شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 348577
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
فرقه ها

حوزه/ در نشستی با حضور کارشناسان و اساتید حوزوی، آسیب های فرقه های انحرافی و رسالت های حوزه در مقابله با آنها مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی مدیر پژوهشکدۀ مهدویت و آینده پژوهی، در نشست هم اندیشی محققان مهدویت فرقه های انحرافی که پنجشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بر لزوم توجه بیشتر کارشناسان مهدویت و ارائه راه کارهای مناسب برای مقابله با این فرقه ها تأکید کرد.

وی ابراز داشت: برای تأثیر­گذاری بیشتر لازم است در این نشست به دنبال سه محور، گزارش هایی از فعالیت جریان‌های فرقه‌ای، گروه های مخاطب و همچنین از فعالیت های صورت گرفته و طرح های پیش رو برای مقابله باشیم.

مدیر پژوهشکدۀ مهدویت و آینده پژوهی اظهار داشت: هر قدر اسلام، مبانی ارزشی و عقیدتی اهل بیت (ع) در دنیا گسترش می یابد به همان اندازه هم مبانی ضد ارزشی و گرایش های ضد دینی گسترش پیدا می کند؛ ولی آنچه در این عرصه مهم می باشد، این است که باید بدانیم حرکات آنها به صورت سازماندهی شده و از تشکیلات خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر مدعیان دروغین مهدویت، فرق و... در گذشته فردی عمل می‌کردند؛ اما امروز می بینیم به صورت گروهی فعالیت دارند و این زنگ خطر برای جامعه اسلامی است، نیازمند هوشیاری بیشتر از سوی دلسوزان و کارشناسان برای مقابله با این جریان های انحرافی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی ابراز داشت: این گروه های انحرافی به شدت در حال بررسی و مطالعۀ منابع و تراث دینی و عقیدتی شیعه در موضوعاتی مانند مهدویت هستند و حرکت مذکور بیانگر این حقیقت است که دشمنان برای ضربه زدن به مقدسات، دست به هرکاری می زنند.

* دانش آموختگان شیعه شناسی اسرائیل، مروجان فرقه های ضاله

مدیر پژوهشکدۀ مهدویت و آینده پژوهی اظهار داشت: گروه های انحرافی قطعاً از حمایت های مالی و اتاق فکر صهیونیستی و مراکز علمی یهود و سرویس اطلاعاتی بیگانگان مانند انگلیس برخوردارند که هدف آنها هم مشخص است.

وی گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان شیعه شناسی اسرائیل، در اختیار فرقه های ضاله و دروغین است و این امر نشان دهندۀ این واقعیت است که گروه ها و مراکزی که با تمام امکانات وارد صحنه شدند می خواهند اثری از اسلام نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی یکی از راه کارهای مقابله با این فرقه ها را یکسان کردن اطلاعات و آمارهای نهادهای مسئول دانست و گفت: شناسایی گروه های مخاطب این فرقه ها و همچنین شناسایی مراکز، اشخاص و گروه های آلوده به این فرقه ها از دیگر راه کار های مقابله با جریان های انحرافی دینی می باشد.

* جدایی دین از سیاست، دست آورد فرقه ها

حجت الاسلام رضا اسکندری از دیگر کارشناسان این نشست علمی گفت: در مدتی که در عراق درگیر این قضیه بودم برای جلوگیری این فرقه ها کارهای خوبی در آنجا صورت گرفته است.

عضو شورای پژوهشی مهدویت افزود: یکی از مشکلات مؤسسات و مراکز تخصصی، برای مقابله با این فرقه ها، انسجام نداشتن و عدم ارتباط با یکدیگر و البته موازی کاری است.

وی اظهار داشت: اساس حرکت این گروه ها، روان شناسایی و جامعه شناختی بوده که با داشتن این دو عنصر، به خوبی در عراق نفوذ کرده اند. آنها روی فکر و عقیده مردم عراق کار کرده و روحیات آنها را به خوبی می شناختند.

حجت الاسلام اسکندری گفت: پایه های جریان های مذهبی در عراق به عشیره آنها بر می گردد، به هر حال برگشت این جریانها در عراق به عشیره های مختلف مربوط شده و حیات و ممات آنها به همین عشیره ها است.

عضو شورای پژوهشی مهدویت افزود: طبع حرکت جریانهای مذکور این است که حرف های بد و خوب را با هم ممزوج می کنند، به طوری که حتی برای اهل علم و فضل هم غیر قابل تشخیص بوده و شناسایی آن کاری بسیار دقیق و علمی را می طلبد.

وی بیان داشت: مهمترین موضوع این فرقه ها نوع استراتژی آنها است که باید شناسایی شود؛ همچنین باید بدانیم به دنبال چه برنامه ها و اهدافی در جامعه اسلامی هستند؟

حجت الاسلام اسکندری خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از کارهای آنها موضوع خواب و رویا است و متأسفانه از این دو موضوع برای جذب مردم بهره برداری کرده اند.

عضو شورای پژوهشی مهدویت افزود: مهمترین راه کار مقابله با این فرقه ها، انسجام مراکز علمی ، شناسایی گروه های هدف و شناسایی برنامه های آینده آنها است.

* ترویج فرقه های ضاله، مولود سیاست های استعماری

حجت الاسلام محمود ملکی، مدیر مؤسسه فرهنگ و مهدویت، هدف از برگزاری این نشست را رسیدن به راه کارهای مناسب برای مقابله با فرقه های انحرافی و دروغین، برقرار کردن همکاری بیشتر بین نهادهای مسئول، رصد کردن فعالیت آنها و آگاهی بخشی به جامعه عنوان کرد.

 وی افزود: هدف از شکل گیری و پیدایش فرقه ها از سوی سیاستمداران استعماری که از سال ها قبل مورد توجه آنها قرار گرفته، به تاراج بردن و انحراف کشیدن ارزش های اسلام مانند موضوع مهدویت است.

حجت الاسلام ملکی گفت: سؤالی که ذهن بسیاری از کارشناسان و دلسوزان نظام و اسلام را درگیرکرده این است که این گروه های انحرافی با چه ابزاری مردم و جوانان و به خصوص قشر خاصی از جامعه را به طرف خود جذب می کنند؟

مدیر مؤسسه فرهنگ و مهدویت خاطر نشان ساخت: یقیناً این موضوع از مسائل حساس جامعه است و نیازمند کار کارشناسی و بررسی دقیق است تا با راه کارهای مناسب جلوی نفوذ آن را بگیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha