شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ریشه دینی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی کشور را عزتمند می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در قم، اظهار داشت: این عنوان از ابداعات مقام معظم رهبری بوده که بسیار مبارک، کلیدی و مهم در حل مسائل اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: شاخصه ها، مؤلفه ها، راه‌کارهای اجرایی و ... اقتصاد مقاومتی را باید شناخت ، البته این کار نیاز به جلسات علمی و پژوهشی بسیاری دارد تا کارشناسان مباحث خود را ارائه دهند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این نگرانی وجود دارد که مبادا این مباحث و موضوعات در حد چارچوب این جلسات باقی مانده و در میدان اجرا اثری ازآن مشاهده نکنیم.

*خصوصی سازی؛ یکی از شاخصه های تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: از اقتضائات اقتصاد مقاومتی، خصوصی سازی است؛ به این معنا که اقتصاد کشور مردمی شود.

این استاد حوزه یادآور شد: هر دولتی که بر روی کار آمده، به این نتیجه رسیده که باید به سمت خصوصی سازی رفته و فعالیت ها بر روی دوش مردم و جامعه قرار بگیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی ریشه دینی دارد، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در آیه 7 سوره حشر فرموده است که ثروت نباید در دست یک گروه باشد و در یک جا متمرکز شود.

وی تصریح کرد: اقتضای این آیه این است که حتی دولت هم حق ندارد ثروت جامعه را انحصارا در دست خود داشته باشد که متاسفانه در جامعه ما چنین چیزی وجود دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که سال ها از تصویب اصل 44 می گذرد، اذعان داشت: متأسفانه هنوز این اصل اجرایی نشده و حتی دولت هایی عملا و لسانا با این اصل مخالفت کرده و به نحو دیگری آن را اجرا کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام با تمرکز ثروت در بخشی از جامعه مخالف است، اظهار داشت: تا اقتصاد مردمی نشود، به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.

*نحوه پرداخت یارانه با فرهنگ دینی سازگار نیست

این استاد حوزه با اشاره به تأکید اسلام بر در اختیار قرارگرفتن ثروت در اختیار اهل آن، ابراز داشت: اموال عمومی کشور باید در دست اهلش قرار بگیرد و یارانه با فرهنگ دینی ما سازگار نیست. یارانه از نظر علمی با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد؛ چراکه در این اقتصاد، اموال عمومی باید درست و دقیق به جای خود مصرف شود.

یارانه منشأ بیکاری بسیاری از جوان ها شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که یارانه منشأ بیکاری بسیاری از جوان ها شده است  تأکید کرد: مسئولین اقتصادی کشور باید اشخاصی باشند که بتوانند برای اقتصاد کشور تحلیل و برنامه ریزی کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، عدم هدررفت اموال عمومی کشور را یکی دیگر از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تبذیر به معنای مصرف کردن مال به غیر جای خود است و در اسلام جایگاهی ندارد.

*معنای اقتصاد مقاومتی، استقامت نیست

این استاد حوزه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای استقامت نیست، خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی به معنای فکر و تدبیر پیش از استقامت است.

آیت الله فاضل، ترغیب جوانان به کسب و تجارت را یکی دیگر از شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: اسلام بر روی این واقعیت بسیار تکیه داشته و آیات و روایات بسیاری برای آن آمده است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) برای کسب و کار و جمع آوری مال، اظهار داشت: حضرت در این روایت فرمودند: جمع مال از حلال برای حفظ آبرو، ادای دِین و صله رحم اشکالی ندارد.

*قطع وابستگی از بیگانگان از مؤلفات اقتصاد مقاومتی است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی دیگر از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را قطع وابستگی به بیگانگان عنوان کرد و گفت: این اقتصاد زمانی محقق می شود که کشور در جمیع امور به خود متکی بوده و نیازی به اجناس خارجی نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: امروز ماشین های لوکس، اجناس تزئینی و برندهای مختلف در البسه، غذاها و ... در کشور باب شده که باید اصلاح شود.

*اقتصاد مقاومتی کشور را عزتمند می کند

این استاد حوزه تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، کشور را در مقابل کشورها و تولیدات خارجی عزتمند می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان خطاب به مسئولین، خاطرنشان ساخت: اجازه ندهید در شهرها و روستاها زمین های کشاورزی و باغ‌ها تغییر کاربری پیدا کرده و به اماکن مسکونی و تجاری تبدیل شود.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha