چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گنبد حرم مطهر علوی

حوزه/ با حضور مقامات ایرانی و عراقی و در سالروز میلاد نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گنبد منور حرم امام علی(ع) رونمایی خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با اتمام عملیات مرمت، طلاکاری و نصب خشت‌های تاریخی حرم مطهر علوی، روز گذشته داربست‌های بسته شده در اطراف گنبد پس از حدود یکسال باز شد.
 
وی یکی از ویژگی‌های گنبد حرم مطهر علوی را ارزش تاریخی آن اعلام کرد و افزود: گنبد و خشت‌های مسی آن که با روکش طلا آبکاری شده‌اند از آثار ارزشمند هنر و معماری ایرانی و اسلامی با قدمتی در حدود 3 قرن محسوب می‌شود.
 
پلارک تصریح کرد: با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی خشت‌ها و روکش طلای آنها براساس عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود از این رو تولیت حرم مطهر علوی مسئولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد.
 
وی در تشریح مراحل انجام این پروژه گفت: در مرحله نخست، خشت از دیواری گنبد جدا و گچ و رسوبات قدیمی از پشت آن زدوده و لبه‌های آسیب دیده خشت ترمیم ‌شد.
 
پلارک اظهار داشت: در مرحله دوم، خشت‌ها با مواد شوینده ویژه‌ شستشو داده شد و در مرحله سوم، به شیوه الکتریکی و توسط کارشناسان با تجربه، طلاکاری شد.
 
وی تصریح کرد: در مرحله چهارم و پایانی نیز، عملیات نصب خشت‌ها با دقت در حد میلیمتر و با استفاده از ابزار مهندسی مانند پرگار گنبد، با دقت انجام شد.
 
به گفته وی، در این روش، روی خشت‌ها با طلایی به قطر 17میکرون پوشانده شد که افزون بر زیبایی و جلای گنبد، باعث افزایش مقاومت خشت‌ها در برابر گرما و سرما می‌شود.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: تاج طلایی که از نمادهای بجا مانده از عصر نادرشاه می‌باشد، شامل یک دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(ع) است و در بالای گنبد نصب شده است. در کف این دست آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.
 
پلارک با اشاره به اینکه بر اساس فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی و سایر مراجع تقلید آثار اعتاب مقدسه باید تعمیر شوند و تا جای ممکن از تعویض آنها باید ممانعت شود، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مسئولان عراقی با تولیت آستان امام علی(ع) قرار بود خشت های طلای گنبد تعویض شود که بر این اساس تمامی خشت ها را بدون دقت و ظرافت از گنبد جدا کردند؛ زمانی که آیت الله العظمی سیستانی از این مطلب مطلع شدند اعتراض شدیدی کرده و از ما خواستند که این گنبد را با خشت های قدیمی بازسازی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه متبرع بازسازی گنبد حرم حضرت علی(ع) مردم خوزستان هستند، گفت: گلدسته های حرم هم باید مرمت شود که پس از پایان کار گنبد به سراغ گلدسته ها خواهیم رفت.
 
کار ساخت گنبد حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از سوى شاه عباس صفوى و با مهندسی و معماری مرحوم شیخ بهایی صورت گرفت که در سال 1038 به پایان رسید.
 
این گنبد با کاشی کاری فیروزه اى در دوران خود یکى از زیباترین اثرها و هنرهاى اسلامى بشمار می‌آمده است.اقدامات پایانی ساخت گنبد را شاه صفى انجام داد اما با روى کار آمدن نادر شاه، تصمیم به پوشش طلاى گنبد گرفت.

سند تاریخی این اقدام بر روی گلدانی گنبد حرم مطهر به‌صورت حک شده، باقیست. طی این پروژه حدود 10هزار خشت گنبد ترمیم شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha