جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست علمي

حوزه/ حجت الاسلام کاظمی مقدم گفت: برای تحقق تمدن اسلامی باید از ظرفیت علوم انسانی استفاده کنیم و به تولید علوم انسانی اسلامی نياز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام ایمان کاظمی مقدم، از کارشناسان مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، در نشستی با عنوان «شبکه مسائل عفاف و حجاب» که در نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت علوم انسانی در رشد و پیشرفت جوامع مختلف و نفوذ علوم انسانی غربی در کشور، عنوان کرد: علوم انسانی بنای تئوریک تمدن سازی دارد و حوزه علمیه باید از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: در پایه گذاری تمدن اسلامی به تولید علوم انسانی اسلامی نیاز داریم و برای تحقق این مهم باید در گام اول مسائل را به صورت شبکه ای مورد بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام کاظمی مقدم ضمن تبیین «نظریه شبکه مسائل»، عنوان کرد: با استفاده از این نظریه می توان مجموعه متغیرهای مربوط به یک مسئله را استخراج و مجموعه ای از مسائل را مورد بررسی قرار داد.

اين پژوهشگر حوزوي، شبکه مسائل، روش جستجوی منابع و تحلیل آیات و روایات را سه ضلع مثلث معرفتی در علوم انسانی اسلامی برشمرد و در مورد چگونگی تولید شبکه مسائل در موضوعات مختلف، توضیح داد: تفکر فردی و بحث گروهی، مراجعه به منابع تخصصی و استفاده از نظرات و دیدگاه های متخصصان و کارشناسان، اطمینان نسبی در مورد شناسایی جوانب مختلف یک موضوع را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه بدون مسئله شناسی صحیح و جامع نمی توان شبکه مسائل را تشکیل داد، گفت: مسئله شناسی، نیازمند شناسایی شبکه متغیرهای تأثیرگذار در موضوع موردنظر است و در این راستا می توان از ابزارهای تحلیلی بهره برد.

حجت الاسلام کاظمی مقدم اضافه کرد: باید به دنبال طرح هایی جدید برای شناسایی نیازها و مسائل موجود در حوزه های مختلف، از جمله در مورد مسئله مهم عفاف و حجاب باشیم.

این پژوهشگر حوزوی در پایان سخنان خود حجاب را پوششی حیامند و عفیفانه برای مدیریت آگاهانه احساسات عواطف و زیبایی ها تعریف و ابراز کرد: جنس حجاب پوشش است و حجاب بدون پوشش معنادار نیست، اما صرف پوشش و استفاده از هر نوع لباسی به معنای حجاب نیست؛ پوشش باید با عفت و حیا همراه باشد و با هدف مدیریت آگاهانه احساسات عواطف و زیبایی ها صورت پذیرد تا معنای اصلی حجاب محقق شود. ۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha