شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام پارسانیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه علوم انسانی غرب علومی است که به قصد پیش بینی، کنترل و تصرف شکل گرفته است گفت: باید با حرکت به سمت اسلامی سازی علوم و ارائه متون اسلامی معارف ناب خود را آموزش دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در گردهمایی«بررسی نشست بین المللی استعمار زدایی علم در دانشگاه ناتنیگهام مالزی» که در پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد با بیان اینکه امروز بحث استعمار زدایی علوم به یکی از واقعیت های اجتماعی تبدیل گشته است افزود: این نشست در شعبه دانشگاه ناتنیگهام در مالزی که یک دانشگاه انگلیسی است صورت گرفت که نشان می دهد خود غربی ها مجبور به شنیدن این واقعیت شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این نشست بین المللی با موضوع استعمار زدایی و برقراری دموکراسی معرفتی در قلمرو علم برگزار شد گفت: با توجه به اینکه این هفتمین گردهمایی متفکران استعمار زدایی از علوم بود، در این نشست بیشتر مباحث پیرامون تالیف متون غیر غربی بود.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در زمینه تالیف متون و معارف اسلامی دارد بیان داشت: کشورهایی زیادی در دنیا در این زمینه انتظار فراتری از ایران نسبت به سایر کشورها دارند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه علوم انسانی غرب علومی است که به قصد پیش بینی، کنترل و تصرف شکل گرفته است گفت: باید با حرکت به سمت اسلامی سازی علوم و ارائه متون اسلامی معارف ناب خود را آموزش دهیم.

وی با طرح این پرسش که آیا کتاب دینی و باور ما و هستی شناسی اسلامی ما عالم را مرده می بیند گفت: جهان غرب نگاهی مرده به عالم هستی دارند و جهان امروز متاثر از تصویری است که غرب به عالم دارد که باید با این دیدگاه با توجه به دیدگاه اسلامی مقابله شود.

وی با بیان اینکه این هستی شناسی غرب به صورت ناخودآگاه دراذهان رسوخ کرده است گفت: اگر تعالیم غیر غربی بر اذهان حاکم بود بی شک جهان ما متاثر از تصور غرب نسبت به عالم نبود.

وی با بیان اینکه در« نشست بین المللی استعمار زدایی ازعلم» مباحث مختلفی از جمله تبیین این که آیا علم ریشه در غرب دارد؟ تاریخ واقعی علم، پرسش از "مسلمات" علمی، بررسی پیامدهاي علوم رایج براي زندگی امروزی؟ و غیره مطرح شد گفت: این حوزه ظرفیت بسیار بالایی از فعالیت را می طلبد که باید به صورت جدی تر پیگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با پیشنهاد این که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه یا دفتر تبلیغات اسلامی سرمایه گذاری برای شناخت جریان ها و اشراف بر مجموعه های صورت گیرد که نگاهی متفاوت به علم مدرن دارند گفت: با این کار می توانیم ارتباط فعال تری با چنین مجموعه هایی در جهت تبادل تجارب و انتقال دانسته های خود به آنان داشته باشیم.

 وی افزود: درست است که مجموعه های متعددی با نگاه متفاوت به علم مدرن شکل گرفته است؛ اما ما باید یک جریان که با هویت اسلامی شناخته شود را به راه بیاندازیم.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha