جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جمشیدی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: باید در عرصه احیای فرهنگ وقف تنها به تبلیغ اکتفا نشود در کنار آن به صورت عملی وارد شد و تلاش نمود تا موقوفات گذشته به محل خود باز گردد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به قرار گرفتن در هفته وقف و نقش موقوفات حوزه در حمایت از این نهاد علمی و دینی گفت: از گذشته، حوزه های علمیه رابطه تنگاتنگی با مردم داشته است و این مردم اند که در حفظ این نهاد علمی نقش آفرین بودند.

وی افزود: حوزه های علمیه  از محل وجوهات و پشتیبانی های مردمی در طول 1400 سال اداره شده است و بانیان آن را همین مردم تشکیل می دادند و همواره حامی آن بودند؛ در این مسیر، تمهیداتی از سوی جامعه دینی صورت گرفت که از جمله آنها، احداث مدارس علمیه، مساجد و موقوفاتی برای اداره و پشتیبانی این ها بود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در دوره هایی این موقوفات در اوج شکوفایی از نظر کیفی و کمی بود، تصریح کرد: متأسفانه در دوره ای، به دلیل کم توجهی یا بی توجهی یا غصب غاصبان، مانند دوره پهلوی، موقوفات از مجاری خود خارج شد و تصرفات غیر مجاز، صرف منافع در غیر موقوف علیهم، رها شدن این موقوفات، از بین رفتن اسناد و مدارک و...، بخش زیادی از موقوفات حوزه دستخوش تاراج غاصبان قرار گرفت و مقداری نیز به دلیل کم توجهی متولیان در زمان خود آسیب دید.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران امیدوار بودیم که نه تنها موقوفات گذشته احیا شود، بلکه موقوفات جدیدی نیز برای حوزه های علمیه توسط خیرین احداث شود. ولی مردم با توجه به این که همواره دوست دارند آثار کارهای نیکشان را ببینند،  از بین رفتن بخشی از موقوفات و عدم توجه متولیان، سنت وقف را در میان مردم کم رنگ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با ضروری دانستن توجه به ترویج فرهنگ وقف در جامعه گفت: باید دقت داشت که تلاش در عرصه احیای فرهنگ وقف تنها با تبلیغ ما را به نتیجه کامل نمی رساند، در این عرصه باید در کنار تبلیغ، به صورت عملی وارد شد و تلاش نمود تا موقوفات گذشته به محل خود باز گردد و تصرفات صورت گرفته احیا شود تا در مسیر نیت واقفین صرف شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: علی رغم وجود موقوفات زیاد حوزه های علمیه، با توجه به این که مباشر در امر موقوفات حوزه را متولیان حوزه ندارند، آنطور که باید، توجه به این موقوفات نشده و در مجاری خود مصرف نمی شود.

وی با تأکید بر این که روشی که از دوره های قبل درباره موقوفات بوده، باید تغییر کند، تصریح کرد: اگر موقوفات در دست مسئولان حوزه های علمیه به ویژه مسئولان مدارس علمیه باشد، به لحاظ این که به منافع موقوفات نیاز دارند و هم مدرسه علمیه وابستگی ساختاری به موقوفات دارد، دلسوزی بیشتری در حفظ و نگهداری آن و صرف هزینه ها در مسیر درست را شاهد خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی افزود: اگر اینگونه شود، ما دیگر گرفتار سازمان های عریض و طویل در این عرصه نخواهیم شد و این ما را به مسیری که مورد توجه و نظر همگان است که تقویت موقوفات و استقبال حوزه شکل گیرد، می رساند و حوزه هیچ نیازی به بودجه های دولتی نخواهد داشت.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha