چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
طلاب

حوزه/ مدیر مطالعات امور تهذیبی معاونت تهذیب از تهیه و تدوین نظام نامه جامع تربیتی حوزه های علمیه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام مهدی محمدی صیفار، با بیان این مطلب و  با اشاره به اهمیت برنامه های اخلاقی و تربیتی در اسلام و به خصوص در حوزه های علمیه اظهارداشت:  اخلاق و تربیت  با توجه به اهمیتی که در اسلام دارند بدین جهت در حوزه های علمیه هم مورد توجه علما و بزرگان بوده و همواره طلاب را به این امر مهم به عنوان یکی از وظایف ایشان تشویق می کردند .

وی، با اشاره به اینکه امروزه به علل متعددی مسایل تربیتی و اخلاقی در حوزه های علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود:  امروز  در حوزه ها ی علمیه کشور به مسائل تربیتی توجه ویژه شده  و هر مدرسه ای در این راستا برنامه های را در نظر گرفته و اجرا میکند.

مدیر مطالعات امور تهذیبی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، رسالت و ماموریت معاونت تهذیب را در مسایل تربیتی مدنظر قرار داد و گفت: این معاونت  در نظر دارد تا جهت ساماندهی و یکسان سازی برنامه های تربیتی ، نظام نامه ای را تدوین و در سراسر کشور آنرا به اجرا بگذارد.

وی  تاکید کرد: امروز نظام نامه های تربیتی در نهادهای مختلف کشور از جمله دانشگاه، آموزش و پرورش و حتی برخی نهادهای دینی نوشته شده، اما نظام نامه ای که معاونت تهذیب در پی آن است، با درنظر داشتن ویژگی های خاص حوزه های علمیه است که علی القاعده با سایر نظام نامه ها تفاوت خواهد داشت.

این محقق و پژوهشگر دینی، ادامه داد: این نظام نامه پس از یکسری مطالعات گسترده  ونیاز سنجی و آسیب شناسی حوزه های علمیه چشم انداز برنامه های تربیتی یک طلبه را از هنگام ورود به حوزه تا مقاطع بالاتر در یک برنامه طولانی مدت ، برنامه ریزی خواهد کرد.

وی تصریح  کرد: دراین نظام نامه علاوه بر مفاهیم، روش ها، ساحت ها و اهداف تربیتی، عوامل و موانع تربیتی بحث شده و راهکارهای اجرایی و پیشهاد های مقتضی در نظر گرفته می شود.

حجت الاسلام محمدی، خاطرنشان ساخت: این نظام نامه علاوه بر تبیین اطول و چارچوب کلی، باید بتواند به مسائل زیست محیطی ویژه حوزه های علمیه نیز توجه کند و انعطاف لازم را در ارائه برنامه های تربیتی حداقلی و حداکثری داشته باشد.

وی با یادآوری این مطلب که در تهیه این نظام نامه نظرات بزرگان و علمای حوزه هم مدنظر قرار گرفته است، بیان داشت: در حال حاضر کلیات طرح انجام و حتی برخی از فصول آن نیز تدوین شده است که امیدواریم به زودی این مهم انجام و به مرحله اجرا در آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha