جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی قرآن کریم بیان کرد: مبانی اقتصادی انقلاب اسلامی که بر اساس مبانی قرآنی وضع شده است، شامل مواردی چون ابزاری بودن اقتصاد، عدالت اقتصادی و رفاه عمومی، اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجتالاسلام سیدمحمد اسماعیلی در دهمین همایش بین‎المللی پژوهش‎های قرآنی با موضوع قرآن و فرهنگ انقلاب که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) که در حال برگزاری است، در ارایه مقاله خود با عنوان «بررسی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی ایران » در همایش بینالمللی پزوهشهای قرآنی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، گفت: 19 مبانی قرآنی در حوزه انقلاب اسلامی در این مقاله بیان شده است که در سه بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش نخست به هفت مورد از مبانی اعتقادی و فرهنگی انقلاب اشاره شده است؛ در بخش دوم 9مورد از موارد اجتماعی و سیاسی و در بخش سوم 3 مورد از مبانی سیاسی انقلاب اسلامی بیان شده است.

پژوهشگر حوزوی قرآن کریم اظهارکرد: در زمینه انقلاب دیدگاههای مختلفی مطرح است که از جمله آنها میتوان به انگیزههای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اشاره کرد ولی هیچکدام از این عناصر شاکله انقلاب اسلامی ایران را تشکیل ندادند بلکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی قرآنی و با هدف زدودن ظلم و برپایی حکومت اسلامی و زمینه سازی ظهور منجی بوده است.

این دانش آموخته دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی اظهارکرد: در مبانی اعتقادی- فرهنگی 7 محور مورد توجه قرار گرفته است که شامل  مباحثی چون پرورش اندیشه توحیدی، پرورش معاد اندیشی، قیام برای خدا، پایداری، غفلت زدایی، جهل زدایی، تعلیم و تربیت است.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: مبانی سیاسی اجتماعی انقلاب بر مبنای قرآن نیز شامل برپایی حکومت الهی، آزادی، استقلال، مشورت با مردم، برپایی عدل و داد، اتحاد و انسجام اسلامی، رسالت جهانی، از بین بردن حاکمیت طاغوت و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: مبانی اقتصادی انقلاب اسلامی که بر اساس مبانی قرآنی وضع شده است، شامل مواردی چون ابزاری بودن اقتصاد، عدالت اقتصادی و رفاه عمومی، اقتصاد مقاومتی است که این موارد در بیانات بینانگذار کبیر انقلاب اسلامی و آیات قرآن کریم به روشنی قابل بررسی و مشاهده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha