جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی، در پیامی به کنگره بین المللی شهدای جهاد عشایر، تصریح کردند: ایران بارها با محوریت و تدبیر مرجعیت، از سطلعه استمار و استکبار نجات یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جهاد در راه صیانت وطن اسلامی از دستبرد بیگانگان، یک وظیفه دینی و الهی است و از نظر روایات یکی از درهای بهشت به‌شمار می‌رود، آنجا که امیرالمومنین علیه السلام در این مورد می‌فرماید «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ» از کلام مولی الموحدین(ع)استفاده می‌شود «جز اولیاء الهی برای همگان، توفیق ورود از این باب الله نیست».

بر‌خلاف اندیشه غربی ها، آنچه که در اسلام وارد شد، جهاد در راه خداست. یعنی کوشش در نشر ارزش‌ها و سعی در حفظ نوامیس اسلام و جلوگیری از سلطه بیگانگان بر سرنوشت مسلمانان.

تاریخ ایران زمین یک مسئله را به صورت قطعی روشن ساخته است و آن اینکه در هر زمانی که دشمنان دست تطاول برآن دراز نموده اند، عشایر غیور کشور در خط مقدم دفاع بوده اند و دست رد بر سینه بیگانگان زده‌اند.

 سرزمین خوزستان، سرزمین نفت خیز و دارای ذخایر ارزشمندی است، که پیوسته مورد طمع بیگانگان بالاخص پیر استعمار انگلستان بوده است و پیوسته با عناوین گوناگون در‌صدد ایجاد سلطه بر این منطقه است و علما‌ و مراجع پیوسته از وجود نیروهای عشایر جان بر کف در حفظ منطقه بهره گرفته‌اند.

در سال 1914 میلادی، برابر 1293 شمسی منطقه خوزستان به وسیله نیروهای نظامی انگلیس اشغال شد، تا آنجا که ناوگان جنگی این کشور استعمارگر، به اهواز رسید.

تنها مقاومتی که برابر متجاوزان انگلیسی انجام گرفت، جهاد عشایر عرب خوزستانی بود و محرک آنان به جانفشانی، فتوای مرجع وقت مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمد کاظم ‌یزدی بود. این فتوا که به وسیله روحانیان در میان عشایر منتشر شد و سدی مقابل متجاوز قرار گرفت. البته این جان برکفان به این آسانی بر هدف مقدس خود دست نیافتند، بلکه در این راه، قربانی‌های ارزشمندی را تقدیم کردند که سرانجام به بیرون راندن این نیرو از این منطقه منجر شد.

اینک ما در اینجا متن تلگرام آیت‌الله طباطبایی یزدی(ره) را منعکس می‌کنیم که در آن، عشایر را به لزوم دفاع از سرزمین اسلامی فراخوانده است. در بخشی از این پیام آمده است «پاسداری از کیان اسلام و دفاع با جان و مال از مرزهای اسلامی در برابر یورش کافران، از اولویت بالایی برخوردار است». آنگاه به امیر آن روز خوزستان خطاب می‌کند که «شما در مناطق مرزی کشور هستید، حفظ آن از حمله کافران از واجبات است، همان گونه که این تکلیف بر سایر عشایر آن منطقه لازم و واجب می‌باشد». (تاریخ 1 محرم 1333 اول آذر1293 «محمد کاظم طباطبایی»)

وی به این پیام اکتفا نکرد. هیأتی از علما بزرگ نجف را به سرپرستی فرزند ارشدش سید محمد طباطبایی به منطقه اعزام کرد، تا عشایر منطقه را بر این امر تشویق و وادار کند. این نخستین بار نیست که یک مرجع مردم را به دفاع از کیان اسلامی دعوت می‌کند: در سال 1308(ه.ق) نیز مرحوم میرزای بزرگ شیرازی با فتوای تاریخی خود سلطه پیر استعمار را بر اقتصاد ایران قطع کرد که قبل از او نیز مرحوم سید محمد مجاهد مولف کتاب المناهل در تاریخ 1241 فتوای جهاد با اشغالگران شمال کشور را صادر کرد.

در اینجا به نکته ای اشاره می‌کنیم: جوانان عزیز عرب، کلیه عشایر غیور منطقه، یکی از افتخارات شما این است که این منطقه را که دژ استوار ثقلین است، پیوسته معزز داشته اید و پرچم ولایت را در سراسر منطقه اهتزاز در آورده‌اید. اکنون دشمن از راه دیگر وارد شده است. او می‌خواهد به جای اشغال مرزهای زمینی به مرزهای ایمانی جوانان شما تجاوز کند و نعمت ولایت را از آنان بگیرد تا راه برای سلطه مجدد او فراهم گردد.

از عزیزان درخواست می‌شود، با هوشیاری کامل از نفوذ افکار داعشی‌ها که نوزادان وهابیت هستند، جلو‌گیری نموده و مطمئن باشند که اینها سربازان خط اول استعمارند که در لباس نفاق و تظاهر به «دلسوزی برای عشایر عرب» فعالیت می‌کنند.

إن شاءالله همگان در پناه قرآن و عترت سر‌فراز و پاینده و پایدار باشید و از مسئولان منطقه خواهانم در تمام مراحل از جوانان بومی بهرمند شوند و بدانند این ها پشتیبان کشورند و شما هم باید خدمتگزار صمیمی آنها باشید.

در پایان از همین راه دور سلام خود را به کلیه حاضران در این همایش بالاخص حضرت آیت‌الله جزایری تقدیم می‌دارم و از فرزند عزیز روحانیم حجت‌السلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ محسن حیدری سپاسگزارم که با حمایت و ارشاد نماینده‌ ولی فقیه در استان، این فضای روحانی و علمی و همگانی را فراهم آورده است، و توفیق همگان را به ویژه فرماندهان بسیج کشور و استان خوزستان و دیگر مدیرانی که در برپای این کنگره، همکاری داشته‌اند، از خداوند متعال خواهانم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha