جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام رفعتی

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بی شک تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، از جمله خدمات ماندگار حوزه های علمیه به نظام اسلامی و به خصوص دستگاه قضایی کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه از جمله مراکز باسابقه حوزوی است که در سال 75 توسط شورای عالی حوزه و به پیشنهاد آیت الله مقتدایی تاسیس شده است.

وی افزود: از آن زمان تاکنون این مرکز، اجرای برنامه های گوناگون آموزشی در سطوح 2، 3 و 4 حوزه را متولی بوده و تاکنون این فعالیت ها ، برکات فراوانی برای کشور و نظام اسلامی به همراه داشته است.

پذیرش 400 دانش پژوه در سال تحصیلی جدید

این مدیر حوزوی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید در این سه مقطع، دانش پژوه می پذیریم و انشاالله تعداد 400 نفر در این مرکز مشغول به تحصیل خواهند شد، ضمن آن که امسال علاوه بر شعبه هایی که در تهران و اصفهان و اهواز داریم، در سال تحصیل جدید، شعبات شیراز و یزد نیز آغاز به کار نموده و در سطح دو اقدام به پذیرش طلاب و فضلای حوزوی می کنند.

تجلیل مسئولان دستگاه قضا از نیروهای حوزوی

وی یادآور شد: هر سال تعداد زیادی از دانش پژوهان این مرکز فارغ التحصیل شده، جذب دستگاه قضایی می شوند و در خدمت نظام و مردم قرار می گیرند، به لطف الهی فارغ التحصیلان مرکز به اذعان روسای سابق و اسبق قوه قضاییه، از بهترین نیروهایی هستند که تاکنون جذب دستگاه قضایی شده و منشا آثار و برکات فروانی نیز بوده اند.

10 برابر ظرفیت پذیرش، متقاضی داریم

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی همچنین بیان داشت: با توسعه فضای آموزشی امیدواریم بتوانیم شاهد رشد و توسعه آموزش های تخصصی در حوزه باشیم به ویژه آن که داوطلبین این رشته در حوزه بیش از رشته های دیگر هستند و هر ساله تعداد حدود 10 برابر ظرفیتی که داریم متقاضیان ثبت نام کرده و در آزمون مربوطه شرکت می نمایند.

وی افزود: همان طور که عرض کردم در سال تحصیلی آینده ، علاوه بر قم، تهران ، اصفهان و اهواز، در شهرهای شیراز و یزد نیز پذیرش طلاب را داریم که میزان پذیرش در قم حدود 110 نفر و در هر یک از شهرستان های دیگر ، 30 نفر  خواهند بود.

نقش بی بدیل دستگاه قضایی در بسط عدالت

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که بی تردید ، قوه قضائیه در تقویت و توسعه کار قضایی و به خصوص بسط عدالت و احقاق حقوق ملت ، نقش بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: نقش قوه قضاییه همچنین در عرصه گزینش قضات عالم، عادل، باکفایت و با تقوا بسیار موثر است که در این راستا مرکز تخصصی حقوق و قضا ، این همکاری را با نظام در تامین این نیروهای ارزشمند و کیفی برعهده دارد.

جایگاه والای حوزویان در تخصص علمی و تقوای کاری

وی اضافه کرد: امیدواریم که قوه قضائیه نیز بهترین بهره و استفاده را از نیروی انسانی حوزوی ببرد که هم از لحاظ علمی در مرتبه بالایی هستند و هم از لحاظ تقوا ، عدالت و مسئولیت پذیری به عنوان الگو شناخته می شوند

برای حل اطاله دادرسی چه باید کرد؟

این کارشناس و صاحب نظر در امور قضایی و حقوقی کشور همچنین با اشاره به این که یکی از مشکلات دستگاه قضایی ناظر به اطاله دادرسی است، گفت: در راستای کاهش اطاله دادرسی در قوه قضاییه ، نیاز است که احکام بر اساس موازین شرعی و قانونی صادر شود و قضات محترم ، پرونده های قضایی و حقوقی را به درستی مطالعه کرده و سخن طرفین دعوا را به درستی متوجه شوند تا بتوانند بهترین آرا را در محاکم شاهد باشیم.

دقت در صدور احکام، قربانی سرعت عمل نشود

وی همچنین افزود: متاسفانه گاهی احساس می شود که به خاطر سرعت عمل، احکام به درستی صادر نمی شود و همین مساله باعث می شود که نیاز به تجدید نظر و مراحل دیگر به وجود آید و حال آن که باید توجه داشت که دقت در صدور احکام قضایی نباید قربانی سرعت عمل در رسیدگی به پرونده ها شود.

لزوم قاطعیت دستگاه قضایی در اجرای عدالت

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در خاتمه صحبت های خود با تاکید بر این که لزوم قاطعیت در صدور حکم و اجرای آن از جمله بایسته های قوه قضاییه به شمار می رود، بیان داشت: به راستی اگر این قاطعیت در راستای اجرای عدالت و احقاق حقوق ملت وجود داشته باشد ، دستگاه قضایی با توفیقات بیشتری همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha