جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم، انجام امور پژوهشی را در برگزاری هرچه بهتر اعتکاف تأثیرگذار دانست و گفت: آنچه در باب اعتکاف به عنوان احکام، آیات، روایات و... وجود دارد، باید به صورت آیین نامه و بخش نامه منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، در نشست مشترک مدیران استان با ستاد اعتکاف قم که پیش از  ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آموزه های دینی، بندگان خالص خدا در انجام کارهایی که در راه خدا باشد، سر از پا نمی شناسند.

وی با بیان این که خداوند دینی را می پسندد که عاری از ناخالصی باشد، افزود: اعتکاف از جمله برنامه هایی است که مؤمنان به وسیله آن به دنبال جلب رضای خداوند هستند. اگر افراد خانواده، کار و دیگر مشغله ها را کنار می گذارند و وارد عرصه اعتکاف می شوند، به این دلیل است که با خدای خود خلوت نمایند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با بیان این که اگر به چنین انسانی که با این شوق وارد اعتکاف می شود، دلیل حضورش را بپرسید، پاسخ می دهد که به دنبال جلب رضایت الهی می باشد، تصریح کرد: برگزار کنندگان نیز در مسیر جلب رضای الهی بی مزد و بی منت به صورت داوطلبانه در این عرصه حضور می یابند.

وی خاطرنشان کرد: البته این امر مهم خداپسندانه مقتضیاتی دارد. اگر کسانی که توانایی اجرای این امر مهم را ندارند وارد عرصه شوند، یا اگر در جایی که شایستگی و صلاحیت اقامه این مراسم نباشد، برگزار گردد، ممکن است موجب انحراف در این مسیر شود و نه تنها انسان را به سوی خدا هدایت نکند، بلکه از خدا دور هم نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: اگر عبادات در اعتکاف آن گونه که تعیین شده انجام نشود، نتیجه عکس خواهد داشت. خدا نمی پسندد که بندگانش از مسیر نادرست و تعیین نشده به بهانه تقرب به خدا وارد انحراف شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: اولین و مهم ترین محل اعتکاف باید در مساجدی باشد که مورد تأیید باشند و در این مورد سلیقه ای عمل نشود.

وی با تأکید بر این که امر مهم اعتکاف متولی می خواهد و ستاد اعتکاف متولی این کار است، تصریح نمود: انجام این مراسم از ناحیه شما برگزار کنندگان و شرکت کنندگان الزاماتی دارد که در قرآن کریم و روایات و فتوای مراجع تقلید و رهنودهای مقام معظم رهبری آمده است که بخش پژوهشی ستاد اعتکاف باید این الزامات را کشف و استخراج کند و آن را به صورت منشور و آیین نامه منتشر سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، انجام امور پژوهشی را در برگزاری هرچه درست تر و تأثیرگذارتر اعتکاف تأثیرگذار دانست و گفت: آنچه در باب اعتکاف به عنوان احکام، آیات، روایات و... وجود دارد، باید به صورت آیین نامه و بخش نامه منتشر شود. باید از درون آیات و روایات و احکام، وظیفه هر دستگاه و مجموعه ای از این منابع شناخته شود.

وی به بیان نمونه ای در این عرصه اشاره کرد و گفت: بر اساس آیه قرآن کریم، کسانی که در امر اعتکاف وارد می شوند باید شخصیت شناخته شده، بدون هر نوع سوء پیشینه، در زمان حال از وضعیت خوبی برخوردار باشند، این برنامه باید جمعی انجام شود و واگذاری این مأموریت به مسئولان اجرایی باید در قالب تعهد و پیمان باشد.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha