آن ها سیطره داشته باشد، می تواند بر تمامی دنیا حکومت کند که یکی از آن‌ها منطقه آسیای میانه است.

رئیس اداره کشورهای مشترک المنافع ادامه داد: قرقیزستان علاوه بر آن که جزء کشورهای آسیای میانه است،

و کانون خیزش های مردمی می‌باشد، بر کشورهای تاجیکستان و مناطق مسلمان نشین چین تأثیر می گذارد به همین دلیل هم توجه دولتمردان بزرگ دنیا به آن بیشتر جلب شده است.

وی با اشاره به این نکته که قانون اساسی قرقیزستان، انتخاب دین را برای تمامی افراد آزاد گذاشته است، خاطرنشان ساخت: به دلیل تفکرات برگرفته از حکومت شوروی سابق بر قرقیزستان افراد بالای 45سال این کشور عموما تفکرات کمونیستی دارند و اگر ما می خواهیم در آن کشور فعالیت کنیم، باید فکر خود را روی نسل های جوان و نوجوان متمرکز کنیم.

مسئول دبیرخانه سازمان شانگهای، افزود: هم اکنون پنج مسجد بزرگ شیعیان در پایتخت قرقیزستان وجود دارد، اما مخاطب قرار دادن زنان قرقیزستانی مورد غفلت واقع شده است.

 وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند بدون محدودیت به فعالیت های خود در قرقیزستان ادامه دهد گفت: دانشگاه کوثر در پایتخت قرقیزستان تأسیس شده، که در صدد ارتقاء آن به انستیتو هستیم.

آقاجانی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا  احتمال دارد نفوذ آمریکا در قرقیزستان از بین برود گفت: با رفراندومی که اخیرا در این کشور صورت گرفت، دولت حاکم شکل قانونی پیدا کرده که این امر می تواند قدرت تصمیم گیری را در دولت افزایش دهد و در نتیجه به زودی شاهد کمرنگ تر شدن نفوذ آمریکا در این کشور خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha