شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‎الاسلام حمید پارسانیا در جمع خبرنگاران

حوزه/ مسئول شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری همایش «دین و نظریه فرهنگی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی» در قم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش  « دین و نظریه فرهنگی» در قم، گفت: این همایش با محوریت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، که خروجی سلسله نشستها و همایشهایی در این زمینه است با مشارکت 14 نهاد علمی کشور برگزار می شود.

وی افزود: حوزه نظری و ابعاد تئوریک نظریه فرهنگی مهمترین محور این همایش است که با توجه به جایگاه شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی این همایش از ثمره های این شورای تخصصی است.

مسئول شورای تخصصی  حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 17 پیش همایش برای این همایش برگزار شده است و این همایش نیز با مشارکت نهادهایی چون حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران، بنیاد علوم وحیانی اسرا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، دانشگاه باقرالعلوم و دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه تهران و اصفهان و علامه طباطبایی و... برگزار شده است.

ارسال 200مقاله به همایش

دبیر علمی این همایش بیان کرد: محورهای اصلی این همایش شامل، فلسفه فرهنگ، نظریه فرهنگی دینی، انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی، نظریه فرهنگی و موضوعات و مسایل فرهنگی، بازخوانی نظریات فرهنگی، نظریات فرهنگی و سایر حوزهها بود که 200 مقاله در این زمینه به همایش رسید.

وی گفت: 150 مقاله به مرحله داوری راه یافتند و 60 مقاله پذیرفته شدند که چکیده مقالات پذیرفته شده در همایش و در پنل های تخصصی ارایه می شود و در کنار آن، مجموعه مصاحبه هایی نیز با اساتید مطرح در حوزه نظریه فرهنگی انجام شده است عرضه می شود.

دبیرهمایش دین و نظریه فرهنگی بیان کرد: این همایش در روز پنجشنه 26 آذرماه در بنیاد بین المللی  علوم وحیانی اسرا،  از ساعت 8:30 تا بعد از ظهر برگزار می شود؛ سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی، ارایه گزارش علمی همایش، سخنرانی های علمی با حضور برخی از اساتید صاحب نظر در عرصه فرهنگی ازجمله دکتر مصلح و دکتر افروغ و مخبر دزفولی و  اهدای جوایز و ارایه مقالات برتر در پنل های تخصصی از جمله این برنامه ها است.

مسئول شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: فرهنگ شاخصه اصلی انقلاب اسلامی ماست و با غفلت از ادبیات شکل گرفته در این حوزه، سیاست گذاری موفق نخواهد بود، شورای تخصصی حوزوی به دلیل علقهای که با حوزه‌های علمیه ونهاد دین دارد، قاعدتا به مساله فرهنگ از منظر دین می‌نگرد و یکی از کارکردهای آن نظریه پردازی در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بیان کرد: شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال بازخوانی نظریات فرهنگی با نظر به زمینه های معرفتی و علمی درون حوزه های علمیه که خروجی آن به سوی تکوین و تدوین نظریه فرهنگی علمی و بومی خواهد بود به دنبال فعال سازی این نظریات در عرصه های علمی و سطوح مختلف علم است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ده ساله این شورا گفت: این شورا پیش از این به عنوان یک کمیسیون تخصصی حوزوی فعالیت می کرد و از جمله اقدامات آن می توان به  پیگیری برای راه اندازی و یا تعریف رشتههای علمی مرتبط با فرهنگ در مراکز دانشگاهی و حوزوی، در حوزه علمیه قم، در رشته هایی چون سیاست گذاری فرهنگ، فرهنگ و ارتباطات در سطوح دکتری و کارشناسی در قم اشاره کرد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha