شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی حدیث

حوزه/ رییس پژوهشکده علوم حدیث حوزه گفت: تنها مشکلی که رهبر انقلاب به عنوان مشکل خروجی جدید مطرح کردند، مساله تفکر خلاق بود؛ شیخ مفید دارای تفکر خلاقی بود که توانست فرهنگ شیعی را یک مرحله ترقی ببخشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی عصر امروز در جشنواره حدیثی آیت الله العظمی بروجردی گفت: دوره های طلایی حدیث شیعه با دوره صادقین(ع) آغاز شده که بیشترین تعداد حدیث از ائمه اطهار و پیامبر (ص) و خود این بزرگان روایت شده است.

وی افزود: دوره دوم، دوره شیخ مفید(آل بویه) است که حوزه بغداد و قم شکل گرفت؛ دوره سوم، قرن یازدهم و دوازدهم یا دوره صفویه می باشد که سومین دوره طلایی حدیث شکل گرفت؛ دوره انقلاب اسلامی ایران نیز چهارمین دوره طلایی حدیث است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهارکرد: امروز در دوره ای زندگی می کنیم که پژوهشگران دینی دارای ارج و قرب هستند و خوشبختانه این نگاه روز به روز در سطح کشور در حال تکامل است.

وی گفت: مجموعه امکاناتی که امروزه در اختیار محدثان و فعالان حوزوی است، در طول تاریخی برای هیچ گروهی وجود نداشت و طلاب امروز در بهترین شرایط ممکن برای فعالیت علمی و پژوهشی و تبلیغی قرار دارند.

این محقق حوزه بیان کرد: علامه جزایری دستیار پژوهشی علامه مجلسی بود ولی ایشان در تاریکی مجبور بود زیر نور ماه از روز هشتم ماه به بعد مطالعه کند؛ نکته دیگر آن است که کتابی نیز در اختیار این افراد وجود نداشت تا بتوانند بر این اساس، نکات علمی را یادداشت کنند.

رئیس پژوهشکده علوم حدیث گفت: علامه امینی برای یافتن یک کتاب مجبور بود روزها به مسافرت برود و یک کتاب مثل ربیع الابرار را در یک شهر دیگر پیدا کرده و دو روایت از آن کتاب بیابد و در الغدیر بگنجاند.

وی افزود: در رایانه ها و نرم افزارهای حدیثی امروز کتاب هایی وجود دارد که به هیچ عنوان امکان نداشت این کتب در هیچ کتابخانه گذشتگان یافت شود و به همین خاطر نمی توان این وضع را با گذشته مقایسه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهارکرد: محیط حوزه علمیه قم در بیست سال اخیر به خصوص شادابی علمی بسیاری پیدا کرده و امروز سخت ترین مشکلات حدیثی، روایی، رجالی، معرفتی و فلسفی با بالاترین سطح اطلاعات در این حوزه ها قابل حل است.

وی گفت: حال باید این سوال را پرسید که آیا مجموع این عوامل موجب توسعه پژوهش های حوزه شده است یا خیر؟ تا بیست سال پیش بسیاری از زمینه های پژوهشی عقب بودیم و طلاب باید با ابتدائیات کار آشنا می شدند ولی در 20 سال اخیر حوزه توانست نسل فرهیخته پژوهشگر دینی را شکل دهد.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در مجموعه های حدیثی به چشم می خورد آن است که موضوعات سنتی در این حوزه تمام شده؛ ولی باید راه های جدیدی را پی بگیریم؛ به نظر می رسد که استفاده از امکانات و روش های جدید پژوهشی و پژوهش میان رشته ای همراه با قدرت تفکر نقاد، می تواند کار ما را یک مرحله پیش ببرد.

رئیس پژوهشکده علوم حدیث گفت: رهبر انقلاب فرمود، تمام امکاناتی که در اختیار شیخ مفید بوده است، در اختیار طلاب امروز قرار گرفته است و باید رشد پژوهشگران به همان اندازه باشد.

وی افزود: تنها مشکلی که رهبر انقلاب به عنوان مشکل خروجی جدید مطرح کردند، مساله تفکر خلاق بود؛ شیخ مفید دارای تفکر خلاقی بود که توانست فرهنگ شیعی را یک مرحله ترقی ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهارکرد: در این پژوهشکده ها باید بیش از محفوظات به تفکرات خلاق ارزش و اهمیت داده شود؛ اگر این تفکرات خلاق در حوزه افزایش یابند فعالیت ها نیز دارای ابعاد جدیدتری خواهد شد.

وی گفت:شیخ مفید در کوچه و بازار می گشتند و فرزندان شیعه را از والدین آنها اجاره می کردند و به جای کار کشیدن از آنها به پدران و خود این فرزندان پول می دادند و دروس اهل بیت(ع)را به آنها تعلیم دادند و از این درس، شیخ طوسی و نجاشی ها به جهان اسلام معرفی شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha