جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قرآن

حوزه/ نشست علمی نقد و بررسی «قدرت سیاسی از منظر آیات قرآن کریم» با حضور طلاب و اندیشمندان حوزوی و قرآنی شنبه شب در موسسه فرهنگی و پژوهشی فهیم قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری،  نظریه علمی خود را  پیرامون گرایش های قدرت و راهکار قرآن برای کنترل عنصر فساد زایی قدرت را مطرح کرد.

وی گفت: نگاه قرآن به قدرت یک نگاه واقع بینانه است و این قدرت یکی از نعمات الهی است را عنصری می داند که هر لحظه ممکن است به فساد منجر شود.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: این قدرت که ممکن است به استکبار و استعلا برسد هر کدام آیات خاص خود را دارد و به تحلیلگران قدرت سیاسی نشان می دهد که ممکن است قدرت هر آینه ممکن است به فساد منجر شود.

وی گفت: اگر قدرت دچار آسیب شود دو ساحت برای کنترل قدرت به ما کمک می کند؛ در اندیشه مردم سالاری دینی، قدرت قطعا مهار شدنی است و اولین سازوکار مهار قدرت، مهار درونی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری بیان کرد: در مرحله بعد باید به مهار بیرونی قدرت بپردازیم؛ هرچه هم در این زمینه مسایل را آرمانی در نظر بگیریم، ولی اگر صرفا فرایند درونی را برای کنترل قدرت مفروض کنیم اشتباه کرده ایم؛ یکی از مهمترین راهکارهای کنترل قدرت، کنترل بیرونی است.

در ادامه این نشست ناقد جلسه حجت الاسلام والمسلمین هادی مفتح به نقد این نظریه در ساحت کاربردی پرداخت و گفت: این نظریه در واقع از آنجا که راهبردهای عینی را در برطرف کردن مشکلات ناشی از قدرت بیان نمی کند نیازمند کار بسیاری است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این نظریه به دلیل اینکه این بحث را فارغ از روایات و صرفا در درون بحث قرآن خلاصه کرده است از بسیاری از مباحث علمی دینی به خصوص زمینه های اصیل و عینی و ملموس کنترل قدرت توسط پیشوایان دین که مفسران حقیقی قرآن هستند محروم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha