جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نمایشگاه قرآن

حوزه/ در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن از آثار و محصولات قرآنی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، در این مراسم حامد ولی‌زاده، نفر اول مسابقات قرآنی مالزی به قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ به ارائه سخنرانی پرداخت.

پس از اجرای گروه تواشیح و سخنرانی سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محصولات قرآنی معاونت قرآن و عترت شامل آلبوم دوازده قطعه‌ای موسیقیایی تواشیح به نام "نورباران"، مستند زندگی‌نامه ایزودتسو اسلام شناس، قرآن پژوه و فیلسوف نامدار ژاپنی تحت عنوان "مردی از سرزمین آفتاب" و از مجموعه بیست قطعه انیمیشن‌های قرآنی حمایتی معاونت قران و عترت توسط سیدرضا صالحی امیری، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، خانم بروجردی رییس کتابخانه ملی رونمایی شد.

در این مراسم همچنین فیلم مستند اسلام شناس و قرآن پژوه ژاپنی ایزوتسو پخش شد، تولید مستند «ایزوتسو» شهریورماه سال ۱۳۹۴ به کارگردانی مسعود طاهری کلید خورد و قرار شد تا زمستان همان سال با عنوان مستند «مردی از سرزمین آفتاب» آماده و پخش شود اما در زمان مقرر خبری از آماده‌سازی و به نمایش در آمدن آن نبود و مسئولان دلیل این امر را کمبود اعتبارات عنوان می‌کردند.

«توشی‌هیکو ایزوتسو» نخستین مترجم قرآن به زبان ژاپنی است در سال ۱۹۱۴ در توکیو به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۰ دکترای خود را در رشته ادبیات دریافت کرد. وی پس از تکمیل تحصیلات آکادمیک در ژاپن مدتی در دانشگاه کیو در توکیو به تدریس مشغول شد و در این زمان زبان عربی را فرا گرفت.

علاقه فراوان ایزوتسو به قرآن باعث شد که او برای اولین‌بار قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کند. این اثر در سه مجلد و طی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۸ تکمیل شد. وی در سال ۱۹۶۱ به دعوت «ویلفرد کنتول اسمیت» رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل به کانادا رفت و به تدریس متون مهم اسلامی همچون «نجات» ابن سینا در فلسفه و «الاقتصاد فی الاعتقاد» غزالی در کلام و «فصوص الحکم» ابن عربی در عرفان پرداخت.

ایزوتسو از شهرتی بین‌المللی برخوردار بود و شاید در میان اسلام شناسان معاصر یگانه فردی بود که از مذاهب مسیحی، یهودی، هندویی، بودایی و مکتب‌های گوناگون فلسفی معاصر اطلاع و در مقایسه و تطبیق تبحر داشت. از این رو بسیاری از مجامع علمی بین‌المللی او را به عضویت پذیرفته بودند.

سرانجام این مترجم قرآن کریم در ۷ ژانویه ۱۹۹۳ در شهر کاماکورای ژاپن چشم از جهان فروبست.

همچنین نماهنگ ربع قرن که نگاهی به 25 دوره برگزاری نمایشگاه قرآن نگاه دارد رونمایی شد در این نماهنگ عباس نظری، احمد مسجد جامعی، محمد رضا حشمتی، برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران درباره سابقه برگزاری نمایشگاه در 25 سال گذشته صحبت کرده اند.

20 انیمیشن قرآنی و آلبوم موسیقایی نیز از دیگر آثار رونمایی شده در افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم بود.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار« قرآن،اخلاق، زندگی» تا 26 خردادماه جاری همه روزه از ساعت 17 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha