سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است، منشور حقوق بشر را به نفع کشورهای غربی دانست و گفت: باید آموزه های ارزنده اسلامی در عرصه حقوق بشر دوستانه تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل در نشست «گفتگوی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه» که عصر امروز در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه منشور حقوق بشر با توجه به دیدگاه قدرت های مستکبر تدوین شده است گفت: اسلام بهترین مبنا برای حقوق بشر را ارائه کرده است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است؛ منشور حقوق بشر را به نفع کشورهای غربی دانست و گفت: باید آموزه های ارزنده اسلامی در عرصه حقوق بشر دوستانه تبیین شود.

وی بر ضرورت تبیین و معرفی حقوق بشر دوستانه اسلامی تاکید کرد و گفت: قرآن کریم و همچنین روایات متعددی از معصومین علیهم السلام حفظ کرامت انسانی را امری ضروری اعلام کرده اند که این امر باید به اطلاع علاقه مندان به مکتب تشیع رسانده شود.

آیت الله  فاضل با اشاره به آیه ای از قرآن کریم بیان داشت: کرامت انسانی در اسلام تا جایی است که حتی سفارش شده است که در جنگ تا آنجا که ممکن است از تعرض به زنان، کودکان و سالمندان جلوگیری کنید و بی  جهت کسی را مورد تعرض قرار ندهید.

وی با پیشنهاد تشکیل گروهای تحقیقی در حوزه با همکاری مراکز بین المللی گفت: ظرفیت های عظیمی در عرصه حقوق بشر دوستانه در اسلام وجود دارد که تحقیق علاقه مندان این عرصه را می طلبد.

استاد حوزه علمیه قم  عدم تجاوز و تعدی را یکی از اصول پذیرفته شده اسلامی دانست و گفت: در اسلام کلیه انسان ها دارای احترام اند و نمی توان به هیچکس به ناحق صدمه ای وارد کرد.

 وی با تاکید بر اینکه در اسلام حقوق تمامی انسان ها با یکدیگر برابر است  گفت: هیچ قانونی حتی در زمان حاضر در حقوق بشر بین المللی دیده نمی شود که همانند اسلام به بشریت به دیدگاه یکسان بنگرد.

آیت الله فاضل با بیان اینکه ساختن سلاح های کشتار جمعی و بیگناهان در اسلام نهی شده است گفت: قوانین اسلام در 1400 سال پیش به همه حقوق بشریت برای حفظ کرامت او پرداخته است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه قطع درختان در اسلام نهی شده است، توحش برخی گروهای افراطی همچون داعش در مثله کردن انسان ها را خلاف تعالیم اسلامی دانست و افزود: این گروها کوچکترین آشنایی با معارف اسلامی ندارند  ودر جهت تامین اهداف استکبار جهانی به وجود آمده اند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه داعش را دست نشانده اسرائیل دانست و گفت: این گروه از سوی رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی برای تامین اهداف آنان در منطفه به وجود آمده اند و وظیفه اصلی آنان نشان دادن چهره ای خشن از اسلام است.

وی با انتقاد از سازمان های بین المللی در برخورد با این گروهای تکفیری بیان داشت: باید مراقب باشیم که این گروه ها افکار مردم جهان درباره مسلمانان را مسموم نکنند.

وی با بیان اینکه آموزهای بسیاری در قرآن و سنت در باب جهاد و مقابله با دشمنان وجود دارد گفت: دین اسلام برای سعادت و تکامل بشر آمده است که جهاد و نبرد را تنها در باب دفاع واجب می داند  و از هر گونه پیش دستی در ایجاد جنگ را منع کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه اسلام برای سعادت و تکامل بشر آمده است گفت: جنگ تنها در موارد ضرورت رخ می دهد؛ مراکز بین المللی باید تدارکی بیندیشند که نبردی رخ ندهد؛ ولی می بینیم که در مناطق مختلف دنیا جنگ های سختی جریان دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha