جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فرد دین پژوه باید پایه قوی حوزوی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت، کسی قادر به ارائه ایده هم نیست چه رسد به اینکه ایده او برتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به برگزاری  همایش ایده های نوی تبلیغی  گفت: این هم اندیشی با هدف رصد ایده های نو در رساله های دانشگاهی و حوزوی در حوزه دین پژوهی برگزار شد که در آن، صاحبان ایده های برتر، اندیشه خود را عرضه کردند و هیأت داوران نیز به نقد و بررسی آن پرداختند.
وی یادآور شد: رصد وضعیت دین پژوهی در رساله های دکتری و سطح چهار، شناسایی و حمایت از این رساله ها برای انتشار، عملیاتی شدن نظر رهبر انقلاب اسلامی ی مبنی بر نهضت علمی و جنبش نرم افزاری و کمک به گسترش پژوهش در حوزه های علمیه و مراکز علمی دانشگاهی از دیگر اهداف این هم اندیشی بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: با توجه به اینکه دین از سه بخش عقلی، اخلاقی - رفتاری و فقهی تشکیل شده است، در بررسی رساله ها، دانش های مرتبط با این سه حوزه را که در حوزه و دانشگاه شناخته شده است؛ جایگاه رسمی دارد و درباره آن پایان نامه نوشته می شود مد نظر قرار دادیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به این که از 12 صاحب رساله برتر این دوره، 11 نفر طلابی هستند که تحصیلات دانشگاهی هم دارند گفت: فرد دین پژوه باید پایه قوی حوزوی داشته باشد زیرا کسی که پایه قوی حوزوی نداشته باشد حتی قادر به ارائه ایده هم نیست چه رسد به اینکه ایده او برتر شود.
وی خاطرنشان کرد: در این مرحله از بررسی ها و هم در مرحله قبلی که  رساله های 80 تا 87 را شامل می شد، جز یک یا دو مورد از رساله های دانشگاهی، بقیه حوزویانی بودند که تحصیلاات دانشگاهی هم داشتند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: نتیجه مهمی که از این ارزیابی گرفتیم این بود که طلابی که ما به آنها نسل «پل ساز» می گوئیم بهتر می توانند نیازهای دین پژوهی جامعه را تشخیص بدهند و عمل کنند زیرا هم آموزرش های حوزوی و هم روش های دانشگاهی را فرا گرفته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha