جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نماز جمعه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان با اشاره به اهمیت نماز جمعه گفت: حضور پرشور در نماز جمعه موجب تضعیف افکار پلید دشمنان می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام حسن کرم پور، مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان، امروز در هم اندیشی طلاب و اساتید، با اشاره به 5 مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: روز جمعه، روز برگزاری یکی از شعائر بزرگ اسلام است و مسلمانان باید حداکثر اهمیت برای اقامه شعائر اسلامی قائل باشند.

مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان بیان کرد: همان طوری که دل، بر چشم و گوش و زبان و سایر اعضا برتری دارد، تقوای دل هم بر تقوای سایر اعضا مقدم است.

وی افزود: خداوند متعال در مورد نماز جمعه، دستور به سعی و تلاش داده و در سوره جمعه می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، هنگامی که در روز جمعه ندای نماز داده شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و معامله را ترک کنید؛ زیرا اگر بدانید این برای شما بهتر است.

حجت الاسلام کرم پور گفت: جمعه روز آمادگی برای اقامه شعار جمعه و جماعت است. نباید در این روز به کارهایی پرداخت که مانع نماز جمعه می شود؛ زیرا اهمیت هیچ کاری برتر از اهمیت نماز جمعه نیست.

وی در ادامه بیان کرد: البته اگر عملی باشد که اهمیت آن بیشتر از نماز جمعه باشد، آن را باید مقدم داشت؛ به همین جهت است که حضرت علی(ع) دو مورد را استثنا کرده است، یکی جهاد در راه خدا که با حصول شرایط از مهمترین کارهایی است که بندگان می توانند در راه خدا انجام دهند، مورد دیگر عذر شرعی است، کسی که به خاطر بیماری یا پیری یا سفری ضروری از شرکت در نماز جمعه معذور است، تکلیفی ندارد؛ زیرا قدرت از شرایط عامه تکلیف است و خدای متعال، تکلیف مالایطاق ندارد.

مدیر مدرسه سعیدیه ارسنجان بیان کرد: نماز جمعه دو فایده دارد، یکی به لحاظ خود این نماز و دیگری به لحاظ این که واجب است به جماعت برگزار شود.

حجت الاسلام کرم پور یادآور شد: مسلمانان باید یک دل و یک جان باشند. حضور در نماز جمعه و جماعت و مراقبت در حفظ شکوه و عظمت آن، به دشمنان می فهمانند که نمی توانند در صفوف فشرده آن ها رخنه کنند و اغراض و نقشه های شیطانی خود را برای تضعیف و بهره برداری از آنها به کار گیرند.

وی اضافه کرد: البته نفس جماعت این چنین است، ولی هر چه تعداد شرکت کنندگان در نماز جماعت و جمعه بیشتر شود، بر فضیلت و ثواب آن افزوده می شود تا آنجا که مطابق بعضی روایات در صورتی که تعداد نمازگزاران از ده نفر بگذرد، هیچ فرشته ای قادر به شمارش ثواب و پاداش آن نیست.

استاد حوزه علمیه فارس در پایان گفت: با این همه مایه تاسف و تعجب است که آن رونقی که نماز جمعه و جماعت در میان پیروان مذاهب سنت دارد، در میان پیروان مکتب پرافتخار جعفری ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha