دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
آیت‌ الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: خداوند می فرماید، به هیچ عنوان در مقابل کافران و منافقان کوتاه نیاید و تسلیم آنها نباشد؛ پیامبر (ص) با خرافاتی که به عنوان سلاحی برای کوبیدن آن حضرت به کار برده می شود، مقابله کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید ظهر امروز در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه حجتیه  اظهارداشتند: خداوند در این سوره 5 بار «یا ایهاالنبی» را بیان کرده که به جای نام، لقب ایشان را مورد خطاب قرارداده است.

ایشان افزودند: وقتی خداوند اسم خاص پیامبر(ص) را بیان می کند به این خاطر است که ایشان را به شکل خاص مخاطب قرار داده نام خاص حضرت یعنی محمد(ص) را بیان می کنند؛ نکته دیگر در این زمینه جایی است که پیامبر اسلام(ص) را در بین دیگر پیامبران از یک وجهه استثنا قرار می دهد، آنجا هم نام خاص ایشان را بیان می کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: خداوند در آیه ابتدایی این سوره بحث«اتق الله» را بیان می کند و این درحالی است که در اینجا بحث ترس از مخالفت با خداوند متعال مطرح است؛ البته در خصوص پیامبر(ص) این امر به امر استمراری دلالت دارد؛ مثل بحث «اهدناالصراط المستقیم» یعنی اینکه همان گونه که در گذشته در صراط مستقیم بوده ایم در آینده نیز ما را در این صراط قراربده.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: در آیه اول چهار خطاب بر پیامبر اکرم(ص) عرضه شده که اولین آن اتق الله است که یا مربوط به آینده و یا برای فهم دیگران بیان شده است؛ در بحث دیگر خداوند بحث « لاتُطِعِ الْكَافِرِینَ » را بیان می کند ولی پیامبر(ص) که هیچگاه چنین زمینه ای برای اطاعت از کافران و منافقین را نداشته اند؟ در اینجا مفسران به بحثی تاریخی اشاره دارند که به بحث امان دادن پیامبر(ص) به ابوسفیان، البته پیش از فتح مکه اشاره می کنند ، زمانی که ابوسفیان سعی در فریب ایشان را داشت؛ البته در اینجا بحث تاریخی مذکور با مشکل عدم تطابق تاریخی مواجه است.

مبارزه و مقابله پیامبر اسلام(ص) با مسایل خرافی

معظم له بیان کردند: یکی از مسایلی که در این سوره خداوند به آن اشاره می کند، مبارزه و مقابله پیامبر اسلام(ص) با مسایل خرافی است؛ در اینجا یکی از خرافات زمان جاهلیت مطرح شده و نحوه مبارزه پیامبر (ص)را با این خرافات را بیان می کند.

ایشان افزودند: در اینجا بحث «لاتطع الکافرین» از آنجا ناشی می شود که خداوند می خواهد بگوید که به هیچ عنوان در مقابل کافران و منافقان کوتاه نیاید و تسلیم آنها نباشد؛ دراینجا یکی ازخرافات، آن بود که می گفتند فرزندخوانده، فرزند واقعی انسان است و به همین خاطر پیامبر (ص)با این خرافات که به عنوان سلاحی برای کوبیدن پیامبر(ص) به کار برده می شد مقابله کردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی که کافران و منافقان علیه پیامبر اکرم(ص) شایعه سازی کردند جا داشت که خداوند روحیه پیامبر (ص)را تقویت کند؛ در پایان این آیه نیز خداوند لفظ «علیما حکیما» را بیان می کند و منظور آن این است که به آن چه کافران بیان می کند عالم و هم به آنچه باید رخ دهد حکیم است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: خطاب اول «اتق الله» بود، خطاب دو م«ولاتطع» بود و خطاب سوم نیز پیروی کردن از وحی الهی است.

معظم له بیان کردند: در زمان جاهلیت یک مساله قطعی بود که فرزندخوانده فرزند است و زن او نیز عروس واقعی است که این کار برای آزار پیامبر(ص) انجام شد، در اینجا خداوند نیز بیان می کند و پیامبر پیروی می کند و کافران در نقشه خود شکست خوردند.

انسان موکل نیست بلکه متوکل است

ایشان افزودند: خداوند در این آیه یک فرایند را بیان می کند و در آخر نیز پیامبر(ص) را به امر به توکل به حضرت حق سوق می دهد که نشان گر تبعیت کامل از خداوند است؛ ما انسان ها، موکل نیستیم، بلکه ما متوکل هستیم؛ اگر ما موکل باشیم قطعا هیچ کاره هستیم، ولی وقتی متوکل هستیم به این معنی است که ما کارها را انجام می دهیم ولی از خداوند کمک می گیریم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: یکی از اشکالاتی که به ما می گیرند، همین است که می گویند مسلمانان همه کارها را به خداوند واگذار می کنند، در حالی که ما موکل نیستیم، بلکه کارها را شروع می کنیم، وقتی به مشکل بر خوردیم از خداوند کمک می گیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha