جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری درباره حادثه حمله به مسجد میانبار شد

حوزه/ سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات میانمار باید تحقیقات فوری، مستقل، شفاف و کاملا بی‌طرفانه‌ای درخصوص تخریب خشونت آمیز ساختمان مسجد مسلمانان در منطقه مرکزی میانمار انجام دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از mizzima.com، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای که روز گذشته، 24 ژوئن منتشر شد اعلام کرد که مقامات میانمار باید تحقیقات فوری، مستقل، شفاف و کاملا بی‌طرفانه‌ای درخصوص تخریب خشونت آمیز ساختمان مسجد مسلمانان در بگو منطقه مرکزی میانمار به دست بودائیان افراط‌گرا انجام دهند.

در این خصوص رافندی دجامین مدیر سازمان عفو بین الملل در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه گفت: مقامات میانماری باید عملکرد سریعی در این خصوص داشته باشند تا نشان دهند چنین اقداماتی علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌های مذهبی در این کشور جدی تلقی می‌شود. این حادثه باید به سرعت و به طور مستقل مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و مظنونانی که در این واقعه دخالت داشته ‌اند به دست عدالت سپرده شده و برای قربانیان نیز جبران‌های موثر از جمله غرامت درنظر گرفته شود.

رافندی همچنین گفت: عدم تحقیقات و مسئول تلقی کردن مظنونین این جرم پیام نگران کننده‌ای در جامعه منتشر می‌کند مبنی بر اینکه حمله علیه اقلیت‌های مذهبی بدون مجازات باقی می‌ماند.

دولت جدید میانمار باید این حمله و دیگر حملات علیه اقلیت‌های مذهبی را محکوم کرده و به طور واضح اعلام کند چنین خشونتی یک جرم جنایی بوده و تحمل نخواهد شد. آن‌ها همچنین باید با صراحت تمامی تحریکات نفرت، خشونت و تبعیض نژادی را محکوم کرده و عملکرد محکمی برای محافظت از حقوق تمامی مردم میانبار بدون درنظر گرفتن دین و اعتقادات مذهبی آن‌ها بکار بگیرند.

پنج شنبه، 23 ژوئن دسته‌ای  از افراط‌گرایان بودائی ساختمان مسجدیی را در روستای تویتاماین در ناحیه بگو تقریبا به طور کامل تخریب کردند. طبق اطلاعات دریافته شده توسط سازمان عفو بین‌الملل این حمله در پی اختلافاتی در خصوص ساختن مسجد اتفاق افتاده است. در طی این حمله یک مرد مسلمان مجروح شده که اکنون به خاطر جراحات وارده به سرش در بیمارستان تحت درمان قرار دارد. با وجودی که مقامات میانماری ادعا می‌کنند که کنترل اوضاع را به دست دارند اما عده‌ای از مسلمانان روستا از ترس حمله دوباره خانه‌هایشان را ترک کرده و جرائت بازگشت به منازل‌شان را ندارند.

در سال‌های گذشته کشور میانمار شاهد عدم مدارای مذهبی بوده که اغلب توسط گروه‌های افراطی بودایی خصوصا علیه مسلمانان انجام شده‌اند و متاسفانه دولت سابق میانبار نتوانسته در حوادث خشونت‌آمیز مشابه موثر عمل کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha