چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ گفت: جوانان شیعی لبنان، اگرچه عاشق ولایت هستند، اما نسبت به فقه سیاسی امام خمینی(ره) در فقر و جوانان سنی هم در قحطی کامل به سر می‌برند و خواسته ما از حوزه های علمیه ایران این است که در زمینه «ولایت فقیه»، کتاب‌هایی جدید بنویسند و مردم را از ناآگاهی و جهالت نجات دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اهواز، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نشستی با فعالان فرهنگی اهواز، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص ولایت علمای اسلام بر مردم، اظهار داشت: امام صادق(ع) در کلامی گهربار که به نقل از عمر بن حنظله آمده است، بیان می‌کنند که «شیعه باید اهل حدیث باشد و فقاهتش را از ما بگیرد. اهل جهاد و اهل نظر باشد و شناخت کافی از احکام ما داشته باشد. و کسی که این شرایط را داشته باشد، از طرف من به‌عنوان حاکم منصوب است، پس مبادا در مقابل احکام حکومتی او تمرد کنید؛ اگر تمرد کردید عاقبت خوبی براتان نخواهد داشت و کسی که این‌گونه عمل کند، در مقابل خدا تمرد کرده و فردی هم که در مقابل خدا تمرد کند، مشرک است».

استاد حوزه علمیه خوزستان، تصریح کرد: با توجه به این‌که خداوند حاکمیت و ولایت را به معصومین(ع) عطا کرده است؛ امام صادق(ع) با آن حدیث پرمغز، ولایت خویش که برگرفته از ولایت الله است را به بخشی از جامعه جهت رهبری و زعامت شیعه اعطاء می‌کند.

امام‌جمعه موقت اهواز، با تأکید بر این‌که بسیاری از علمای اسلام، حکم ایستادگی و تمرد در برابر ولایت‌فقیه را شرک دانسته‌اند، گفت: ازآنجایی‌که ولایت‌فقیه از بطن قرآن و روایات معصومین(ع) گرفته‌شده، بسیاری از علما حکم تمرد در برابر ولایت را همسوی با شرک قرار داده و این مسئله نشان اهمیت و جایگاه والای ولایت‌فقیه است.

اجماع علمای بزرگ تاریخ شیعه بر الزام وجودی ولایت‌فقیه

وی با بیان این‌که مسئله ولایت‌فقیه چه در گذشته و چه در زمان حال، یک مهم ثابت شده بوده، افزود: به‌طورکلی همه علمای بزرگ شیعه، قائل به ولایت‌فقیه بوده و در زمان‌های گذشته هم اکثر این بزرگان بر وجود و الزام وجودی ولایت‌فقیه اجماع کرده‌اند که در زمان غیبت معصوم، فقیه جامع‌الشرایط، به‌طور مطلق از جانب معصوم به رهبری زعامت شیعه نیابت دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری، یکی از دلایل عدم وجود ولایت‌فقیه در برهه‌های گذشته را شرایط بد و خطرناک زمانه دانست و اظهار داشت: به‌یقین که یکی از هنرهای اصلی امام خمینی(ره)، به اجرا درآوردن تز و ولایت‌فقیه به‌صورت کامل و جامع بود و این پیاده سازی نقش ولایت‌فقیه در جامعه، آنگونه قوی و زیرسازی‌های آن مستحکم بود که همچنان ادامه داشته و امروز پرچم‌دار آن، خلف صالح حضرت روح‌الله یعنی مقام معظم رهبری است.

«ولایت‌فقیه» تز و رساله‌ای موفق در جهان بشریت

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این‌که «ولایت‌فقیه»، یک تز و رساله‌ای موفق در جهان بشریت است، گفت: امروزه حتی در دنیای خارج از اسلام نیز نسبت به مسئله ولایت‌فقیه اقبال کرده و مطرح می‌کنند که برای پیشرفت در عرصه‌های گوناگون نیازمند رهبری جامع و مقتدر هستیم.

امام‌جمعه موقت اهواز، در بخش دیگری از سخنان خود، از خاطرات سفرش به لبنان و دیدار با سید حسن نصرالله سخن گفت و اظهار داشت: چند سال پیش برای سخنرانی در جمع رزمندگان و مصاحبه با یکی از شبکه‌های عربی، سفری به لبنان داشتم که یکی از مهمترین برنامه‌های این سفر دیدار با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله بود.

تقاضای سید حسن نصرالله از حوزه‌های علمیه ایران

وی با اشاره به درخواست سید حسن نصرالله از حوزه‌های علمیه ایران، بیان داشت: در این جلسه پس از گپ و گفتی کوتاه، سید حسن به من گفت که «جوانان شیعی لبنان، اگرچه عاشق ولایت هستند، اما نسبت به فقه سیاسی امام خمینی(ره) در فقر و جوانان سنی هم در قحطی کامل به سر می‌برند و خواسته ما از حوزه‌های علمیه ایران این است که در زمینه «ولایت‌فقیه»، کتاب‌هایی جدید و به‌روز نویسند و مردم را از ناآگاهی و جهالت نجات دهند.»؛ و پس از این سخن، جرقه و شاکله‌ای در ذهن من نقش بست و همین مهم سبب نگارش کتابی با محوریت «ولایت‌فقیه» شد.

عضو خبرگان رهبری، با بیان این‌که هم‌اکنون این کتاب در کلاس‌های آموزشی حزب‌الله تدریس می‌شود، گفت: سید حسن نصرالله پس از مطالعه کتاب به من گفت که «این کتاب در جلسات حزب‌الله می‌تواند بسیاری از شبهات فکری جوانان لبنانی در زمینه ولایت‌فقیه را حل کند» و بعد از آن نیز، تدریس کتاب «ولایت‌فقیه» به‌صورت جدی در کلاس‌های حزب‌الله آغاز شد.

کتابی که در دانشگاه مراکش تدریس رسمی می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری، از حضور نماینده جمهوری اسلامی در بانک توسعه اسلامی جده و دیدار با وی سخن گفت و افزود: چند سال پیش وقتی نماینده جمهوری اسلامی در بانک توسعه اسلامی به خوزستان سفر کرد، من به‌عنوان هدیه کتاب «ولایت‌فقیه» را به ایشان اهداء کردم و پس از گذشت یک ماه، ایشان با من تماس گرفت و ماجرایی در این خصوص را برایم شرح داد.

وی در ادامه اظهار داشت: نماینده جمهوری اسلامی در بانک توسعه اسلامی در شرح آن واقعه این‌چنین سخن گفت: «یک روز، رییس کنفرانس اسلامی و رییس دانشگاه مراکش به دیدار من آمد و تقاضایی مبنی بر جست‌وجو درباره وجود کتابی با محوریت ولایت‌فقیه کرد. من نیز کتاب شما را به وی دادم. اما دیری نگذشت که ایشان تماس گرفت و با شور و اشتیاق خاصی گفت: من این کتاب را مطالعه کردم و گمشده اصلی خویش را در آن یافتم و دستور دادم که این کتاب در دانشگاه تدریس رسمی شود».

ترس دشمنان از جایگاه ولایت‌فقیه

امام‌جمعه موقت اهواز، با تأکید بر این‌که رساله ولایت‌فقیه امام خمینی(ره) بعدی جهانی پیدا کرده است، اظهار داشت: به حول قوه الهی، هم‌اکنون این تز یا همان رساله کاربردی امام خمینی(ره) با عنوان «ولایت‌فقیه» توانسته معادلات جهانی را به هم ریزد و وحشتی بزرگ در دل دشمنان اسلام به‌ویژه آمریکا و اسراییل ایجاد کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری، در پایان سخنان خود، تصریح کرد: خداوند به‌واسطه نعمت ولایت‌فقیه، جمهوری اسلامی ایران را از گزند دشمنان تا به امروز مصون داشته و رمز استمرار آن نیز تبعیت محض از ولایت‌فقیه در همه زمینه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha