جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی

حوزه/ آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی، همزمان با دستگيري سيد مجتبي نواب صفوي دستگير شد. وی‌ پس‌ از حضور در نهضت‌ مقدس‌ شهيد نواب‌‌ و اسارت و تحمل زندان، سال ها در خدمت‌ پير مراد خويش‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کُمساری در سال 1303 در کُمسار (از توابع شهرستان شفت) در خانواده ‌اي‌ متديّن‌ به‌ دنيا آمد. پدر او که داراي‌ سجاياي‌ اخلاقي‌ بود در کُمسار به دست خوانین منطقه به شهادت رسید.

* تحصیل در رشت

آيت‌ الله میرعبدالعظیمی تحصيلات‌ خود را در شهر رشت‌ آغاز كرد. حوزه‌ علميه‌ رشت‌ در آن‌ روزگار با مديريت‌ مرحوم‌ آيت‌ الله سيد مهدي‌ رودباري‌ و بعد از رحلت‌ وي‌ با مديريت‌ مرحوم‌ آيت ‌الله‌ حاج‌ سيد محمود ضيابري‌ اداره‌ مي ‌شد.

وی دروس‌ ادبيات‌ و مقدمات‌ را نزد اساتیدی چون مرحوم‌ حجت الاسلام والمسلمین مختار ظهيري‌ فرا گرفت و سپس‌ عازم‌ شهر مقدس‌ قم‌ شد تا از محضر استادان‌ و فرهيختگان‌ آن‌ ديار عالم‌ خيز بهره مند گردد.

* تحصیل در قم

آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی در ساليان‌ تحصيل‌ خود از محضر عالمان‌ بسياري‌ بهره برد و از خرمن‌ درس‌ و عمل‌ آنان‌ خوشه ‌هاي‌ فراوان‌ چيد.

از جمله طرح های امام خمینی (ره) قبل از نهضت برای تربیت علمی طلاب این بوده که از هر استانی حدود ده نفر طلبه که برای اجتهاد و استنباط، استعداد داشتند، انتخاب شوند و بدون اینکه به جایی وابسته باشند با حضور در قم به تحصیل ادامه دهند و در یک سیر زمانی از لحاظ علمی به طور کامل تربیت شوند.

حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین ؛ سیدکاظم میرعبدالعظیمی، محمدی گیلانی، سید مجتبی رودباری، امینیان، فیض گیلانی، مرحوم محمد ایمانی، شیخ علی شریعتی، عبدالعظیم یکتا و محفوظی جزء این دسته از طلاب و فضلای استان گیلان بودند. او در قم‌ در درس‌ شرح‌ لمعه‌ آيت‌ الله ستوده‌ (ره‌)، کفایه آيت‌ الله مجاهدي و...‌ شرکت کرد‌، با پايان‌ يافتن‌ دروس‌ سطح،‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آيات‌ عظام‌ بروجردي‌(ره‌) و امام‌ خميني‌(ره‌) را درک کرد.

* فعالیت سیاسی

آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی همزمان با دستگيري سيد مجتبي نواب صفوي، - اعضاي فداييان اسلام- دستگير شد و سال 1334 براي وی و فداييان اسلام که با شهادت و اسارت تعداد زيادي از ياران همراه بود، سال حزن و اندوه رقم خورد.

وی‌ پس‌ از حضور در نهضت‌ مقدس‌ شهيد نواب‌ صفوي‌ و اسارت و تحمل زندان، سال ها در خدمت‌ پير مراد خويش‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود. او در نجف،‌ قم‌ و رشت همواره‌ مطيع‌ امام‌ (ره‌) بود و نهضت‌ مقدس‌ او را تأييد و همراهی مي ‌كرد.

* تحصیل در نجف

آيت‌ الله میرعبدالعظیمی با رحلت‌ آيت‌ الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و نيز اندكي‌ پس‌ از تبعید امام‌ خميني‌(ره‌) به‌ تركيه‌ در آذر 1343 براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ به‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌ رفت‌ و در درس‌ آيت‌ الله العظمي‌ خويي‌(ره‌) حاضر شد. با ورود امام‌ خميني‌(ره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌، وی ديگر بار در درس‌ امام‌ (ره) حاضر شد، ضمن‌ اينكه‌ در ايام‌ تابستان‌ به‌ محفل‌ درسي‌ آيت‌ الله العظمي‌ حكيم‌(ره‌) مي ‌رفت‌. آن مرحوم به مدت شش سال در كنار بارگاه‌ ملكوتي‌ امام‌ علي‌(ع‌) زندگي‌ كرد‌.

آيت‌ الله میرعبدالعظیمی در دوران‌ تحصيل‌ خود با استادان‌ و فضلاي‌ بسياري‌ رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ پيش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ مي ‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي ‌توان‌ به‌ آيت‌ الله خائفي و آيت‌ الله سید مجتبی رودباری‌ اشاره‌ كرد.

* فعاليت هاي‌ علمی- فرهنگی

آن مرحوم پس‌ از بازگشت‌ از عراق‌ در رشت سكني‌ گزيد و تا سال 1377 به‌ تدريس‌ علوم فقهی‌ و تربيت‌ طلاب‌ مستعد و فاضل ‌در سطح حوزه های علمیه رشت اشتغال‌ داشت. وی تا پایان عمر در مسجد سیدالشهداء (ع) در محله صیقلان رشت که از مساجد فعال در زمان انقلاب و محل تجمع نیروهای مؤمن و انقلابی بود به اقامه نماز می پرداخت.

* رحلت

آيت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کُمساری پس‌ از طی سال ها مجاهدت در عرصه سیاسی و علمی، در سال 1377 و در سن 74 سالگی در شهر رشت رحلت نمود و پیکر وی پس از تشییع، در امامزاده شاه حمزه  قم به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha