پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی اکبر شورورزی

حوزه/ مدیر اداره امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم از ارائه بیش از ۱۹ هزار مشاوره به طلاب و خانواده های حوزوی طی سال تحصیلی گذشته خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام علی اکبر شورورزی،با اشاره به اهمیت و جایگاه مشاوره در اسلام اظهار داشت: یقینا دین مبین اسلام به عنوان مكتبى جامع عهده دار تأمین سعادت و کمال انسان ها بوده و با ارائه برنامه ای جامع نیازهای جسمی و روحی را تأمین و برای تحقق این مهم دستوراتی فرموده است.

وی افزود: يكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام برای همه افراد درراستای ایجاد این سعادت و کمال، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف ، و استفاده از تخصص همنوعان در تأمين سلامت جسم و روح می باشد.

مدیر اداره امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: در همین راستا یکی از فعالیت های مهم این اداره، ارائه خدمات مشاوره ای به طلاب و خانواده های حوزوی بر اساس آموزه های اسلامی و دینی و تخصصی است .

وی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های اداره امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم، با تاکید بر اینکه هم اکنون 45 مدرسه علمیه استان قم تحت پوشش برنامه های مشاوره ای هستند، بیان داشت: برنامه های مختلف مشاوره ای در مدارس برای طلاب در طول سال برگزار می گردد که مدیریت تحصیلی بیشترین موضوع مشاوره و مطالبه طلاب در مدارس علمیه است که در همین راستا کارگاه هایی در جهت تقویت اراده و انگیزه ، تقویت حافظه ، روش مطالعه ، روش مباحثه و تمرکز حواس برگزار و برای پایه های 6،5،4 هم کلاس های تعیین رشته تحصیلی برگزار می گردد.

*ارائه 4500 ساعت مشاوره در مرکز مشاوره حوزه

حجت الاسلام شورورزی به فعالیت مرکز مشاوره حوزه هم اشاره و گفت: مرکز مشاوره حوزه علمیه از مراکز مهمی است که در زمینه مشاوره اسلامی و دینی در قم فعالیت نموده و سالانه حدود 4500 ساعت مشاوره به متقاضیان ارائه می نماید که از این تعداد حدود 2000 ساعت مشاوره برای طلاب وحدود 2500 ساعت مشاوره مربوط به خانواده های حوزوی می باشد.

وی با اشاره به اینکه مرکز مشاوره حوزه بار ترافیکی بسیار زیادی دارد، اضافه کرد: برای رفع این مشکل و سهولت دسترسی طلاب به خدمات مشاوره ای در نقاط مختلف قم، در کنار این مرکز، 4 واحد مشاوره پردیسان ، مهدیه، معصومیه و فیضیه ایجاد شده است که در مجموع حدود 2876 ساعت مشاوره در این واحدها ارائه شده و بیشترین مشاوره ها در خصوص مباحث روانشناختی ، تربیت کودک و خانواده می باشد؛ البته سه واحد مشاوره معصومیه ، مهدیه و پردیسان مثل مرکز مشاوره حوزه شامل ارائه خدمات به خانم ها و آقایان به صورت جداگانه است .

مدیر اداره امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: با توجه به فعالیت های صورت گرفته ، طی سال تحصیلی95 - 1394 بیش از 19 هزار مشاوره به طلاب و خانواده های حوزوی ارائه گردید.

وی با بیان اینکه 107 استاد مشاوره آقا و 22 استاد خانم در طول سال با مراکز مشاوره و مدارس و در زمینه های مختلف مشغول فعالیت می باشند ، تصریح کرد: اساتید مشاورحوزه از اساتید توانمند بوده و به صورت تخصصی در زمینه های مختلف مثل کودک، تحصیلی ، خانواده ، نوجوان ، روان شناختی ، حقوق، ازدواج ، روانپزشکی و تربیتی اخلاقی مشغول فعالیت هستند.

*برگزاری کارگاه های مشاوره

حجت الاسلام شورورزی در ادامه، برگزاری کارگاه های مشاوره را از دیگر برنامه های این اداره عنوان کرد و گفت: این کارگاه ها در موضوعات مختلف مثل مشاوره کودک، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره نوجوان برگزار می گردد.

وی گفت: سال گذشته در موضوع کودک و مشاوره قبل و بعد از ازدواج فعالیت های خوبی انجام شد که امسال این کارگاه هارا در موضوعات نوجوان و جوان برای والدین هم اجرا خواهیم کرد.

مدیر اداره امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم ادامه داد: در این کارگاهها، آموزه های اسلامی و علمی به والدین ارائه می شودتا تلفیقی از علوم آکادمیک و اسلامی باشد .

*برگزاری کارگاه های دانش افزایی اساتید

وی برگزاری کارگاه های دانش افزایی اساتید را از دیگر برنامه های این اداره برشمرد و تصریح کرد: در راستای دانش افزایی و ارتقائ توان تخصصی اساتید مشاور و بررسی و تحلیل آخرین نیازهای مدارس علمیه و یافته های روان شناختی، جلسات مستمر هم اندیشی و دانش افزایی با حضور اساتید مجرب و مسئولین حوزه علمیه برگزار شده است و از ثمرات مهم آن ایجاد وحدت رویه در بین اساتید مشاور است.

حجت الاسلام شورورزی در ادامه با اشاره به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یکی از فعالیت های شاخص این اداره خاطرنشان کرد: متخصصین امر درتحلیل مباحث مهمی مثل طلاق و عدم رضایت زناشویی و تعارضات زوجین،انتخاب ناصحیح را، از مهمترین عوامل بروزاین مسائل می دانند. به همین جهت ، آشنایی با آمادگی های قبل از ازدواج و ملاک ها و مراحل انتخاب مطلوب در قالب طرح مشاوره قبل از ازدواج در دو سال گذشته درحوزه اجرا و مورد استقبال طلاب گرامی قرار گرفته است.

وی افزود: از دیگر فعالیت های مهم صورت گرفته ،کارگاه ههای مشاوره بعد از ازدواج مخصوص تازه مزدوجین است که هر ساله با همفکری و مشارکت مرکز خدمات قم برگزار می گردد.

* ایستگاه تفکر در مدارس

وی گفت: انتشار نشریه پیام مشاور از دیگر برنامه های این اداره است که موضوعات مشاوره ای مورد نیاز طلاب را تحت عنوان ایستگاه تفکر به مدارس علمیه تحت پوشش ارسال می نماید.

حجت الاسلام و المسلمین شورورزی افزود: مراکز و واحدهای مشاوره حوزوی تحت نظر معاونت تهذیب قم توانسته اند با حفظ اسرار و امانت داری کامل ، نظر جمع کثیری از خانواده های حوزویان را جهت امر مشاوره به خود جلب کنند .

وی در پایان یادآور شد: به جهت نیاز مبرم طلاب و خانواده های ایشان به امر مشاوره، از مسئولین حوزه ،تقویت جایگاه امر مشاوره و زیر ساخت های امور مشاوره را خواستاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha