شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام فرحانی معاونت آموزش

حوزه/ معاون آموزش و امور حوزه های علمیه از مشارکت 8 هزارو 451 نفر از طلاب سراسر کشور در سومین دوره از مسابقات علمی(المپیاد) حوزه های علمیه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به تشریح وضعیت مسابقات علمی(المپیاد) حوزه های علمیه پرداخت و گفت: سومین دوره مسابقات علمی حوزه های علمیه در سه مرحله طراحی و برنامه ریزی شد که مرحله نخست آن با موفقیت برگزار و مرحله دوم آن جمعه اول  اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

*نگاهی بر آمار و ارقام دومین دوره از مسابقات علمی حوزه های علمیه

وی با اشاره به مسابقات علمی سال گذشته حوزه های علمیه، اظهار داشت: دومین دوره از این مسابقات با شرکت 2هزارو  542  نفر از طلاب در سراسر کشور آغاز شد که 1366 نفر از آنان به مرحله دوم راه پیدا کرده و در نهایت 129 نفر از مرحله سوم این مسابقات برگزیده شدند.

معاون آموزش حوزه های علمیه ابراز داشت: 87 نفر از سطح کشور و 42 نفر از استان قم به عنوان برگزیده دومین دوره از مسابقات علمی حوزه های علمیه انتخاب شدند.

معاون طلاب و امور حوزه های علمیه یادآور شد: ادبیات، علوم عقلی، علوم نقلی، فقه و اصول سطح 1، سطح 2 و سطح 3 مواد امتحانی را تشکیل داده اند.

*برگزیدگان دومین دوره مسابقات علمی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به استان های برگزیده در دومین دوره مسابقات علمی حوزه های علمیه، خاطرنشان ساخت: قم با 67 امتیاز، آذربایجان شرقی با 25 امتیاز، کهگلویه و بویراحمد با 18 امتیاز، تهران با 16 امتیاز، مدیریت ویژه بابل با 13 امتیاز، استان مرکزی با 11 امتیاز، 6 استان برگزیده ما بوده و رتبه هفتم نیز به اردبیل، آذربایجان غربی، البرز، مدیریت ویژه بناب، بوشهر، مروی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، زنجان، چهارمحال بختیاری، فارس، کردستان، کهنوج، ساری و همدان تعلق گرفته است.

وی با اشاره به استقبال خوب طلاب از این دوره از مسابقات، تصریح کرد: دومین دوره از مسابقات، تأثیرات بسیار بالایی برای طلاب داشته و ما شاهد نشاط خوبی در میان این عزیزان بوده ایم.

*آماری از سومین دوره از مسابقات علمی حوزه

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه در ادامه به سومین دوره از مسابقات علمی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در این دوره با استقبال چشمگیری مواجه بودیم؛ به نحوی که 8 هزار و 451 نفر از طلاب سراسر کشور از 228 مدرسه فعال در این مسابقات مشارکت داشتند که 6 هزار و 847 نفر از این عزیزان توانستند مجاز به شرکت در این مسابقات شوند.

وی ادامه داد: در مرحله اول از این دوره از مسابقات، 1543 نفر توانستند جواز حضور در مرحله دوم را به دست آورند که ان شاءالله در اول اسفندماه سال جاری ساعت 9 صبح در محل مدیریت های استانی به رقابت خواهند پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان این مطلب که 21 اسفند ماه، زمان اعلام نتیجه مرحله دوم این دوره از مسابقات می باشد، اظهار داشت: همچنین برای مرحله سوم سومین دوره از مسابقات علمی حوزه های علمیه، اردوی علمی در نظر گرفته شده که از تاریخ 26 الی 29 مردادماه 1394 برگزار و طلاب در آن به رقابت خواهند پرداخت.

وضعیت دروس خارج حوزه های استان ها

وی در بخش دیگر از این مصاحبه به موضوع درس خارج در استان ها و شهرستان ها پرداخت و گفت: مصوب شورای عالی حوزه های علمیه از دروس خارج در استان ها و شهرستان ها این بوده که گزارشی آماده و تحویل داده شود که این کار انجام و مقرر شد کمیته ای 3 نفره به شورا پیشنهاد کنیم که بعد از تایید این عزیزان، این کمیته به بررسی دروس خارج استان ها بپردازد؛ البته امروز این دروس در استان ها در حال برگزاری است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به وضعیت مدارک سطح 3 و 4 طلاب در استان ها، اظهار داشت: طلاب واجد شرایط می توانند برای دریافت این مدارک ثبت نام و مراحل علمی و اداری آن را در قم انجام دهند.

*فعالیت 20 واحد آموزش تخصصی در استان ها

معاون آموزش  و امور حوزهای علمیه با بیان این مطلب که امروز 20 واحد آموزش تخصصی در استان ها در حال فعالیت هستند، ابراز داشت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی حوزه های علمیه، در استان هایی که واجد شرایط برای راه اندازی واحد آموزش تخصصی نمی باشند، می توانیم دوره های آموزش تخصصی از سوی مراکز علمی معتبر برگزار کنیم.

*حدود اختیارات شوراهای استانی

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در پایان با اشاره به حدود اختیارات شوراهای استانی، خاطرنشان ساخت: ضابطه ای در این موضوع وجود دارد که برخی از مصوبات با تصویب شورای استانی، نافذ و قابل اجراست و برخی از این مصوبات نیز باید با تأیید مدیریت حوزه های علمیه انجام شود.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha