چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: متاسفانه باوجود گذشت 14 قرن از هجرت پیامبر(ص)، هنوز بسیاری از مردم جهان بت پرست و مشرک هستند و چیزهایی را مقدس می دانند که قابل تصور نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلید ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیری  خود در ماه مبارک رمضان  در مدرسه علمیه حجتیه در تفسیر آیه 7 و 8 سوره احزاب  اظهارداشتند: خداوند در این آیه خطاب به پیامبران(ع) مباحثی را بیان می کند که گویی در حوزه ابلاغ یک پیمان است.

 حضرت آیت الله سبحانی افزودند: خداوند در این آیه انبیا را خطاب می‌کند، ولی در نهایت از 5 پیامبر به شکل خاص نام می برد که این پیامبران،  پیامبران اولوالعزم(ع) هستند؛ خداوند بیان می دارد که ما از پیامبران میثاق گرفتیم، ولی به روشنی این میثاق ذکر نشده است.

ایشان گفتند: خداوند در آیات دیگر به این میثاق به شکل ضمنی اشاره می کند و حقیقت این است که مبنای اصلی میثاق پیامبران با خداوند متعال پیرامون یک اصل محوری و اصول دیگر است که زیرمجموعه آن قرار می گیرند و آن مطلب، توحید و خداپرستی در جهان است.

این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند توحید و اقامه دین و اجتناب از طاغوت را به عنوان محور اصلی میثاق پیامبران ذکر کرده؛ در آیات مختلف خداوند با اشاره به میثاق خود با پیامبران(ع) به وظایفی که بر عهده انبیای الهی گذاشته است، اشاره دارد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به بیان آیت الله العظمی بروجردی در خصوص این محور و میثاق گفتند: این مرجع بزرگ جهان تشیع فرمود،  تمام این مذاهب ساختگی در عالم برای مبارزه با این اصل و این میثاق خدایی یعنی اصل توحید، گردهم جمع شده اند.

هند، موزه ادیان مشرکانه است

معظم له بیان کردند: امروز همه،  هند را یک کشور اتمی می دانند، ولی این کشور هنوز هم موزه ادیان مشرکانه است و همه چیز در این کشور پیدا می شود؛  متاسفانه باوجود گذشت 14 قرن از هجرت پیامبر(ص)، هنوز بسیاری از مردم جهان بت پرست و مشرک هستند و چیزهایی را مقدس می دانند که قابل تصور نیست.

رشد تکنولوژی همیشه به رشد معرفت و عقل نمی انجامد

ایشان گفتند: یکی از نمونه های دیگر را می توان در کشور ژاپن که همه وسایل پیشرفته را می سازد جستجو کرد که در این کشور نیز بت پرستی وجود دارد و با این وجود باید گفت،  رشد تکنولوژی همیشه به رشد معرفت و عقل نمی انجامد.

معظم له بیان کردند: آنها به این بخش از قرآن که فرمود به زمین وآسمان بنگرید عمل کردند، ولی ما بیشتر در حوزه الهیات کار کردیم،  ولی از بخش اول کمی غافل بودیم؛ اما  آنها فقط به همین بخش اول نگاه کردند و معرفت شان افزوده نشد؛  خداوند بیان می دارد که مردم دو دسته هستند، گروهی که به سخن انبیا گوش می دهند و صادقین هستند و گروهی هم به سخن انبیا گوش نمی دهد و آنها را تکذیب می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این آیه و آیه ولایت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر مؤمنین گفتند: خداوند به کسی بی دلیل مقامی نمی دهد و قطعاً در کنار هر مقام و منزلت و پستی یک سری مسئولیت هم وجود دارد و با وجود این که پیامبر اکرم(ص) در عالی ترین مقام است، مسئولیت ایشان برای هدایت مردم نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

معظم له با اشاره به سالروز وفات حضرت ابوطالب بیان کردند: این حضرت 42 سال از پیامبر(ص) حمایت کردند و سه سال در سخت ترین شرایط کنار پیامبر بودند، ولی متاسفانه عده ای در ایمان این حضرت تشکیک می کنند.

42 سال برای حمایت از نبی رنج کشید

ایشان گفتند: سوالی که از این دست می شود، این است که اگر کسی در یک کشور بیگانه فوت کند برای شناخت او چه می کنند؟ قطعا یا به بستگان او رجوع می شود یا اعمال او بررسی می شود و یا به آثارش نگاه می شود؛ حضرت ابوطالب در هر سه حوزه دین داری خویش را ثابت کردند چه بستگان که همگی به ایمان ایشان اذعان داشتند و چه اعمال ایشان که 42 سال برای حمایت از نبی رنج کشید و سوم آثار ادبی ایشان که حمایت ایشان از پیامبر(ص) را دلالت می کند و  همه این شایعات بی اساس را رد می کند.

صحیح بخاری دارای اشکال است

این مرجع تقلید اظهارکردند: متأسفانه برخی با یک روایت در صحیح بخاری چنین حکمی صادر کردند که باید گفت که مگر این کتاب قرآن است که به آن صحیح می‌گویید؟ این کتاب نیز با اشکالاتی حتما همراه بوده و قرار نیست انسان عقل خود را نیز کنار بگذارد و بگوید یک فرد با سابقه حمایت خالصانه 42ساله از پیامبر(ص) با بی دینی از دنیا رفته و این همه اشعار ایشان در خصوص پیامبر(ص) را ندیده بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha