جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حسین افندی کاوازوویچ - بوسنی

حوزه/ رئیس‌العلمای بوسنی گفت: اگر به آداب، رسوم و سنت‌‌هایمان در بوسنی احترام نگذاریم و به تفکر تکفیری را شدت ببخشیم و آن را متوقف نکنیم، نسل‌های بعدی نامی از اسلام نخواهند شنید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آقای حسین افندی کاوازوویچ، با بیان این که خدمات و الطاف جمهوری اسلامی ایران را به بوسنی، در بدترین شرایط جنگی  را فراموش نخواهیم کرد، گفت: با شنیدن آمارهایی از پیشرفت‌‌های ایران ، بسیار خوشحال شدم که علی رغم مشکلات فراوان، مردم ایران مقاومت کردند و به پیروزی‌های زیادی دست یافتند.

وی با ابراز تعجب از پیشرفت‌های ایران، تصریح نمود: اعتقاد دارم که مسلمانان باید در پژوهش‌ها، فارغ از تعصبات مذهبی، آزادانه تحقیق کنند و جلو پیشرفت‌ها را نگیرند.

رئیس‌العلمای بوسنی با اشاره به شرایط سخت مسلمانان بوسنی، خاطرنشان ساخت: متأسفانه، در آغاز قرن 20، بیش از صد مدرسه اسلامی در بالکان فعال بود، ولی در پایان قرن، تنها یک مدرسه اسلامی فعالیت می‌کرد. همین مدرسه سبب شد که ما هویتمان را فراموش نکنیم. ما در آن شرایط، می‌توانستیم به نخ نازکی از اعتقادات دینی بسنده کنیم و باید حداقل‌ها را می‌پذیرفتیم.

وی، در ادامه، از تأثیر پذیرفتن مسلمانان بوسنی از انقلاب اسلامی ایران سخن به میان آورد و ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریافتیم که به جز مبارزه، راهی برای پیشرفت وجود ندارد. کسانی مانند «علی عزت بگوویچ» آتشی در دل مردم برافروختند که موجب احیای فرهنگ، دین و تمدن ما را موجب شد. اکنون، به کمک خداوند، مردم بالکان آینده خود را در دست گرفته‌ و به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌اند که برای خویشتن تصمیم بگیرند.

رئیس‌العلمای بوسنی، جامعه اسلامی بوسنی را پرسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین تشکیلات سازمان‌یافته اسلامی در بالکان برشمرد و با بیان این که علمای مسلمان، سبب شدند هویت مسلمانان بوسنی در قلبشان مستحکم شود، خاطرنشان ساخت: با این حال، شماری از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که علمای دین، به اندازه‌ای که باید، تلاش نمی‌کنند.

حسین افندی کاوازوویچ با بیان این که علمای بوسنی از خراب شدن دل‌های مردم پیش‌گیری می‌نمایند، گفت: در زمان جنگ بوسنی، متجاوزان بیش از هزار مسجد، مکتب اسلامی و تکایا را تخریب نمودند و بیش از صد نفر از علمای ما را شهید کردند. همچنین بسیاری از عالمان، در بازداشتگاه‌ها شکنجه شدند.

وی از بازسازی بسیاری از مراکز دینی و ساختن دویست مسجد جدید، پس از پایان جنگ خبر داد و تصریح کرد: ایران در بازسازی بوسنی، پس از جنگ، بسیار کمک کرد و ما را در انتشار کتب اسلامی یاری نمود.

افندی کاوازوویچ با بیان این که باید نوع زندگی‌مان را با دشمنان تعریف نماییم، بیان کرد: در نظر داریم تا جایی که ممکن است، روابط خوبی با کلیسای کاتولیک و ارتدکس داشته باشیم. جامعه اسلامی خود را موظف می‌داند که از هویت مسلمانان منطقه حمایت نماید.

وی از علاقه مسلمانان بوسنی به گسترش روابط با ایران سخن گفت و تصریح کرد: برخلاف فشارهای زیادی که از جانب دشمنان به جامعه اسلامی بوسنی وارد می‌شود، دوست نداریم سطح روابطمان را با ایران تقلیل دهیم. مردم بوسنی آزادی را به قیمتی  گرانبها  خریده‌اند و حاضر نیستند آن را به بردگی معاوضه نمایند. به همین دلیل، می‌خواهیم با همه کشورهای اسلامی رابطه خوبی داشته باشیم.

رئیس‌العلمای بوسنی،  تأکید کرد: اگر به آداب، رسوم و سنت‌‌هایمان در بوسنی احترام نگذاریم و به تفکر تکفیری را شدت ببخشیم و آن را متوقف نکنیم، نسل‌های بعدی نامی از اسلام نخواهند شنید.

وی، ، به نگاه منفی اروپاییان به مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: هنگامی که در اروپا، از اسلام سخن گفته می‌شود، بلافاصله مسلمانان بوسنی به اذهان خطور می‌کند، زیرا مسلمانان کشورهای دیگر اروپایی از نظر  فرهنگی بسیار کم‌تأثیر و سازمان‌نیافته‌اند. اروپاییان مسلمانان بوسنی را حکومتی سازمان‌یافته، بومی و اصیل منطقه می‌دانند و متأسفانه، آنان را برای اروپا خطرآفرین برمی‌شمرند.

شایان ذکر است، در این دیدار، «حسن چنگیج»، رئیس مجلس جامعه اسلامی بوسنی، در سخنانی، با اشاره به فعالیت‌ جامعه‌المصطفی در عرصه‌های گوناگون، تصریح کرد: برخی افراد، از ارتباط داشتن ما با شما عصبانی هستند، همان گونه که ارتباط قشر تحصیلکرده بوسنی با روحانیون و علما، آنان را خشمگین می‌ساخت.

وی، با اشاره به ارتباط قلبی مسلمانان بوسنی و ایران، اظهار داشت: بیش از هزار عالم معروف بوسنیایی، به زبان فارسی، عربی و بوسنیایی کتاب می‌نوشتند و تدریس می‌کردند. کمک ایران در زمینه‌های سیاسی، مادی، اخلاقی و منابع انسانی، به ویژه در زمان جنگ، برای بقای ما بسیار مهم بوده است و آنها را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس مجلس جامعه اسلامی بوسنی افزود: مهم‌ترین هدف جنگ، از بین بردن کشور بوسنی و فاکتورهای سیاسی و فرهنگی و دینی مسلمانان آن بود. متأسفانه، اهداف جنگ هنوز هم دنبال می‌شود.

حسن چنگیج با اشاره به این که مسلمانان بوسنی، تنها جمعیتی در بالکان هستند که قانون اساسی دارند، خاطرنشان ساخت: طبق قانون اساسی‌مان، ما پیرو مذهب حنفی ماتریدی هستیم. برای نخستین بار، در زمان جنگ، تعاریف جدیدی از مذهب بیان شد.

وی گفت: نسلی که پس از جنگ به دنیا آمد، دوست نداشت به دنبال دین برود. همچنین ایده وهابیت و سلفی‌گری در بوسنی مطرح شد و امروزه، با بسیج کردن نیروهایشان در منطقه، در حال تأثیرگذاری هستند.

رئیس مجلس جامعه اسلامی بوسنی افزود: آنان نارضایتی از سیاست‌های جهان اسلام را تلقین می‌نمایند تا بر وحدت جامعه اسلامی تأثیر منفی بگذارند. جریانی هم به وجود آمده است که عقایدشان را در قالب تشیع بیان می‌نمایند و به مذهب رسمی مسلمانان بوسنی، که در قانون اساسی ذکر شده است، توهین می‌کنند تا مردم را تحریک نمایند.

وی تصریح کرد: ما هر کاری برای تقویت وحدت اسلامی انجام خواهیم داد. چنین تفکراتی، از خارج بوسنی حمایت می‌شود.

رئیس مجلس جامعه اسلامی بوسنی با بیان این که اتفاقاتی که در 25 سال اخیر برای مسلمانان بوسنی رخ داده است، نقاط اشتراک زیادی با روند از بین رفتن اسلام در اندلس دارد، خاطرنشان ساخت: ما اختلاف بین مسلمانان را نمی‌پذیریم و دوست داریم مسلمانان براساس اصول مکتوب در قرآن، با هم دوست باشند. برطرف ساختن این اختلافات، راه حل سیاسی ندارد و خداوند، بی‌شک، کسانی را که به دنبال تحقق صلح هستند، یاری می‌نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha