جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 360037
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
حجت الاسلام سمیع الله مردان -  آران و بیدگل

حوزه/ رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل با اشاره به تلاش دشمن برای انحراف عزاداری ها و دورکردن عزاداری از اهداف صحیح آن تصریح کرد: امروز صیانت از مجالس عزاداری کمتر از صیانت از خیمه های امام حسین (ع) نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام سمیع الله مردان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آران و بیدگل  در آستانه فرارسیدن ماه محرم، طی سخنانی گفت: منشور عزاداری هیئات مذهبی این شهرستان تدوین شده است.

وی افزود: این منشور بر اساس نظر شورای تامین شهرستان، شورای هیئات مذهبی و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با هدف ایجاد وحدت، نظم و همدلی در عزاداری ها و پیشگیری از آسیب های عزاداری در 20 بند تدوین شده است.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: برگزاری عزاداری بی شائبه و بدون خرافات، تاکید بر حفظ وحدت مسلمین، رعایت مسائل بهداشتی در طبخ و توزیع نذری، تعیین ساعت عزاداری هیئات مذهبی، تأکید بر انجام به موقع فریضه نماز و امر به معروف و نهی از منکر، لزوم بصیرت افزایی در برنامه های هیئات مذهبی و عدم استفاده از آلات موسیقی، طبل، پرچم های بزرگ و خطرآفرین و شمایل  منتسب به حماسه‌ آفرینان عاشورا و ائمه اطهار(ع) از مهم ترین مؤلفه های این منشور است.

به گفته حجت الاسلام مردان، لزوم تصمیم گیری جمعی در فعالیت های فرهنگی و عمرانی هیئات مذهبی از طریق هیئت امنای هیئت، عدم ایجاد آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان بویژه در ساعات پایانی شب، توجه به لزوم دریافت مجوزهای لازم برای برپایی ایستگاه صلواتی و جلوگیری از سد معبر درهنگام حرکت دستجات عزاداری و انجام بیمه بی نام و توجه به نکات ایمنی توسط هیئات مذهبی از دیگر موارد اشاره شده در این منشور است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل افزود: در این منشور برخی از شاخصه های عزاداری سالم تبیین شده است.

حجت‌الاسلام مردان اظهار داشت: بر اساس این منشور، پایان زمان عزاداری های محرم حداکثر تا 11 شب تعیین شده و بمنظور حفظ آسایش و آرامش مردم، هیئات مذهبی پس از این ساعت مجوز حرکت دسته در خیابان و محله ها را نخواهند داشت.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی افزود: این منشور در اختیار مسئولان هیئات مذهبی قرار می گیرد و هیئات موظف به اجرای کامل آن هستند.

حجت‌الاسلام مردان خاطر نشان کرد: بر اساس بند 16 ماده 6 اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، مسئو لیت ساماندهی و هدایت هیئات مذهبی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی نهاده شده است و این سازمان تلاش خود را برای برپایی هرچه باشکوه تر عزاداری بدون خرافات و آسیب و معرفی آران و بیدگل به‌عنوان الگوی عزاداری خواهد کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل با اشاره به تلاش دشمن برای انحراف عزاداری ها و دورکردن عزاداری از اهداف صحیح آن تصریح کرد: امروز صیانت از مجالس عزاداری کمتر از صیانت از خیمه های امام حسین (ع) نیست.

حجت‌الاسلام مردان با تأکید بر حفظ شیوه سنتی عزاداری در آران و بیدگل گفت: عزاداری سنتی مردم آران و بیدگل صحیح ترین و سالم ترین نوع عزاداری در کشور است به طوری که در سال های اخیر رسانه ملی را برای پخش شور و شعور حسینی مردم، به شهر کشانده و عزاداری های کشور می تواند متأثر از شیوه سنتی عزاداری مردم آران و بیدگل باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha