جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کریم خان محمدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: متاسفانه کشور ما در عرصه علوم انسانی، هنوز آن تحول و پیشرفت لازم و مورد انتظار را نداشته است.

حجت الاسلام کریم خان محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همین مساله رسالت و تکلیف نخبگان حوزه و دانشگاه را برای تلاش به منظور دست یابی به اهداف مورد نظر سنگین تر می کند.

وی افزود: خوشبختانه ما در عرصه علوم طبیعی و فناوری و نیز علوم پزشکی و به ویژه مباحث نظامی، پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم که بعضاً جهانیان را حیرت زده کرده است؛ اما با این وجود هنوز در بحث علوم انسانی نتوانسته ایم در حد و اندازه لازم ظاهر شده و علوم انسانی بومی و اسلامی را به طور کامل در کشور پیاده سازی کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در تشریح چرایی این ماجرا ادامه داد: آن چه مسلم است این که علوم طبیعی و فنی چندان نیاز به آزادی بیان ندارد، چرا که دانشمند در آزمایشگاه تجربی کار خود را انجام می دهد، اما در حوزه علوم انسانی لازمه تولید فکر و اندیشه ، آزادی فکر و افزایش ظرفیت هاست و در زمینه علوم انسانی کسی که خلاقیت و نوآوری داشته باشد معمولاً با سنت فکری رایج مخالف است.

وی افزود: مشکل از جایی بروز پیدا می کند که گاه می بینیم برخی از ما در داخل حرف های جدید را برنمی تابیم و لذا نیاز به آزاداندیشی به خوبی در این خصوص احساس می شود.

حجت الاسلام  خان محمدی همچنین با اشاره به دغدغه جدی مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی بیان داشت: یکی از مهم ترین لوازم تحقق چنین هدف بزرگی، این است که ما بیش از پیش به مساله کرسی های آزاداندیشی و تولید علم و فکر در حوزه و دانشگاه بها بدهیم و از این روند حمایت کنیم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha