پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فاجعه منا

حوزه/ در پی وقوع حادثه فاجعه آمیز در منا و کشته شدن جمعی از زائران بیت الله الحرام، آیات موسوی جزایری، شفیعی و حجج الاسلام والمسلمین حیدری و حاجتی این حادثه را به مسلمین جهان تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، متن پیام آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

خبر فاجعه مصیبت بار حادثه منا که در آن شمار زیادی از حاجیان خانه خدا جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند، قلب های همه ما را اندوهگین و غمناک کرده است، قطعا ضعف تدبیر و سوء مدیریت رژیم سعودی موجبات بروز این مصیبت و فاجعه بزرگ را فراهم آورده است.

ما ضمن محکوم کردن این تقصیر سعودی ها، با خانواده های قربانیان این حادثه دردناک به ویژه ایرانی های عزیز همدردی می کنیم و از درگاه خداوند متعال خواستاریم که رحمت واسعه اش را بر قربانیان این حادثه نازل و شفای عاجل را نصیب مجروحان فرماید و همچنان که رهبر معظم انقلاب سه روز را عزای عمومی اعلام کردند از مردم عزیز خوزستان درخواست دارم که مراسم عزا به همین مناسبت برپا کنند.

*حاکمان سعودی شایستگی میزبانی از حجاج را ندارند

آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز جان باختن صدها تن از مسلمین در منا را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه تلخ و دردناک جان باختن صدها نفر و مصدومشدن هزاران نفر از زائران بیتالله الحرام موجب تاسف و تاثر شدید گردید. اگرچه امید است جانباختگان این مصیبت بزرگ مشمول آیه کریمه «وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ» باشند اما آنچه در این میان مهم و چشمگیر است، بیکفایتی حاکمان سعودی و دولتمردانی است که علیرغم ادعاهای گزافشان، شایستگی میزبانی از حجاج و اداره این مناسک عظیم را ندارند.

اینجانب با عرض تسلیت به محضر مقدس حضرت بقیهالله الاعظم و ولی امر مسلمین حضرت آیتالله العظمی خامنهای و خانوادههای معظم داغدیده و عزادار، از درگاه حضرت احدیت علو درجات ارواح مطهر درگذشتگان این حادثه ناگوار و صبر و اجر و شکیبایی برای بازماندگان و مصیبتدیدگان و سلامت و شفای عاجل مجروحان و مصدومان را مسالت مینمایم.

*مشارکت امت اسلامی تنها راه پیشگیری از مشکلات

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری، برای قربانیان این حادثه طلب رحمت و مغرت الهی کرد و در پیامی به این مناسبت عنوان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله

واقعه دردناک منی را به امام زمان (عج) و نایب بر حقش ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری تسلیت می گویم و برای قربانیان این واقعه رحمت و مغفرت الهی و شفا برای مصدومین را مسئلت می نمایم.

ضعف مديريت رژیم آل سعود را که منشأ اصلی این فاجعه دردناک است به شدت محکوم نموده و تنها راه پیشگیری از این نوع مشکلات را مشارکت امت اسلامی در اداره حرمین می دانم.

*قلوب همه مسلمانان جریح دار شد

حجت الاسلام والمسلمین میر احمد رضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز نیز در خصوص حوادث حج امسال که موجب کشته شدن بیش از هزار نفر از حجاج شد در پیامی را بدین شرح اعلام کرد:

حادثه تلخ و تاسف بار امروز نشانه مسلمی از بی کفایتی رژیم آل سعود در اداره امور حجاج بیت الله الحرام است؛ این حادثه قلب همه مومنین جهان به ویژه ملت مسلمان ایران را که متاسفانه تعداد زیادی از هموطنانمان در حادثه منا جانشان را از دست دادند جریحه دار کرد.

حوادثی که امسال در کنگره حج رخ داده است، نشان می دهد که رژیم آل سعود اهتمامی به اداره امور مسلمین و حجاج ندارد و رژیم سفاکی که مشغول کشتار مردم بی گناه یمن است و راه را بر ملت مسلمان یمن برای حضور در سرزمین وحی می بندد طبیعی است که دیگر وقتی برای برنامه ریزی جهت اداره امور حجاج ندارد.

حوادثی که در عربستان رخ  داده است را باید با  بدگمانی به رژیم آل سعود نگاه کرد و قطعا مسلمین باید تدبیر کرده و اداره  امور حجاج بیت الله الحرام را از آل سعود پس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha