جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی

مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: تفسیرهای ابتدایی و سطحی از وحدت و همچنین برگزاری مراسم‌ها و همایش‌های سطحی نه تنها برای وحدت مفید نیست، بلکه آسیب زا نیزمی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: خاستگاه ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در ایران به تاریخ نهضت‌ها و تاریخ استعمار باز می‌گردد.

وی با بیان این که خاستگاه علم و دانش در قرون گذشته کشورهای اسلامی به ویژه ایران بوده است گفت: بنا به دلایل مختلفی این مرکزیت علمی در علوم تجربی و به خصوص بخش‌هایی از علوم انسانی به غرب منتقل شد و تفکیکی بین دانش و دین به وجود آمد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به این که در زمان رضا خان دانشگاه‌هایی به سبک غربی در ایران شروع به فعالیت کردند بیان کرد: در این دوره شرایطی پیش آمد که راه استعمار در ایران هموار شد و سیستم غرب ابزار آن را نیز در اختیارش قرار ‌داد.

وی با بیان اینکه در همان زمان فرهیختگانی در دانشگاه حضور داشتند که نقش شوم استعمارگر را دریافتند و مبارزات گسترده‌ای در دانشگاه شروع شد، تصریح کرد: پس از این مسائل، انقلابی در ایران شکل گرفت که برخاسته از سبک ملی، سنتی، دیرینه و کهنی بود که در آموزش وجود داشت.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب، امام (ره) و دیگر موثران در انقلاب اعتقاد داشتند که بین حوزه و دانشگاه بایستی وحدت وجود داشته باشد.

وی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه دو اثر بسیار مهم دارد گفت: استفاده از دستاوردهای خوب دانش غربی و همچنین استفاده از جنبه‌های مفید و سازنده سبک سنتی حوزه‌های علمیه دو اثر مهم وحدت حوزه و دانشگاه است و ترکیب این دو می‌تواند آینده‌ساز باشد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت مطرح کرد: هر کدام از این دو نهاد سازنده اگر تنها باشد مثل پرنده تک بالی است که نمی‌تواند حرکت کند و این دو نهاد باهم می‌توانند پیشرفت کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی و سوری نیست

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی و سوری نیست گفت : این یک وحدت عمیق و راهبردی است و برای پیشرفت کشور ضروری می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی تصریح کرد: موفقیت کشور در این است که هم از مواهب علم سنتی و هم از مواهب علم جدید برای رسیدن به اهداف عالی کشور استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی ابراز داشت: رمز وحدت این دو نهاد در این است که حوزه و دانشگاه شناخت خوبی نسبت به یکدیگر داشته باشند و دریابند که هر دو در خدمت پیشرفت کشور و مردم باشند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: هر گاه در تاریخ کشور ما این دو نهاد به هم نزدیک بودند ثمرات و آثار مثبتی را به همراه داشته است، ولی زمانی که از هم فاصله می‌گیرند اثرات نامطلوبی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان حوزوی و دانشگاهی بایستی اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند گفت: تفسیرهای ابتدایی و سطحی از وحدت و همچنین برگزاری مراسم‌ها و همایش‌های سطحی، نه تنها برای وحدت مفید نیست، بلکه آسیب زا نیز هست.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی عنوان کرد: تبیین عرصه‌های این وحدت و همچنین راه‌های حصول این هدف و اینکه چه تصمیم‌هایی را باید گرفت تا به این هدف نائل شویم از وظایف نخبگان کشور است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha