جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بهرامی

حوزه/ حضرت آیت الله مظاهری همچنان کارهای طلبگی‌شان را هم ادامه می‌دهند و با این که کمتر کسی را می توان به جامعیت ایشان پیدا کرد که از ۵۵ سال قبل درس خارج خود را آغاز کرده باشد و سه وعده نماز جماعت داشته و از منبر غافل نشده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهرامی، امروز در پیش نشست کنگره نکوداشت حضرت آیت الله مظاهری، در مدرسه  علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی، سه چیز را منجی بشر و سه چیز را مهلک می‌دانند؛ زمانی که کلمه منجی به کار برده می‌شود به این معناست که اگر این سه چیز محور زندگی‌ بشر باشد انسان رستگار خواهد شد و خطری او را تهدید نمی‌کند.

مدیر مدرسه  علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان ادامه داد: اولین مسئله، ترس از خداوند در نهان است و سِر آن این‌ است که اگر‌ انسانی در نهان از خداوند خوف داشته باشد در آشکارا هم از او می‌ترسد، در آشکارا ممکن ‌است مسائل مختلفی انسان را در ظاهر به سمت خوب بودن‌ سوق دهد، اما در پنهانی این مسائل وجود ندارد و فرد آگاه است که خداوند در همه حال او را می‌بیند.

وی اضافه کرد: این انسان مؤمن واقعی است، زیرا دین در او رسوخ پیدا کرده و تمام اعضای بدن او ‌"اشهد ان لا اله الا الله" می‌گوید و همیشه موحد باقی می‌ماند، اما کسی که در نهان از خداوند نترسد و بخاطر موقعیت‌های اجتماعی برخی مسائل را رعایت کند منافق است، البته نفاق ممکن است در اکثر انسان‌ها باشد و تا زمانی که به عبودیت مطلق نرسند ریشه‌هایی از نفاق در آن‌ها هست.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان این که دین آمده تا ما را به عبودیت و بندگی‌ مطلق خدا برساند، تصریح کرد: در رساله سلوک مرحوم بحرالعلوم که حضرت آیت الله مظاهری هم این مبحث را بیان کرده‌اند، آمده ا که مراقبه چهار مرحله دارد، تا مرحله سوم را استاد همراهی می‌کند، اما مرحله چهارم خودش برای بشر می‌آید؛ مرحله سوم و چهارم مراقبه ای است که حضرت امیر (ع) به اباذر می‌فرمایند که ای اباذر خودت را هر لحظه در محضر خدا ببین و خداوند را نیز در هر حال ناظر بر خویشتن بدان.

وی با بیان این که حضرت آیت الله مظاهری در بحث سلوک، موضوع توبه را مطرح می‌کند، ابراز داشت: توبه اساس راه حرکت به سمت خداوند است و مراحلی دارد، امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه شش مرحله بیان می‌کنند و بعضی از بزرگان بیان کرده‌اند که تا این مراحل نباشد، توبه واقعی اتفاق نیفتاده است، اما نظر آیت الله مظاهری در کتاب سیر و سلوک مقداری تسهیل است، ایشان می‌فرمایند توبه به پشیمانی از گذشته اتفاق می‌افتد، اما ایشان می‌فرمایند که  اما از این مرحله به بعد مهم است.

سیر و سلوک استاد

مدیر مدرسه علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان بیان کرد: در مسیر مراقبه خطرهای بیشتری فرد را تهدید می‌کند مانند عُجب و ریا که راه رهایی از این‌ها تمسک به قرآن و عترت و اخلاق و سلوک است. الگوی عملی این مجموعه که علم و عمل و مراحل اخلاق و سلوک در او تجسم پیدا کرده شخصیت بزرگوار حضرت آیت الله مظاهری است، ایشان توجه جدی به مسائل اخلاقی و مراقبه دارد و می‌فرماید که اگر کسی مراقبه نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.

وی با تاکید بر این که احضرت آیت الله مظاهری دارای شخصیت جامعی هستند، ادامه داد: دلیل این موضوع شاید این باشد که ایشان تربیت شده مکتب دو شخصیت بزرگوار است که هم علماً و هم عملاً از آنها بهره برده‌اند و به عبارت بهتر جامع الاطراف بودند، یکی مرحوم علامه طباطبایی است و دیگری حضرت امام خمینی(ره) است، تا آن جا که هنوز از حضرت امام(ره) مکرراً نقل قول می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، شخصیت حضرت آیت الله مظاهری را دارای ابعاد مختلف در زمینه‌های همچون فقه و اصول، اخلاق، تفسیر، فلسفه و کلام و... دانست و بیان کرد: آمار دقیق ندارم اما فکر می‌کنم بالغ بر 50 کتاب با موضوعات فقهی و غیر فقهی از ایشان وجود دارد که بعضی از آن ها در چندین جلد و بیش از 700 صفحه دارد؛ به طور کلی معظم له در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد.

حوزه باید محقق پرور باشد

مدیر مدرسه علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان با تاکید بر این که بحث پژوهش در حوزه‌ها باید جدی گرفته شود، گفت: طلبگی این نیست که چندسال درس بخوانید و تمام؛ حوزه باید محقق به جامعه تحویل دهد. محقق یعنی کسی که لوازم آموزشی و‌پژوهشی را دیده است تا بتواند در موضوعی از موضوعات اسلام، مطالعه و تحقیق کند و به نتیجه برسد.

تفکر حضرت آیت الله مظاهری؛ پایه و اساس پژوهش در حوزه اصفهان

وی خاطرنشان کرد: بحث پژوهش در شخصیت حضرت آیت الله مظاهری پر رنگ بوده و می‌توان گفت تفکر ایشان مبنای پژوهش در حوزه اصفهان بوده و صدها موضوع و مقاله جدید از تحقیقات معظم له تراوش کرده، اما کمتر به آن‌ پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان این که حدود 27 سال قبل حضرت آیت الله مظاهری درس اخلاقی که در مسجد اعظم داشتند، مملو از جمعیت بود، افزود: در آن زمان با وجود اینکه بزرگانی که امروز مرجع هستند، حضور داشتند، اما کلاس‌های ایشان بیش از همه مورد اقبال بود و از طرفی هم مباحث مطرح شده در کلاس‌هایشان گیرا و تاثیرگذار بود.

۵۵ سال تدریس درس خارج

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: این مرجع عالی قدر همچنان کارهای طلبگی‌شان را هم ادامه می‌دهند و با این که کمتر کسی را می توان به جامعیت ایشان پیدا کرد که از سال 55 قبل درس خارج خود را آغاز کرده باشد و سه وعده نماز جماعت داشته و از منبر غافل نشده اند.

مدیرمدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان در پایان با اشاره به برگزاری کنگره نکوداشت حضرت آیت الله مظاهری در 25 آذرماه، گفت: این کنگره بهانه ای برای معرفی آثار ارزشمند این عالم برجسته است، امیدواریم توفیق داشته باشیم قدردان چنین نعمت‌هایی باشیم، چرا که حوزه علمیه امروز نیازمند الگوهایی همچون این مرجع عالی قدر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha