جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله دستغیب در جمع معاونان تبلیغ

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: در برخی جلسات خانگی، خانم‌هایی به نام مبلّغ مطالب سستی را بیان می‌کنند که هیچ ربطی به دین اسلام ندارد و رفتارهایشان محل اشکال است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب، در دیدار معاونان تبلیغ مدارس علمیه استان فارس، با اشاره به جایگاه مبلغین، گفت: نذیر بودن مبّلغ، تنها در ترساندن از جهنم خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌توان آثار دنیوی گناه را نیز بیان کرد و این امر بستگی به زمینه‌های مخاطب دارد و مخاطب شناسی باید مدنظر مبلغ باشد.

​وی با تاکید بر این که مبّلغ باید «داعی الی الله باذنه» باشد، تصریح کرد: مبلّغ باید از دانش برخوردار باشد و بداند تبلیغ چیست و چه چیزی را تبلیغ می‌کند و احکام و موضوعات را نیز بشناسد.

آیت‌الله دستغیب افزود: در سنت گذشته حوزه، کسی که می‌خواست منبر برود، باید اجازه روایتی می‌داشت که البته نظام جدید حوزوی که به برکت انقلاب، امام و رهبری شکل گرفته و مدارجی در برنامه تحصیلی گنجانده و رشته تخصصی تبلیغ راه‌اندازی شده می‌تواند جایگزین خوبی باشد و حتی بهتر از گذشته ثمر دهد، اما به نظر می‌رسد باید بیشتر کار شود.

تولیت  آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با اشاره به این که مقام معظم رهبری در سفر به قم، تحول در برنامه‌های تحصیلی حوزه‌ را مطرح کردند، ابراز داشت: از این نظر شاید بتوان دوره‌های عمومی کوتاه‌تری را مقدمه مدارج تخصصی بالاتر قرار داد و این کار دنباله‌روی از دانشگاه نیست، چرا که اولاً به‌صورت مستقل و مبتنی بر سنت حوزه انجام می‌شود و حتی اگر دنباله‌روی باشد نباید تعصب داشته باشیم که اگر روشی معقول است را نپذیریم.

عضو خبرگان رهبری در ادامه، با انتقاد از رویکرد مدرک‌گرایی، افزود: مدرک‌گرایی خوب نیست، اما گاهی انسان متعجب می‌شود که افرادی بدون طی مراتب و مدارج حوزوی، در مجالسی سخنانی را بیان می‌کنند که اثر سوء دارد، به‌عنوان ‌مثال در یک مجلس ترحیم سخنانی مطرح می کنند که اگر ذره‌ای ایمان در دل افراد، باقی‌مانده زائل می‌شود.

​وی با بیان این‌که تبلیغ اختصاص به فرد خاصی ندارد و همگان در امر به ‌معروف و نهی از منکر به حد وسع دانش خود تکلیف دارند، بیان داشتند: شرط تبلیغ عمومی رعایت حدود تخصصی است که در بسیاری موارد می‌توان با گفتن یک «نمی‌دانم» از گمراه کردن دیگران خودداری کرد، چرا که مبلغ در ابلاغ رسالت الهی امانت‌دار است، یعنی اگر مسئله‌ای را نداند، امانت‌داری را رعایت کرده و از نزد خود نکته‌ای غیرعلمی را بیان نمی‌کند.

 آیت‌الله دستغیب در ادامه با بیان این که مبلغ باید خود مصداق «سراج منیر»، نورانی باشد، البته نور علم و حکمت تنها با جد و جهد میسر می‌شود، افزود: نیاز مادی و ترس دو آسیب عرصه تبلیغ است، لذا مبلغ باید استغنا داشته باشد و الهی بودن تبلیغ را زیر سؤال نبرد.

عضو شورای حوزه علمیه استان فارس، مبلغان را از قرار گرفتن در موضع تهمت بر حذر داشت و گفت: برخی تهمت‌های ناروا و بی‌مبالاتی‌ها در آبروی دیگران موجبات بدبینی مردم را فراهم می‌آورد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در پایان راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران را نعمت بسیار بزرگی دانست و ابراز داشـت: در برخی جلسات خانگی، خانم‌هایی به نام مبلّغ مطالب سستی را بیان می‌کنند که هیچ ربطی به دین اسلام ندارد و رفتارهایشان محل اشکال است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha