پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام سید محمد مهدی شفیعی

حوزه/ شاعر اهل بیت(ع) اگر می خواهد معارف رضوی را در قالب شعر بیان کند، باید ابتدا خود با این معارف آشنا باشد و عمیقا با آن ارتباط برقرار کرده باشد؛ چرا که در غیر اینصورت، نمی تواند جان های دیگران را از شعر خویش برای امام معصوم(ع) متاثر کند.

خبرگزاری«حوزه»/ حجت الاسلام سید محمد مهدی شفیعی، یکی از شعرای آئینی استان خوزستان است که سابقه حضور در مراسم شعرخوانی در حضور مقام معظم رهبری را نیز دارد.

در دوره انقلاب اسلامی ایران و به ویژه در سال های اخیر رویش های زیادی در ادبیات آیینی وجود داشته که تحسین مقام معظم رهبری را نیز در پی داشته است.

خبرنگار «حوزه» در اهواز، در همین راستا برآن شد تا در ایام میلاد امام رضا(ع) در گفتگو با حجت الاسلام شفیعی نگاهی به جایگاه شعر رضوی در ایران داشته باشد

به نظر شما شعر رضوی چه ویژگی‌ و چه جایگاهی دارد؟ و در سرودن آن چه نكاتی باید رعایت شود؟

زبان شعر قالبی است که در بالاترین سطح در رساندن مطلب و تاثیر گذاری قرار دارد؛ بنابراین از نظر قالب و ساختار، شعر می تواند اثر گذار ترین کلام باشد، از این رو در نشر معارف اهل بیت(ع) نباید از اهمیت و تاثیر گذاری  آن غفلت کرد.

استفاده از بهترین قالب بیانی در ارائه والاترین مطالب که همان معارف اهل بیت(ع) می باشد، زیباترین اتفاق هنری را رقم خواهد زد؛ چرا که تلاقی شعر با مکتب اهل بیت(ع) و نقطه اشتراک این دو امر مهم، در حقیقت تلاقی بهترین و شیوا ترین قالب ها با بهترین و پر محتواترین مطالبی است که بشر به گوش خودش شنیده است.

شعر رضوی ترکیبی از شعر و آیین(دین) است. که هم ویژگی های شعر را دارد و هم ویژگی های آیین را، اتفاقاً شعر رضوی با توجه به اینکه به موضوعات و مباحثی والا که مرتبط با عقاید و اعتقادات مذهبی مردم است می پردازد، باید جوهره ی شعری قوی تری داشته باشد؛ از این رو باید شعر رضوی مبتنی بر درک صحیح از دین، مطالعه عمیق در تاریخ و علوم مذهبي و توجه به ارزش ها و اهداف دینی باشد و شاعر آیینی با شناخت دقیق شعر و ابزار های آن و آشنایی با میراث ادبی و فرهنگ دینی می تواند وظیفه خود را در قبال جامعه که همان روشنگری و هدایت است ادا نماید.

شعری که قرار است در آن رنگ و بوی امام معصوم(ع) و به طور خاص امام رضا(ع) باشد، حتما باید از جهت ساختار و قالب در عالی ترین ساختار قرار بگیرد، یعنی باید از نظر فنی خواص ادبیات و اساتید این هنر، آن را به عنوان شعری خوب تایید و بپذیرند.

نکته دیگر اینکه از آنجا که در ارتباط با معصوم و مدح آن است، نباید نقص زبانی در آن راه یابد؛ یعنی باید ساختار شعر را قوی و فن شعر و صناعت شعر را به خوبی در راستای معارف اهل بیت استفاده کرد.

ازطرف دیگر شاعر اهل بیت(ع) اگر می خواهد معارف رضوی را در شعر بیان کند باید ابتدا خودش با این معارف آشنا و  عمیقا با آن ارتباط برقرار کرده باشد؛ چرا که شاعری که جانش مرتبط با امام معصوم(ع) نشده، نمی تواند جان های دیگران را متاثر از شعر خویش برای امام معصوم(ع) کند.

شاعری می تواند تاثیر گذار باشد و معارف اهل بیت را به جان مخاطب منتقل کند که اول با جان و فکرش همراه با امام معصوم(ع) شده باشد.

شعر و شعرا از نظر اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) چه جایگاهی دارند؟

در سیره اهل بیت(ع) توجه ویژه ای به ادبیات و شعر مشاهده می شود، این ذوات مقدسه شاعران را مکررا مورد توجه و ملاطفت خویش قرار می دادند؛ در زمان حضرت رضا(ع) نیز شعرایی که خدمت ایشان حضور می یافتند مورد اکرام ویژه حضرت قرار می گرفتند؛ از جمله شاعر عزیز و افتخار استان خوزستان، «دعبل خزایی»که در شوش مدفون هستند و داستان ملاقات ایشان با امام رضا مفصل و شنیدنی است.

غیر از ایشان هم کسانی شعر خوانی کرده اند به خصوص در بیان مظلومیت های اهل بیت(ع) و مرثیه خوانی سید الشهدا(ع) که حضرت رضا(ع) مجلس را آماده، همراهی و تحسین می کردند و نسبت به این شعرهایی که شاعران خدمت ایشان عرضه می داشتند متأثر شده و نظرات خود را بیان می داشتند.

نمی توان به راحتی از کنار توجه اهل بیت(ع) به مقام شعر، عبور کرد؛ چرا که امام معصوم اگر به موضوعی توجه می کند آن توجه منحصر به زمان خاصی نبوده و مربوط به ابدیت و تا انتهای تاریخ قابل تعمیم است.

امروز نیز شعرای آیینی اگر شعرشان با خلوص نیت به جوشش در می آید می توانند به خود ببالند چرا که همان توجه حضرت رضا(ع) به شعرای هم عصر خویش، به شعرای امروز نیز وجود دارد.

شعر رضوی از چه جهاتی قابل بحث و بررسی است؟

همانگونه که عرض شد شعر رضوی (یا دینی) در مرحله نخست، شعر است؛ یعنی قرار نیست آموزه ها و مفاهیم دینی را به صورت خطابه یا بیانیه ارائه دهد. پس باید مولفه های یک اثر ادبی را داشته باشد؛ به گونه ای که مفاهیم دینی در قالب عناصر اصلی شعر که شامل اندیشه، خیال، موسیقی و عاطفه می باشد به مخاطبان عرضه شود.

شعر، چون یک اثر ادبی است، تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطب دارد، بنابراین انتقال مفاهیم و موضوعات ارزشی توسط شعر حائز اهمیت است. آنچه که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد، توجه به همه جنبه های شعر آیینی، در یک سطح و اندازه است. اگر قرار باشد شعری برای ائمه اطهار(ع) سروده شود باید جنبه های حماسه، سوگ و عرفان را در یک سطح والا و اعلا در نظر گرفت، نه اینکه تنها به سوگ و مرثیه توجه کرده از سایر جنبه ها غافل ماند.

 داشتن معرفت و شناخت نسبت به مفاهیم، ارزش ها، شخصیت ها و رخدادهای دینی و آیینی باعث می شود که شاعر افزون بر برقراری ارتباط صمیمانه و عاطفی با آنها که مسلماً در قوت و غنای اثر موثر خواهد بود، در حق اینگونه ادبی جفا نکند و حق مطلب را به شایستگی ادا نماید.

نكاتي كه در سرودن شعر رضوی بايد رعايت شود در يك كلام حفظ شأن اين گونه ادبي است، پس شاعر علاوه بر تسلط بر عناصر شعري بايد مفاهيم و آموزه هاي ديني و آييني را نيز به نحو احسن فرا گرفته و در شعرش منعكس كند.

شاعري كه بدون ارتباط صميمانه و خالصانه با مفاهيم آئيني، فقط به صرف ارائه اثر براي جشنواره ها به شعر رضوی و آیینی روي مي آورد، علاوه بر آنكه لطمه هاي جدي به اين گونه شعري وارد مي كند در تحريف و انحراف شعر آييني دخيل بوده و آسيب هاي بزرگي به آن مي زند.

شعر رضوی در ایران چه جایگاهي دارد؟

به برکت انقلاب اسلامی و حضرت امام و نائب بر حقشان می بینیم روز به روز شعر آئینی و بویژه شعر رضوی که مورد بحث ما است هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی ارتقا پیدا می کند.

در دهه کرامت، نه تنها برای حضرت رضا(ع) بلکه برای حضرت معصومه(س) می توان چندین دفتر شعر طراز اول گرد آورد و این مهم به برکت انقلاب و خون شهدا و همت حکومت دینی ما در نشر معارف اهل بیت(ع) است.

البته نباید به این اکتفا کرد، باید ضمن ارج نهادن به این رشد در عرصه شعر، متوجه باشیم که ما از کوهپایه ادبیات آیینی حرکت خود را آغاز کرده و باید با ارتقا سطح علمی و ساختاری و صناعت شعر به سوی قله این حرکت را ادامه دهیم.

موضوع مهم دیگری که در این زمینه باید به ان توجه کرد این است که معارف اهل بیت(ع) لایه لایه عمیق تر می شوند  و تمامی ندارند و ساختار شعر نیز به گونه ای نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

به قول صائب تبریزی«یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت/ در بند آن مباش که مضمون نمانده است»؛ فنون شعری بسیاری وجود دارد که با بکارگیری آن می توان  روز به روز شعر دینی و رضوی را به اوج برسانند.

شعر رضوی امروز با گذشته چه تفاوت هايي دارد؟

هر مقطع زماني، ويژگي هاي خاص خودش را دارد و شرايط مكاني و زماني هميشه بر عرصه هاي فرهنگي و ادبي موثر بوده است؛ لذا در شرايط فعلي نيز شاعران متفاوت از گذشته به شعر آييني مي پردازند. هنر شاعر در اين است كه مفاهيم و موضوعات را مطابق و منطبق با شرايط جامعه و نيازهاي فرهنگي مردم عصر خود ارائه دهد؛ لذا در عصر ما و به ويژه دوران بعد از انقلاب اسلامي با توجه به رويكرد ديني و آييني مردم و مسئولان كشور و رخدادهاي عظيم انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، تطبيق اين موارد با رخدادها و موضوعات مرتبط با شعر آييني باعث شده است كه شعر آييني و بویژه شعر رضوی وارد عرصه هاي جديدي شود، افزون بر اينكه تحول در قالب هاي شعري نيز ظرفيت هاي تازه اي را فراهم آورده است.

 به عقيده شما شعر آیینی چقدر مي تواند در ارتقاء شعر رضوی تأثير گذار باشد؟

باید همزمان با سرایش شعر، به پروش و آموزش جوانان نیز همت گماشت و این میدان داری شعر آیینی که در جهان اسلام به ایران رسیده است را حفظ کرد.

علاوه براین باید اساتید شعر با تشکیل کرسی های نقد شعر زمینه بحث های فنی در این خصوص را مهیا کنند و جوانان نیز با زانو زدن و شاگردی کردن در خدمت این اساتید به ارتقاء شعر دینی کمک کنند.

چه مشكلات و آسیب‌هایی متوجه شعر رضوی و آیینی است؟

این موضوع از دو جهت قابل بررسی است؛ از یک جهت حرکت در مسیر شعر آیینی جایگاه و مقام ویژه ای را به فرد اعطا می کند و شاعر آیینی همان قدر دارای جایگاه بلند تری باشد خطر بیشتری متوجه آن است و ممکن است ناخواسته دچار خطا شده و در کلام خویش دچار پریشان گویی شود.

مسئله دیگری که می توان به آن اشاره کرد ارتباط کم با معارف اهل بیت(ع) و متون دینی است که این مسئله می تواند سبب سرودن اشعاری شود که در شان اهل بیت نباشد هر چند که عمدی در آن به کار نرفته باشد.

با تمام این احوال،  نتیجه ای که بنده با مطالعه اشعار این دوره به آن می رسم این است که خوشبختانه در سال‌های اخیر آثار خوب زیاد شده و عملکرد نسل جدید در سرودن شعر دینی و رضوی امیدواركننده بوده است.

اگر سروده ای در ارتباط با امام رضا(ع) دارید، بفرماید؟

با بادها آرام و نامحسوس می آید

بوی خوشی از سمت و سوی طوس می آید

هنگام تطهیر است و باید دل به دریا زد

مرداب تا آغوش اقیانوس می آید

خورشید در دست از حریمت باز می گردد

آنکه به پابوس تو با فانوس می آید

تیر و کمان از دست هر صیاد می افتد

تا بچه آهویی به سوی طوس می آید

خورشید، سر در پیرهن، از سمت «پایین پا»

هر شب سلامی می دهد، پابوس می آید

تسبیح در دست از دل «صحن عتیق» ات ماه

هر صبح با «یا نور و یا قدوس» می آید

این زاغکی که شد دخیل پنجره فولاد

نقاره بردارید که طاووس می آید

دل کندن از دامان تو سخت است و زائر، باز

از شهر تو با اشک و با افسوس می آید...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha