شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام خمینی

حوزه/ تنی چند از صاحب نظران حوزوی عرصه هنر و رسانه ضمن ابراز تاسف از کم مهری سینمای ایران نسبت به حضرت امام (ره) خواستار جبران این کم کاری در زمینه به تصویر کشیدن پیام بلند و سبک زندگی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همین چند روز پیش بود که ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان شاخص و پرآوازه سینمای ایران طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم روح‌الله به شدت نسبت به حذف عکس و کلام امام خمینی(ره) در سینما انتقاد کرد و خواستار اهتمام بیشتر هنرمندان و فیلمسازان انقلابی در راستای به تصویر کشیدن راه و پیام و هدف بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در عرصه هنر هفتم شد.

در آستانه بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی پیرجماران ، با تنی چند از کارشناسان حوزوی عرصه هنر و رسانه به گفتگو پرداخته ایم و درباره چرایی کم لطفی و کم مهری سینمای ایران به حضرت امام(ره) و به خصوص راهکارهای جبران مافات در این باره را دیدگاه آنان را جویا شده ایم که چکیده مهم ترین صحبت ها در ادامه می آید؛

باید قدردان نعمت انقلاب و نهضت امام (ره) باشیم

حجت الاسلام عبدالله متقی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان این که امروز هنر- صنعت سینما از قدرتمندترین رسانه های جهانی است که مخاطبان بی شماری را هم به خود جذب می کند، ابراز داشت: ما حقیقتاً باید قدردان نعمت بزرگ انقلاب باشیم که به برکت نهضت امام (ره) و ایثارگری مردم انقلابی و به خصوص خون مطهر شهیدان باعث شد در دورانی که چشم جهانیان به سمت نظام های سوسیالیستی بود و یا کاپیتالیستی و لیبرالیستی بود ، نظام دینی مورد توجه قرار گرفته و در این کشور استقرار پیدا کند.

وی افزود: در واقع در دورانی که ناامیدی در بخش قابل توجهی از مردم دیندار دنیا ، حاکم بود به دست امام راحل نهضتی به راه اُفتاد که امید بسیاری در بین دین داران به وجود آورد که بدانند دین مایه حیات بخش به ملت هاست و امروز به خصوص ثمرات انقلاب اسلامی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که ما به اشکال و طُرق مختلف باید پاسدار و حافظ انقلاب و میراث عظیم امام و شهیدان باشیم، گفت: یکی از این راه ها بهره گیری درست و هوشمندانه از ابزار هنر و رسانه است به ویژه هنر سینما که امروز مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده و بر آن ها اثر می گذارد.

سینماگران ، سبک زندگی امام (ره) را به تصویر بکشند

وی اضافه کرد: از این حیث سینماگران و هنرمندان باید با احساس دغدغه در این حیطه ورود پیدا کنند و با هنرمندی خود در خلق آثار ماندگار و همچنین فاخر ، دِین خود را به انقلاب و امام و شهدا ادا کنند؛ به خصوص سبک زندگی امام راحل که بهترین الگوی سبک زندگی همه انقلابیون مسلمان است باید از قاب سینما به تصویر کشیده شده و به انبوه مخاطبان منتقل شود که البته این کار نه به صورت صرفاً دستوری بلکه باید به صورت نهادینه شده و کار دلی انجام شود تا اثرگذار باشد.

با هنر متعهد، پیام انقلاب را ماندگار کنیم

حجت الاسلام  محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با بیان این که در تبیین اندیشه و سیره حضرت امام (ره) باید به مقولات فرهنگی ، توجه مضاعفی نشان داد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تعبیر بسیار جالب و حکیمانه ای دارند مبنی بر این که هر کاری از طریق هنر است که ماندگار می شود و امروز هم اگر ما می خواهیم پیام انقلاب را هر چه بیشتر و بهتر برای نسل های آینده ماندگار کنیم یکی از بهترین راهکارهایش بهره گیری از هنر متعهد و انقلابی است.

وی افزود: ما هنرمندان مومن و انقلابی همچون حاتمی کیا، مجیدی، طالبی و مرحوم سلحشور و دیگران را داشته و داریم که باید از این ظرفیت های عظیم انقلاب در جهت تبلیغ پیام و راه امام خمینی (ره) و شهیدان والامقام از کانال هنر سینما به درستی استفاده کنیم.

کم کاری ها را جبران کنیم

این فعال رسانه ای همچنین با اشاره به این که متاسفانه ما در این زمینه و در معرفی امام(ره) و تبیین اهداف انقلاب اسلامی ، بسیار کم کار کرده ایم ، تصریح کرد: البته طبیعی است که دشمنان انقلاب و نظام اسلامی نمی خواهند که از طریق هنر راه و پیام امام و انقلاب او به گوش جهانیان برسد ، کما این که ما در رابطه با نمایش همین سریال معمای شاه در تلویزیون خودمان شاهد بوده ایم که چطور از داخل و خارج هجمه و فشار زیاد بود و حال آن که این سریال صرفاً یک سری حقایق تاریخی را نشان داده و تازه خیلی از مسایل را به خاطر حفظ حریم اخلاقی جامعه مطرح نکرده است.

وی افزود: آن چه مهم است این که سینماگران و سریال سازان و نیز مسئولان رسانه ای و فرهنگی و هنری نباید از این هجمه ها واهمه داشته باشند و بلکه می بایست با قدرت و شهامت انقلابی وارد عمل شده و ادای دینی به انقلاب و امام و شهیدان داشته باشند.

سینمای ایران از معمار کبیر انقلاب دور افتاده است!

حجت الاسلام غلامرضا یوسف زاده ، پژوهشگر هنر و رسانه با گلایه مندی از این که سینمای ما خیلی از امام(ره) و حقیقت ایشان دور است، گفت: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که فضای فرهنگی حاکم بر سینمای ما از فضای انقلاب اسلامی فاصله گرفته است و از این حیث انتظارات از سینمای ایران برای نمایش حقایق انقلابی درست نیست.

وی افزود: البته در این میان هستند کارگردانانی همچون حاتمی کیا که با دغدغه خود کم و بیش در این عرصه فعال هستند اما این میزان به هیچ وجه کافی نیست.

تقویت بدنه سینمای مومن و انقلابی ؛ ضرورتی انکارناپذیر

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: تقویت بدنه سینمای مومن و انقلابی یک ضرورت مسلم است هر چند که این امر کار ساده ای نیست و نیاز به گذر زمان و صبر و حوصله دارد تا به آن معیارها و حداقل های لازم دست پیدا کنیم.

وی افزود: شاید در برهه کنونی همین که این توقع را داشته باشیم که آثار سینمایی ما صرفاً مخرب و هنجارشکن نباشند و بعضاً در تایید و ترویج اخلاق انسانی بکوشند کافی باشد اما در آینده ما باید بتوانیم از طریق هنر هفتم وطنی خود ارزش های انقلابی و اسلامی را به خوبی ترویج دهیم.

سینمای فعلی در تراز انقلاب اسلامی نیست

حجت الاسلام  یوسف زاده همچنین ابراز داشت: به هر صورت سینمای فعلی ما متاسفانه در تراز انقلاب اسلامی نیست و در این میان برگزاری جشنواره های مثل جشنواره فیلم عمار تا حدی می تواند به رفع این خلأ کمک کند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: از این حیث در آینده نزدیک نمی توان امید داشت که سینمای ما تحولی جدی یابد ولی با این حال این اُمید وجود دارد که معدود فیلمسازانی چون حاتمی کیا و مجید مجیدی بتوانند در حد و اندازه خود جریان ساز باشند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha