جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ختتامیه نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه کاشان، محتشم کاشانی را شاعر اهل بیت(ع) و افتخار حوزه های علمیه دانست و گفت: معارفی که در اختیار محتشم کاشانی بوده، معارف حوزوی و مرتبط با حوزه های علمیه بوده است و درمقاطع مختلف درمنابر و مقاتل خوانده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، با اشاره به مطالب خاص و بسیار زیبایی که محتشم کاشانی در هر بند از اشعارش به نگارش درآورده و حادثه عاشورا را به زیبایی نگاشته است، گفت: اگرکسی حادثه عاشورا را درتاریخ نشینده و یا نخوانده باشد، با خواندن دوازده بند محتشم  کاشانی، خواهد توانست به تمام حوادث تاریخ اسلام و ائمه اطهار(ع) دست پیدا کند.

وی، برگزاری نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی بعد از قرن ها، به منظور تقدیر از این شاعر اهل بیت(ع)، کاری بسیار ارزنده و پسندیده دانست و گفت: برگزاری این همایش می تواند مقدمه و بنیاد بسیارخوبی برای برگزاری همایش های بعدی در شناساندن ارزش های دینی، مذهبی و مفاخر کاشان در دوران گذشته و کنونی برای این شهرستان باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان، به نقش حوزه های علمیه در شناساندن هر چه بیشتر محتشم کاشانی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: معارفی که در اختیار محتشم کاشانی بوده، معارف حوزوی و مرتبط با حوزه های علمیه بوده است و درمقاطع مختلف درمنابر و مقاتل خوانده می شود.

وی، محتشم کاشانی را افتخار حوزه های علمیه دانست و گفت: هرچند دوازده بندهای دیگری نیز داریم، ولی دوازده بند معروف محتشم کاشانی، مقدمه ای برای ادامه این نوع شعر و دوازده بند ده ها شاعر دیگر، همچون مرحوم کمپانی از علمای اصفهان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی، به برداشتن قدم های مثبت در بحث عاشورا پژوهی و استفاده از قلم آسمانی با استفاده از اشعار و دوازده بند محتشم کاشانی در قدمت حوزه های علمیه جدید و دوران معاصر اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم درحوزه های علمیه، شاهد فعالیت های بهتری دراین زمینه باشیم.

مدیرحوزه علمیه کاشان به اثرات مثبت برگزاری نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی اشاره کرد و گفت: محتشم این شاعر اهل بیت(ع)، آثار، معارف و تعالیم دینی  و تخیلات ذهنی که از حادثه  کربلا و عاشورا کسب کرده بود را، درقالب دوازده بند بسیار زیبا برای دوازده امام(ع) بیان کرده است.

*تقدیر از برگزیدگان همایش

برپایه این گزارش، نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی  امروز یکشنبه پس از دو روز تبادل نظر پیرامون محورهای «زندگی و آثار و اندیشه محتشم»، «کتاب شناسی و نسخه شناسی آثار محتشم»٬ «اوضاع فرهنگی و اجتماعی کاشان در دوره محتشم»، «هنرهای آیینی مثل تجسمی» و «مردم شناسی دینی» به کار خود پایان داد.

سخنرانان و صاحبان مقالات برتر با ارایه ۲۸ سخنرانی و طرح مقاله از ۱۲۰ مقاله پذیرفته شده توسط هیات داوران ارسال شده از سراسر کشور از طریق فراخوان، در نشست های تخصصی روز نخست کنگره به بحث و تبادل نظر و آخرین یافته های مربوط به ابعاد مختلف زندگی این شاعر بزرگ فارسی پرداختند.

در آیین اختتامیه این کنگره پس از طرح نظرات و پیشنهادات دبیران و اساتید صاحب نظر در مورد نقاط ضعف و قوت کنگره از برگزیدگان بخش های مختلف با تندیس محتشم و لوح یادبود، تقدیر شد.

مهدی صدری مصحح و پژوهشگر، والی زاده شهردار منطقه یک کاشان، احمد خوش حساب دبیر نمایشگاه خوشنویسی، محسن استرکی دبیر کمیته اطلاع رسانی، حسین کریمی سازنده تندیس محتشم، بنی حسینی دبیر فرهنگی کنگره، دکتر علی میرانصاری دبیر علمی، دکتر مصطفی جوادی دبیر کمیته تبلیغات،دکتر مرتضی طاهری برزکی دبیر کمیته اجرایی و مجتبی رضازاده مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی کاشان در این کنگره تقدیر شدند.

همچنین خانم ربانی مسئول دبیرخانه کنگره، امیر مقامی دبیر نمایشگاه «عکس از جنس محتشم»٬ وحید مدرس زاده جهت پوشش تصویری و داوران بخش خوشنویسی و نفرات برگزیده این بخش در خط نستعلیق، شکسته و ثلث و حامیان مالی کنگره از جمله مدیران هتل سرای عامری ها، شرکت فرش محتشرکو مجموعه ساربوک تجلیل شدند.

برپایی نمایشگاه های عکس های از جنس محتشم و خوشنویسی، بافت گشت و حضور ادیبان بر مقبره این شاعر مرثیه سرا، برگزاری همایش شعر و همایش مداحان و رونمایی از سردیس محتشم از جمله برنامه های جانبی نخستین کنگره بین المللی محتشم در کاشان بود.

شایان ذکر است، مدیر حوزه علمیه کاشان نیز درپایان قاب بسیار زیبایی را  که دوازده بند محتشم کاشانی را درکلمه حسین (ع) درسه خط نصر ، نستعلیق و شکسته به تصویر کشیده  بود به  نخستین کنگره  بین المللی محتشم کاشانی  اهدا کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha