جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حبیب الله بهمنی کارگردان و تهیه کننده سینما

حوزه/ فیلم انقلابی همیشه در جشنواره های بین المللی محکوم به شکست بوده از فیلم «مهاجر» گرفته تا فیلم «محمد رسول الله».

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، موفقیت فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی به ویژه غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: هر موفقیتی که سبب بالا رفتن پرچم جمهوری اسلامی در نقاط مختلف دنیا می شود به خود خود اقدامی پسندیده است و باید از آن حمایت کرد، اما نکته مهم اینجاست غرب در هنر هفتم دنبال سیاه نمایی است.

وی گفت: منظور طعنه زدن نیست، اما اگر بخواهیم به طور منصفانه موضوع را مورد توجه قرار دهیم می بینیم تنها آثاری موفق نشان داده می شوند که به نوعی مشکلات کشور ما ترسیم شده است.

بهمنی افزود: این کارها ایران را به گونه ای نشان می دهند که ایران سرزمینی فقیر با مردمانی محروم است! آیا به واقع کلیت جامعه ما اینگونه است؟ این سئوال را باید فیلمسازان ما پاسخ دهند، چون ما به مدد انقلاب اسلامی، امروز در میان کشورهای دنیا دارای اعتبار و جایگاهی هستیم و به راحتی از کنار آن نباید گذشت، هرچند در این میان مسلما ضعف هایی نیز وجود دارد.

*نگاه غرب در هنر هفتم به داشته های خود است

کارگردان فیلم «سیب و سلما» ادامه داد: ممکن است برخی ادعا کنند در غرب نیز فیلمسازانی وجود دارند که فیلم هایی بر پایه نقصان های اجتماعی می سازند؟ این ادعا کمی ساده لوحی است، چون اگر چنین فیلمهایی در غرب تولید می شوند در کنارش فیلم هایی نیز هستند به موفقیت های آنها توجه می شوند. اگر آنها به یک فیلمی که در آن مشکلات اجتماعی تصویر شده، جایزه می دهند در کنارش چند فیلمی که در آن داشته هایشان تبلیغ شده را هم فراموش نمی کنند، اما این اتفاق برای فیلم های ایرانی رخ نمی دهد!

بهمنی تاکید کرد: فیلم انقلابی همیشه در جشنواره های بین المللی محکوم به شکست بوده از فیلم «مهاجر» گرفته تا فیلم «محمد رسول الله» همیشه فیلم های دینی و انقلابی سینمای ایران با بی مهری جشنواره های خارجی مواجه بوده اند، درصورتیکه بسیاری از این تولیدات حداقل به لحاظ کیفیت جز نمونه های فاخر سینمای ایران هستند، اما متاسفانه به این فیلم ها اهمیت داده نمی شود، در عوض فیلمی که با ساختار متوسطی فقط تصویرگر مشکلات داخلی ماست با تحسین آنها مواجه می شود! این مطلب بسیار ساده و روشن است و احتیاجی نیست پیرامون آن تحقیق خاصی صورت گیرد، بلکه کافی است بخواهیم با عینکی واقع گرا به آن نگاه کنیم.

این کارگردان و فیلمساز ادامه داد: البته با سینمایی که در آن مشکلات اجتماعی تصویر شود، هیچ مشکلی نداریم، حتی معتقدم این دست تولیدات جز الزامات است، حضرت امام (ره) بارها در سخنانشان به روی این رسالت سینما تاکید داشته اند، اما اگر ما نقدی داریم، باید در بین خودمان مطرح کنیم نه اینکه با فرستادن آن به جشنواره های مختلف بخواهیم نقاط ضعف خود را در معرض دید تمام مردم دنیا قرار دهیم، اتفاقی که باعث می شود، بدخواهان نظام ما از این فرصت استفاده کرده و از این تولیدات برای تخریب چهره کشور استفاده تبلیغاتی برند.

وی با بیان اینکه در کنار فیلم های سیاه نما فیلم های دولتی نیز به سینما آسیب می رساند، گفت: وقتی از فیلم های جشنواره پسند نقد می کنم، باید به نکته دیگر هم اشاره داشته باشم، آنهم آفتی به نام فیلم های سفارشی و دولتی است. این دست فیلم ها در جای خود بسیار مخرب است. در این کارها همه چیز زیبا و ایده آل ترسیم می شود بدون اینکه نگاهی به واقعیت داشته باشد، پس بیایم فیلم هایی بسازیم که در کنار نشان دادن ضعف ها به داشته های خود نیز توجه داشته باشیم، اگر خواستم به آفت های اجتماعی خود اشاره کنیم، نقدمان در درون باشد نه اینکه بیگانه ها از آن مطلع شود.

*سینمای ایران حق ندارد منفی بافی کند

بهمنی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: این روزها کشور ما از سوی غربیان با هجمه های مختلفی مواجه می شود و با توجیهات باطلی چون نقض حقوق بشر، تحریم های متعددی نسبت به کشور ما انجام می دهند! آیا در چنین شرایطی ما باید فیلم هایی بسازیم که در آن چهره ای منفی از کشورمان تصویر شود؟ آیا با این کار در نقش یک ستون پنجمی دشمن ظاهر نشده ایم تا بهانه برای تحریم های بیشتر به آنها بدهیم؟

*نگاه هنری سیاه به نظام جفا در حق کشور است

وی در پایان این تاکید کرد: متاسفانه حمایت از فیلم هایی که در آن تصویری سیاه از ایران تصویر می شود، تنها محدود به جشنواره های خارجی نمی شود، بلکه در داخل از کشور هم این رویکرد را می بینیم که گواه بارز آن جشنواره فیلم فجر است که به فیلم هایی جایزه می دهد عموما در آنها نگاه به جامعه ایران، سیاه و تاریک است. حال باید از چنین سینمایی چه انتظاری داشت...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha