جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) ـ‌حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی

حوزه/ معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری در نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره)، گفت: حفظ دستاوردهای علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ، جز با تقریب و وحدت امت اسلام حاصل نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، عصر امروز، در اولین مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) که در محل سالن همایش شهید موستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی، اظهار داشت: تاکنون تجلیل در خور شایسته ای داز مقام مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی صورت نگرفته بود و بنده از حجت اسلام والمسلمین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بابت برگزاری این مراسم  تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) از پرورش یافتگان حوزه علمیه خراسان بود؛ حوزه ای که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین حوزه های علمیه جهان تشیع به شمار می رود و علما و بزرگان زیادی از جمله شیخ طوسی شیخ حر عامل و در عصر ما آیت الله خامنه ای و آیت الله واعظ زاده خراسانی را در خود تربیت و پرورش داده اند.

معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری به بیان ویژگی های علمی و سیره اخلاقی آیت الله واعظ زاده خراسانی پرداخت و گفت: ایشان در مباحث علمی متنوعی همچون کلام، فقه و اصول تبحر داشت و تألیفات بسیار خوبی در راستای اتحاد و انسجام امت واحده اسلامی داشت؛ همچنین پرکاری، نشاط و پرهیز از شهرت از جمله شاخصه های اخلاقی ایشان بود.

وی با اشاره به جدیت آیت الله واعظ زاده در تبیین مسائل اسلامی و گفتگو با علمای جهان اسلام، اظهار داشت: در مسئله ای که در رابطه با یکی از علما پیش آمده بود، ایشان مسائلی را در باب حقایق دین و رفع شبهاتی که بین برخی مسلمین رایج بود، نامه ای را عبدالعزیز بن عبدالله بن باز از مفتیان اهل سنت عربستان سعودی می نویسد و هر چند که امکانات آن دوران کم بود، ولی این نامه را با ذکر منابع و مأخذ، مستند و محکم می نویسد و با بن باز به مکاتبه می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه زمان شناسی از دیگر ویژگی های آیت الله واعظ زاده بود، تصریح کرد: با اینکه وی می توانست در مسئولیت های دیگری ورود پیدا کند ولی به این مسئله مهم یعنی وحدت و تقریب ورود پیدا کرد و این زمان شناس بودن او را می رساند؛ در همین رابطه مقام معظم رهبری فرمودند: اگر عالم علما هم باشید، ولی زمان نشناسید، محال است که بتوانید نقش حقیقی خود را نسبت به اسلام اداء کنید.

وی افزود: ورود به عرصه تقریب کم چالش نیست و هر کسی وارد این عرصه می شود، جزء از خدا نمی ترسد؛ آیت الله واعظ زاده خراسانی با همین ویژگی و با اخلاص در عمل، حضوری جدی و مؤثر در این عرصه پر تنش و حساس داشت.

معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری، آیت الله واعظ زاده خراسانی را تربیت یافته مکتب آیت الله العظمی بروجردی(ره) دانست و گفت: روحیه تقریبی آیت الله واعظ زاده تحت نظر مبانی فقهی آن مرجع فقید بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان با اشاره به فتوای معروف شیخ شلتوت مبنی بر به رسمیت شناختن مذهب شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی، اظهار داشت: آیت الله العظمی بروجردی در بیان اهمیت این فتوا فرموده بودند «من دوست دارم این فتوا را به همراهه و در کفنم دفن کنند»،  این بیان ایشان اهمیت فتوا را می رساند؛ حفظ دستاوردهای علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ، جز با تقریب و وحدت امت اسلام حاصل نمی شود.

313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha