جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان تهران _ آیت‌الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: چنانچه دانشگاه های بزرگ تهران تحت تاثیر فکری حوزه علمیه تهران باشند و البته حوزه نیز بتواند با آنها تعاملات علمی داشته باشد، قطعا نتایج و آثار مفید و با برکت آن در سطح کشور مشاهده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران،  آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه تهران که در تالار اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه(س) به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم امامت و ولایت اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت صدیقه اطهر(س) در برابر یک انحراف بزرگ قد برافراشت و شجاعانه در میدانی ایفای نقش کرد، که کسی مثل او چنین عمل نکرد.

وی با اشاره به فضای سیاسی مدینه و سکوت صحابه در برابر این انحراف بزرگ، گفت: قیام حضرت فاطمه(س) را باید در صیانت از یک گفتمان و مبانی معرفتی ارزیابی کرد. چنانچه قیام اباعبدالله(ع) نیز چنین بود و همچون قیام حضرت زهرا(س) که اوضاع ظاهری مطلوب نبود، ولی لازم بود این حرکت صورت پذیرد تا گفتمان جریان حق و ارزش‌های الهی در جامعه حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به قدمت حوزه علمیه ری و تهران، عنوان داشت: فلاسفه صاحب مکتب و علمای بزرگ فقهی و کلامی از جمله افتخارات حوزه تهران است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که تهران جایگاه تجلی انقلاب شکوهمند اسلامی است، به ظرفیت‌های موجود در این استان اشاره کرد، و اظهار داشت: هم اکنون 8 هزار نفر طلبه در حوزه تهران مشغول به تحصیل هستند و صدها استاد فاضل و محقق حوزوی در مدارس علمیه در حال تدریس می‌باشند، از این رو با حضور این عزیزان و بالاخص با وجود پربرکت مقام معظم رهبری، حوزه تهران این ظرفیت و توانمندی را دارد که در سطح جهانی اثرگزار باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه تهران به جهت حضور دانشگاه‌های بزرگ و مراکز علمی، باید در قامت پاسخگویی به این مراکز علمی و فرهنگی ارتقاء یابد، تصریح کرد: چنانچه دانشگاه های بزرگ تهران تحت تاثیر فکری حوزه علمیه تهران باشند و البته حوزه نیز بتواند با آنها تعاملات علمی داشته باشد، قطعا نتایج و آثار مفید و با برکت آن در سطح کشور مشاهده خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور، با بیان این که مقام معظم رهبری بر احیاء علوم عقلی، کلامی و فلسفی در حوزه‌ها تاکید دارند، یادآور شد: از سویی فقاهت پاسخگوی نیازهاست و از طرف دیگر پشتوانه آن باید یک استدلال عقلی و منطقی باشد تا این مسیر استمرار داشته باشد. علاوه بر اینکه فقه جواهری باید صیانت و ادامه پیدا کند. ضمن آن که در فقه مسائل جدید نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به ظرفیت‌های معنوی شهر تهران، گفت: اگر سرانه مسجد هزار نفر تصور شود باید تهران 10 هزار مسجد داشته باشد، و همان طور که قبلاً گفته بودم؛ مسجد تراز 20 شاخص دارد، و از این میان نماز منظم و امام جماعتی که تماماً وقت بگذارد، از جمله خصوصیات مسجد تراز است.

وی افزود: اگر ویژگی‌های مسجد تراز محقق شود، و این مساجد ارائه دهنده‌ی فکر، ایده، مشاوره، هنر اسلامی و... باشند، آن وقت خواهیم دید مسجد چه تأثیری در حل مشکلات اجتماعی و کاهش آسیب‌های فرهنگی خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با تاکید بر حفظ سنت‌های بزرگ حوزه در عرصه تعلیم و تربیت، و تقویت آن متناسب با تحولات جهانی، به سیاست حوزه‌های علمیه در بحث مدرسه محوری اشاره کرد، و گفت: نظام آزاد تدریس و تدرّس و تحقیق و ژرف نگری از جمله این سنّت‌ها است. و در واقع اصل مدرسه و استاد است و آنچه مدنظر هست تعلیم و تعلمی است که در مَدرَس اتفاق می‌افتد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha