جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/عرفان‌های دروغین به عنوان معنویت و راه رسیدن به معنویت، ازدواج را استعمار نوین می دانند؛ یعنی شما وقتی می‌توانید به اوج معنویت برسید که نهایت ارضای شهوانی را داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز سه شنبه -۱۶ خردادماه- در پنجمین جلسه از سلسله جلسات منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: دیروزی که گذشت هم یادآور خاطر امام امت(رضوان الله علیه) بود، هم یادآور شهدای ۱۵ خرداد بود که سابقون و مقربون نهضت و انقلاب اسلامی هستند و مظلومانه به شهادت رسیدند و هم رحلت جانسوز حضرت خدیجه کبری(سلام‌الله‌علیها) بود.

*نام خدیجه در میان اسامی دختران ما غریب است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  عنوان کرد: ما دین فراوانی نسسبت به حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) داریم و کمتر فرصت ادای این دین برای ما پیش می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: اگر دقت کنیم، مؤسساتی که به نام حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) باشد، کم است، نام خدیجه در میان اسامی دختران ما غریب است.

وی افزود : آشنایی کودکان ما با حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) کم است، در حالیکه این بانوی بزرگوار آنچنان مقام، رتبه و عظمتی دارند که طبق آنچه که نقل شده است، رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در سفر معراج به جبرئیل می‌فرماید: «آیا حاجتی در زمین داری؟»؛ حضرت جبرئیل که یکی از چهار فرشته مقرب خداوند است که بسیاری از انبیا ظرفیت نداشتند که حضرت جبرئیل بر آنها نازل شود،  می‌گوید: «نیاز وحاجت من این است که سلام من و سلام خدا را به خدیجه ابلاغ کنی».

*حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) اولین یاور دین اسلام هستند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) اولین یاور دین اسلام هستند، زن برجسته ای که در تمام جزیره العرب مشهور به «طاهره» و «عاقله» بودند.

 حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: در آن زمانی که همه مشغول رباخواری بودند، این بانو در آن فضا اهل تجارت بودند و کاروان‌های تجاری خود را به ایران و شام می‌فرستادند.

وی تأکید کرد: حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) در آن فضای آلوده ملقب به «طاهره» بود؛ آن حضرت با این جایگاه اجتماعی، زمانی که پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) اعلام بعثت کردند و بچه‌ها به آن حضرت سنگ می‌زدند، خود را سپر رسول خدا قرار می‌دادند تا از ایشان دفاع کنند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  بیان داشت: حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) اولین زن مؤمن بودند که اسلام آوردند؛ این بانوی گرامی  بنا به روایات نقل شده از شیعه و سنی: «اوّل من آمن برسول الله من النّساء خدیجه؛ اولین کسی که به رسول خدا ایمان آورد از بین زنان، خدیجه بود».

*حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) با قامت بلند در تمامی ارزش‌ها تجلی کرده است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی گفت: حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) در دفاع از پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و دین اسلام به گونه ای بودند که بنا بر روایات، رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در مکه دو رکن داشتند و زمانی که آن دو رکن یعنی حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) و حضرت ابوطالب(علیه‌السلام)  را از دست دادند، به آن حضرت امر شد که به مدینه مهاجرت کنند.

وی اضافه کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) کانون، مرکز و مادر ۱۱ امام معصوم(علیهم‌السلام) هستند؛ آن حضرت با قامت بلند در تمامی ارزش‌ها تجلی کرده است و یکی از تجلی‌گاه‌های آن بانوی گرامی که به خوبی ظهور پیدا کرده و موفق از این عرصه بیرون آمده است، عرصه همسری و ازدواج است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  اظهار داشت: حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) یک زن و همسر موفق هستند و ازدواج ایشان یک ازدواج نمونه است.

*یک جامعه‌الزهرایی باید همسر موفقی باشد

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به وظایف جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با استفاده از سیره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره و تصریح کرد: مسئولین جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و به ویژه طلاب و اساتید محترم جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، همه باید نمونه یک همسر موفق باشند و تقاضا می‌کنم به آن برسید.

وی با تأکید بر مبحث ازدواج و همسر نمونه بودن، عنوان کرد:اگر مسئولین آموزشی، تبلیغی، تربیتی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین اساتید ما در تمام مأموریت‌های خود موفق شوند و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بالاترین نمره‌ها فارغ التحصیل شوند، اما نتوانند همسر نمونه باشند، ما به عنوان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  شکست خوردیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: همه معاونت ها، دستگاه ها، واحد‌ها و مجموعه‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باید معطوف به این باشد که یک جامعه‌الزهرایی، همسر موفقی باشد.

*شیطان در قالب‌های مختلف به مبارزه با نهاد ازدواج و خانواده آمده است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: یکی از مباحث برای همسر نمونه بودن، زمینه سازی اصل مسئله ازداوج است؛ در فرهنگ ما ازدواج یک امر مقدس است، اما با وجود این که نهاد خانواده و نهاد ازدواج یک نهاد فطری است، اما در طول تاریخ، شیطان و شیاطین انس و جن در قالب‌های مختلف به مبارزه با این نهاد آمدند.

وی  با طرح این پرسش که امروز، جایگاه زن و خانواده و ازدواج در اندیشه غرب کجاست؟، افزود: در فضایی که علوم تجربی سالاری می‌کرد و هیمنه و سلطه خود را برهمه جوامع گسترش داده بود،  نظریات فروید را مطرح کردند، اگر چه امروز هم بسیاری از روانشناس‌ها با نظرات فروید مخالف هستند، اما یکی از نظریه‌هایی که گسترش دادند، این بود که انسان غریضه مرگ و زندگی دارد و شهوت جنسی نباید سرکوب شود، والّا تبدیل به عقده می‌شود؛ در حالیکه اگر قید و بند و محدودیت نباشد، خانواده و ازدواج معنایی ندارد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  اظهار داشت: به مرور زمان، سیطره علوم تجربی کمرنگ شد و سیطره معنویت افزایش یافت و پست مدرنیته بعد از مدرنیته نیم نگاهی به معنویت داشت؛ شیاطین با توجه رویکرد بشر به دین و معنویت، همان نظریه را در قالب دین معرفی کردند.

*عرفان های دروغین، ازدواج را استعمار نوین می خوانند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: عرفان‌های دروغین به عنوان معنویت و راه رسیدن به معنویت، ازدواج را استعمار نوین  می دانند؛ یعنی شما وقتی می‌توانید به اوج معنویت برسید که نهایت ارضای شهوانی را داشته باشید.  

وی  یادآور شد: شیاطین در دوران قبل از اسلام، مسیحیت را دچار تحریف کردند و رهبانیت را بدعت گذاری کردند و هنوز هم در مسیحیت باقی است، آنان معتقد هستند که اگر می‌خواهید به معنویت برسید، باید لذت را ترک کنید و تعلقات را باید کم کنید؛ ازدواج هم از مظاهر دنیا و یکی از لذت‌ها است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  اضافه کرد: در صدر اسلام نیز برخی به دنبال رهبانیت رفتند، از جمله عثمان بن مظعون، برادر رضاعی پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) که با تنی چند از مسلمانان تحت تأثیر موعظه‌های پیامبر به کوه‌های اطراف مدینه رفتند و مشغول نیایش شدند؛ همسر عثمان بن مظعون خدمت رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) آمد و ماجرا را تعریف کرد، پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) خشمگین شدند و فرمودند: « یا عثمان لم یُرسِلُنى اللّه بِالرُّهبانِیّة و لكن بَعَثنى بالحَنِیفیِّة السَّمحَة، اَصُوم و اُصلّى و اَلمِس اَهلى...؛ ای عثمان! خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاده، بلکه با آیین مستقیم و ساده و آسان‌گیر فرستاده است. من هم نماز می‌خوانم. هم روزه می‌گیرم و هم نزد همسرم می‌روم. پس هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند».

*ابعاد ازدواج در دین و فرهنگ اسلام

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه ازدواج در فرهنگ اسلام، سه ویژگی دارد و در سه بعد قابل بررسی است؛ اظهار داشت: یک بعد ازدواج، مصون سازی است؛ یعنی کسی که ازدواج می‌کند، در یک حدی در مقابل وسوسه‌های شیطان محافظت می‌شود.

وی افزود: یک بعد دیگر ازدواج، رشد انسان است؛ در ازداوج، دو انسان که دارای دو فکر، دو سابقه و دو خانواده هستند و با هم تعارض و اختلاف سلیقه دارند، در یک خانه جمع می‌شوند و مجبور هستند که همدیگر را بپذیرند و تحمل کنند و همین موضوع آنها را رشد می‌دهد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تصریح کرد: انسان در اثر ازدواج تمرین می‌کند که گاهی مهار نفس خود را بکشد؛ می‌خواهد و دوست دارد، اما انجام نمی دهد؛ ازدواج باعث رشد انسان می‌شود و ظرفیتی برای انسان ایجاد می‌کند و به انسان قوت و قدرت می‌دهد.

حجت الاسلام و المسملین مدنی، بحث معنویت را بعد سوم ازدواج برشمرد و افزود: در باب معنویت، امام صادق(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: «رَکعَتانِ یُصَلّیهِما مُتَزَوِّجٌ أفضَلُ مِن سَبعینَ رَکعَهً یُصَلِّیها غیرُ مُتَزَوِّجٍ؛ دو رکعت نمازی که ازدواج کرده می‌خواند، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد ازدواج نکرده بخواند».

*ازدواج یک ارزش است/ برای ازدواج موفق فرهنگسازی کنیم

وی تأکید کردند: بر اساس آیات و روایات اسلامی، ما معتقدیم که ازدواج یک ارزش است و وظیفه ما این است که برای آن فرهنگسازی کنیم؛ البته باید زمینه‌های آن را هم فراهم کنیم، اما بحث فرهنگسازی بسیار مهم است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  به روایتی از امام رضا(علیه‌السلام) اشاره کردکه فرمودند: «زنی خانمی خدمت امام باقر (علیه‌السلام) رسید و گفت: من خانمی «متبتله» هستم؛ آن حضرت سوال کردند: و ما التَّبَتُل عِندَک؟؛ منظورتان از تبتل چیست؟ آن زن جواب داد: من هرگز ازدواج نخواهم کرد و می‌خواهم با این کار، فضیلت و منزلتی به دست آورم؛ حضرت فرمودند: « إنصَرِفی فلو کان فی ذلک فضلٌ لَکانَت فاطمة علیها السلام أحَقُّ به مِنکَ؛ از این تصمیم بازگرد، اگر بی همسری فضیلت بود، فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به آن شایسته‌ تر از تو بود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha