جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

حوزه/ اساتید دروس را به درستی مطالعه کرده و به صورت عمیق برای طلاب ارائه نمایند؛ چراکه عمر طلاب در دستان ماست و باید جوابگو باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله استادی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، به بیان توصیه هایی برای اساتید و طلاب پرداخت و گفت: انجام نماز اول وقت؛ حتی نماز صبح از جمله کارهایی است که طلاب باید مقید به آن باشند؛ البته به ظاهر شاید توصیه هایی ساده باشد؛ اما در ترقی و پیشرفت انسان بسیار مؤثر است.

وی اظهار داشت: آنچه که قرار است ما را در کنار مطالب علمی به جایی رسانده و در جامعه اثرگذار باشد، همین نماز اول وقت است و ما می توانیم در تصمیم ابتدای سال تحصیلی خود، انجام اول وقت نماز را قرار دهیم.

این استاد حوزه اذعان داشت: آیت الله خوانساری فرمودند، تا آنجا که می توانید نماز را با حضور قلب خوانده و به راحتی از کنار آن عبور نکنید؛ چراکه نماز با حضور قلب می تواند ما را به جایی برساند.

دبیر اول شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: تلاوت حداقل یکصد آیه در طول شبانه روز از دیگر برنامه هایی است که طلاب باید به آن پایبند باشند تا بتوانند مراحل پیشرفت را طی نمایند.

آیت الله استادی خاطرنشان ساخت: گاهی شنیده می شود که برخی از مؤمنین هفته و ماه می گذرد و رجوعی به قرآن ندارند و این صحیح نیست؛ چراکه اگر نامه ای از شخصیتی بزرگ داشته باشیم، حداقل هفته ای یک بار آن را باز کرده و نگاهی می اندازیم؛ در حالی که قرآن کریم، نامه خداوند است و باید نگاه و توجه ویژه به آن داشت.

وی تصریح کرد: برخی از علمای اخلاق گفته اند که روزانه یکصد آیه قرآن بخوانید و در سه آیه آن تدبر کنید تا شامل این جمله نشود که قرائت بی تدبر فائده ای ندارد.

دبیر اول شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: بزرگان از نماز اول وقت، حضور قلب در نماز و قرائت قرآن کریم به این مقامات رسیده اند که یکی از آنان، امام راحل بوده است.

آیت الله استادی تصریح کرد: ارتباط با اهل بیت(ع) از دیگر برنامه هایی است که طلاب باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه این ارتباطات بسیار مهم و اثرگذار می باشد و نباید روز یا هفته ای بگذرد و ارتباطی با امام زمان(عج) نداشته باشیم.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی(ره) از بزرگانی بود که در روضه اهل بیت(ع) شرکت می کردند و بر آن مقید بوده اند.

این استاد حوزه اذعان داشت: حضرت آیت الله صافی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشتند که «ما صاحب داریم و باید به یاد ایشان باشیم».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ضمن توصیه ای به اساتید حوزه، اظهار داشت: قرائت روایت از سوی اساتید در ابتدای دروس، یکی از برنامه هایی است که شما عزیزان می توانید داشته باشید؛ چراکه بسیار اثر دارد و امام راحل(ره) و دیگر بزرگان بر آن تأکید داشته اند و رهبر معظم انقلاب عامل به آن می باشند.

آیت الله استادی گفت: در همین ابتدای سال 130 روایت را استخراج کرده و در ابتدای دروس خود بیان کنید که هم در خود استاد و هم در طلاب اثرگذار باشد.

این استاد حوزه ابراز داشت: از توصیه های ما این است که اساتید دروس را به درستی مطالعه کرده و به صورت عمیق برای طلاب ارائه نمایند؛ چراکه عمر طلاب در دستان ماست و باید جوابگو باشیم.

وی با تأکید بر تعامل اساتید با طلاب، خاطرنشان ساخت: ما دروس عمومی هزار نفره برای مراجع تقلید و شکوه اسلام لازم داریم؛ اما نباید کلاس های ما از 30 نفر بیشتر شود و امروز بنابر آمار، معمول کلاس های حوزه از 10 نفر تا 30 نفر است و اساتید باید با طلاب تعامل بیشتری داشته باشند.

آیت الله استادی به دیدار اعضای شورای عالی با حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان ساخت: ایشان در خاطره ای بیان کردند که در ابتدای ورود ما به قم، حضرت آیت الله حجت به دیدار ما آمدند که نشان دهنده تعامل و رفت و آمد اساتید با طلاب است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: از تجربیاتی که در حوزه به دست آورده ام، به این نتیجه رسیده ام که کارهایی که برای خدا بوده، ماندگار است و باید در این راه قدم برداریم.

این استاد حوزه در پایان بیان داشت: کار را باید برای خدا انجام داد و با انگیزه آن را پیگیری کرد؛ بنده در بسیاری از منبرها عرض کردم امام صادق (علیه السلام) در یک داستانی به برخی از اطرافیان خود دستوری داده و آنان انجام دادند؛ سپس خدمت حضرت رسیده و گفتند که ما سخن شما را گوش دادیم و برای ما برکت داشت که حضرت فرمودند:  «قد عرفتم البرکه فی معامله الله/  پس شما می گوید که با خدا  معامله کردیم برکت داشت؛ پس این معامله را ادامه بدهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha