شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام موسوی- مدیر حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه با تاکید بر این که آموزش باید تهذیب محور باشد، گفت: افتخار ما این است که دروس آموزشی حوزه با تمامی آموزش های جهان متفاوت است، آموزش ما یادگیری جهت تخلق و عامل شدن است نه یادگیری محض.

حجت الاسلام والمسلمین سید حبیب الله موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در کرمانشاه عنوان داشت: حوزه های علمیه از دیرباز مهد پرورش علمای بزرگ همچون شیخ مفید، مقدس اردبیلی ها، بحرالعلوم، شیخ انصاری، کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی ها بوده است.

وی ادامه داد: مکتب اسلام، مکتب کفر ستیز، عدالتخواه و عون مظلوم و خصم ظالم است و در برابر حکومت های عباسی، مغولی و خوارزمشاهی کوتاه نیامده، بلکه از طریق روشنگری و بصیرت دهی به ملت های مستضعف مسیر تاریخ را نیز تغییر داده و همچنین با پرورش علمای کفر ستیزی مانند میرزای شیرازی، حاج زین الدین مراغه ای، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری و مدرس ها زمینه ساز استقرار حکومت ولایت فقیه شده است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه افزود: مردم در سال 1357 انقلاب اسلامی را که ام القری جهان اسلام است با حمایت و پشتیبانی فرزند صالح حوزه های علمیه قم و نجف با شعار "نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی" را با اکثریت آراء انتخاب کردند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بیان داشت: شور و نشاط ملی در انقلاب و علاقه به امام(ره)، شریعت و روحانیت باعث شد که طمع کفر بر علیه اسلام را برانگیخته شود و نقشه های متعدد کفر و استکبار بر علیه انقلاب و حوزه شروع شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر نقشه های دشمن، نفس اقتضائات زمان نیز باعث گردیده تا در خصوص مسائل آموزشی حوزه های علمیه و برنامه های آن دگر اندیشی شود و یا با طرحی نو با نگرشی به اسلام ناب محمدی و کلام و حی در فکر حوزه های علمیه باشیم.

این استاد حوزه به اشتیاق جوانان برای تحصیل در حوزه اشاره کرد و گفت: اولین چالش در خصوص نحوه جذب و گزینش که به صورت آزمون ورودی و از طریق تبلیغات عمومی در سایت ها، مجلات و صدا و سیما صورت می گیرد که این نوع جذب، باعث ورود افراد متعدد با انگیزه ها و اهداف مختلف است، لذا پیشنهاد می شود که پذیرش در حوزه های علمیه از طریق آزمون، به صورت گزینش محور تغییر کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در ادامه افزود: اتخاذ روش علما سلف در شناخت کافی از یک جوان مستعد، گزینش با هماهنگی نیروهای خاص همانند مربیان طرح صالحین و استفاده از ظرفیت بالای ائمه جمعه و جماعات و مبلغین تحت عنوان هر "مبلغ یک طلبه"، در راستای جذب جوانان به حوزه های علمیه صورت پذیرد.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه اظهار داشت: دروس حوزوی، قرآن و حدیث محوری باشند و طلاب توجه بیشتری به حفظ و قرائت قرآن کریم و احادیث داشته باشند و دروس اصلی مورد اهتمام جدی قرار گیرد، به جای پرداختن به اصول عملیه به کتب اربعه ( اصول کافی، تهذیب ، استبصار، من لایحضره الفقیه) مراجعه شود و نهایتأ فلسفه دروس برای طلاب تبیین شود.

وی در ادامه با اشاره به این که اساتید باید با اخلاق عملی الگوی طلاب باشند، ابراز داشت: دوره های دانش افزایی قبل از اشتغال و در حین تدریس برای اساتید برگزار شود و عملکرد آن ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود: افتخار ما این است که دروس آموزشی حوزه با تمامی آموزش های جهان متفاوت است، آموزش ما یادگیری جهت تخلق و عامل شدن است نه یادگیری محض. آنچه از علمای سلف به ما رسیده نتیجه همین آموزه ها بوده است.

وی تصریح کرد: آموزش باید تهذیب محور باشد تا بتوان به مقام تکریم رسید، همچنین تهذیب هم باید آموزش محور بر مبنای آموزه های قرآنی و روایی باشد. آنچه امروز نیاز جوامع بشری است، طبابت روح است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه در پایان تصریح کرد: تبلیغ و تهذیب بدون آموزش بر مبنای آموزه های دینی، ریاضت های هندویزیم و عرفان های کاذب را به دنبال دارد، لذا می طلبد برای به اهتزاز درآوردن پرچم "لا اله الا الله" برقله های جهان و برچیدن بساط ظلم و کفر، تقویت بیداری اسلامی و جهانی، با اقدامی انقلابی در سال اقدام و عمل تحول اساسی را رقم بزنیم .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha