شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نوروزی اردبیل

حوزه/ امروز تامین نیازهای جهانی نیازمند تحول اساسی در حوزه های علمیه است و برای این که حوزه بتواند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ معارف الهی است، دست یابد، باید در مسیر تحول همه جانبه گام بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ضرورت تحول در حوزه، اظهارداشت: تحول از مسایل مهم در دین مبین اسلام است که بارها از سوی ائمه اطهار(ع) مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان این که ائمه اطهار(ع) بر به روز بودن علما تاکید کرده اند، افزود: معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری نیز همواره بر به روز بودن طلاب و حوزه ها و امر مهم تحول تاکید کرده اند. امری که از اصول اساسی مورد نیاز امروز و فردای حوزه های علمیه می باشد.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل با بیان اینکه حوزه علمیه دارای یک محتوا و یک قالب است، گفت: محتوای بسیار غنی حوزه همان مطالبی است که از ائمه معصوم(ع) و به واسطه بزرگان دین به ما رسیده که وظیفه همه ما تبیین آنها می باشد.

وی در خصوص قالب حوزه هم این چنین ابرازداشت: حوزه در طول تاریخ مطالب و محتوای خود را به شکل و قالب های گوناگون و متناسب با روز ارائه کرده است.

این استاد حوزه، با اشاره به این که امروز در عصر ارتباطات قرار داریم، ادامه داد: دوران امروز تفاوت بسیار اساسی با هر دوره های گذشته دارد، امروز حوزه در عصر گذار قرار دارد و با شیب تندی هم در این زمینه مواجه است.

وی با بیان این که امروز در هر لحظه دنیایی از اطلاعات و شبهات از طریق هزاران وسیله ارتباطی در سراسر جهان پخش می گردد، بیان داشت: در چنین شرایطی که شبهات در حال گسترش بوده و از طرفی و فرق نو ظهور هم ابراز وجود می کنند، حوزه باید با قدرت، در تمام عرصه های ارتباطاتی و اطلاعاتی حضور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی معتقد است: در چنین شرایطی علاوه بر پاسخگویی به شبهات، حوزه باید با تمام ادیان الهی دیگر و نهادهای دینی در جهان ارتباط برقرار نماید که این مهم نیازمند حضور فعال حوزه در عرصه ای جهانی است .

مدیر حوزه علمیه اردبیل با تاکید بر این که امروز جهان تشنه معارف ناب اسلامی است، ابرازداشت:  حوزه های علمیه و طلاب باید در تامین نیازهای بشری باشد.

وی تصریح کرد: امروز تامین نیازهای جهانی نیازمند بازنگری و تحول اساسی در حوزه های علمیه است و برای این که حوزه بتواند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ معارف الهی است، دست یابد، باید در مسیر تحول گام بردارد.

این استاد حوزه با اشاره به این که تحول امر بنیادی است که باید تمام شئون حوزه را شامل گردد، اذعان داشت: حوزه باید در تمامی ابعاد از جمله آموزش، پژوهش و ... وارد امور تحولی گردد. یکی از ثمره های اصلی فعالیت های حوزه در امر تبلیغ می باشد که هر چقدر در مباحث آموزشی و پژوهشی بهتر کار شود قطعا در این مسیر نیز شاهد رشد و شکوفایی خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی در ادامه با اشاره به برنامه های تحولی حوزه علیمه اردبیل، گفت: حوزه اردبیل علاوه بر انجام دستورالعمل های مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور  در بخش های مختلف، فوق برنامه های بسیاری را طراحی و اجرا می کند.

وی با یادآوری این که هم اکنون 6 مدرسه علمیه برادران با 700 طلبه در سطح استان فعال است، اظهارداشت: در حوزه استان هم اکنون تا سطح سه طلاب به تحصیل علوم دینی مشغول هستند که در راستای تحول در فضای آموزشی نیز اقداماتی در راستای گسترش حوزه ها در حال انجام می باشد.

انتهای پیام313/18

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha