جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدحسین کبیریان

حوزه/ امسال پذیرش حوزه علمیه استان تهران بر اساس شرط معدل سه سال آخر دوره‌ی تحصیلی بود و متناسب با مقاطع تحصیلی مختلف، شرط معدل برای پذیرش داوطلبین ورود به حوزه معین شد؛ بر این اساس در مرحله اول ثبت نام که از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه صورت گرفت، یک هزار و ۹۳۶ نفر متقاضی تحصیل در حوزه علمیه تهران بودند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین کبیریان، معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، به تبیین مراحل جذب و گزینش طلاب جدیدالورود پرداخت و اظهار داشت: امسال نیز همچون سال گذشته، داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه ابتدا باید در سایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ثبت نام اینترنتی کرده و با شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی، مرحله اول ثبت نام به اتمام می‌رسید؛ البته به غیر از حوزه علمیه تهران که امسال آزمون ورودی نداشت.

وی ادامه داد: امسال پذیرش حوزه علمیه استان تهران بر اساس شرط معدل سه سال آخر دوره‌ی تحصیلی بود و متناسب با مقاطع تحصیلی مختلف، شرط معدل برای پذیرش داوطلبین ورود به حوزه معین شد؛ بر این اساس در مرحله اول ثبت نام که از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه صورت گرفت، یک هزار و ۹۳۶ نفر متقاضی تحصیل در حوزه علمیه تهران بودند.

این استاد حوزه ابراز داشت: از این تعداد حدود یک هزار و ۱۳۲ نفر شرایط شرط معدل را داشتند که برای مصاحبه حضوری و ثبت نام نهایی به مدارس علمیه استان مراجعه کردند؛ البته مهلت ثبت نام از داوطلبین ورود به حوزه علمیه تهران تا 25 اردیبهشت تمدید شد و در این مدت 186 نفر  نیز ثبت نام کردند؛ ولی هنوز نتایج بررسی شرط معدل در مورد این افراد از طرف مدارس به ما اعلام نشده است.

وی عنوان داشت: از تعداد یک هزار و ۱۳۲ نفر که شرط معدل را داشتند، بعد از مراجعه به مدارس علمیه، و انجام مصاحبه حضوری فقط 576 نفر در همان اولویت اولشان پذیرش نهایی شده‌اند و تعداد 362 نفر نیز با این که شرط معدل را دارند و در مصاحبه حضوری هم قبول شده‌اند؛ ولی بنا به دلایلی همانند تکمیل ظرفیت و یا شرایط ویژه‌ی مدرسه محل مراجعه، نتوانستند در مدرسه‌ای که اولویت اولشان بود، پذیرش نهایی بشوند؛ بنابراین این 362 داوطلب نیز جزو قبولی‌ها محسوب می‌شوند؛ ولی برای پذیرش نهایی باید به مدارسی که در اولویت دوم و سوم انتخاب کرده‌اند، مراجعه نمایند.

حجت‌الاسلام کبیریان با بیان این که تعداد ثبت نام کنندگان ورود به حوزه در مقایسه با ظرفیت شهر تهران بسیار ناچیز است، به آسیب شناسی این مسئله پرداخت و تصریح کرد: این شیوه‌ی جذب که ما به یک فراخوان ساده و محدود اکتفا کنیم و سپس منتظر ثبت نام افراد در سامانه مرکز مدیریت باشیم، به نظر می رسد که صحیح نیست و باید تصحیح شود.

وی افزود: بسیاری از جوانان ما نسبت به حوزه شناخت کافی ندارند، و ما در شناساندن حوزه به آن‌ها فعالیت چشمگیری انجام نداده‌ایم؛ بنابراین با معرفی تاریخچه پر افتخار حوزه، تبیین نقش طلاب در آینده‌ی حوزه‌های علمیه و مسئولیت پذیری آنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌توان تا حدودی اهمیت و جایگاه حوزه و کارکردهای آن را به جوانان شناساند و زمینه‌های تحصیل آن‌ها را در حوزه علمیه فراهم کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه تهران با بیان این که گزینش داوطلبان مستعد در اولویت مرکز مدیریت این استان است، اظهار داشت: در روش جذب فعلی به دلیل ضعف تبلیغات، بسیاری از جوانان مستعد اطلاع کافی از روند پذیرش حوزه‌های علمیه پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: از آنجا که حوزه علمیه در مقام هدایت فکری و دینی مردم از جایگاه حساس و مهمی برخوردار است، باید جوانانی در عرصه طلبگی حضور یابند که شرایط لازم و کافی را دارا هستند؛ به این معنا که هم از انگیزه لازم برای طلبگی برخوردارند و هم پرورش یافته‌ی خانواده‌ای اصیل و متدیّن هستند؛ زیرا در آینده، مرجعیت دینی و فکری مردم بر عهده‌ی همین جوانان خواهد بود.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت:‌ جذب جوانانی با این مختصات، همراهی و کمکِ نهادهای فرهنگی و حوزوی را می‌طلبد؛ بنابراین بهترین راهکار برای شناسایی، معرفی و گزینش جوانان مؤمن و مستعد در حوزه‌های علمیه، اقدام از طریق ائمه جماعات مساجد، ائمه جمعه سراسر کشور، مبلغین و دیگر افرادی است که درد دین دارند و دلسوز آینده حوزه هستند، می‌باشد.

حجت‌الاسلام کبیریان با اشاره به همکاری حوزه علمیه تهران و مدارس آموزش و پرورش، بیان داشت: از جمله اقدامات مرکز مدیریت استان برای جذب بهتر کمّی و کیفی طلبه در حوزه‌های علمیه، راه اندازی مدارس پیش حوزوی در سطح استان تهران است؛ به این صورت که دانش آموز در همان ابتدای ورود به سیستم آموزش و پرورش با متن حوزه نیز ارتباط مستمر داشته باشد.

وی افزود: در این طرح برخی مدارس آموزش و پرورش تحت عنوان «مدارس معارف» با نظارت و برنامه‌ریزی حوزه علمیه تهران و با حضور طلاب اداره خواهد شد و امثال اینگونه مدارس در گذشته توسط سازمان تبلیغات راه اندازی شده بود و مدرسه عالی شهید مطهری نیز برخی مدارس پیش حوزوی را در اختیار دارد؛ البته راه اندازی مدارس معارف در تهران، در راستای تفاهم نامه حوزه علمیه با وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.

معاون آموزش حوزه علمیه تهران گفت: با اجرای این طرح، جوانان مستعد و مومن که علاقمند به تحصیل در حوزه علمیه هستند، با آگاهی و شناخت کامل از حوزه، وارد عرصه طلبگی خواهند شد و این یکی از اقدمات مرکز مدیریت در جذب جوانان به حوزه است.

وی با اشاره به اجرای طرح آموزشی جدید در مدارس علمیه تهران، تصریح کرد: این طرح در سال‌های گذشته در برخی مدارس علمیه کشور به صورت آزمایشی اجرا شد. و امسال نیز با تدبیر شورای راهبردی و شورای حوزه علمیه استان تهران، طرح نظام آموزشی جدید در همه مدارس علمیه تهران اجرا خواهد شد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در این طرح نگاه علمی و کاربردی‌تری به دروس شده است؛ همچنین در نظام آموزشی جدید برخی دروس اقتضایی بر حسب نیازهای استانی در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال ممکن است یک استان بر حسب نیازهای خود درس فرق و ادیان را برای تدریس ارائه کند و استان دیگری وهابیت شناسی را در اولویت خود داشته باشد؛ از این رو حوزه‌های استانی می‌توانند با استفاده از ساعات دروس اقتضایی، موضوعات دارای ضرورت را در مدارس علمیه ارائه و تدریس نمایند.

وی افزود: توسعه علوم قرآنی و حدیث، ارائه روش تحقیق و تدریس، کسب مهارت علمی، توجه بیشتر به تاریخ و سیره ائمه(ع)، و کاهش مدت زمان تحصیل در سطح یک از 6 سال به 5 سال از دیگر ویژگی‌های طرح نظام آموزشی جدید می‌باشد.

حجت‌الاسلام کبیریان در پایان طلاب جدیدالورود را به الگو گیری از سیره‌ی علمای گذشته دعوت کرد، و گفت: به فرزندان عزیزم توصیه می‌کنم «ره چنان رو که رهروان رفتند»؛ بنابراین به طلاب عزیز می‌گویم: سیره علمی، معنوی و اخلاقی بزرگانی چون امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری، مقام معظم رهبری و دیگر علمای بزرگ را مطالعه کرده و دقت کنند که این بزرگان چه روشی را در پیش گرفتند و چگونه به قله‌های موفیقت رسیدند تا همان را سرلوحه و سرمشق کارهای خود قرار دهند.

وی افزود: به نظر بنده، داشتن انگیزه قوی در تحصیل علوم دینی و خدمت به مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، افتخار به طلبگی و سربازی امام زمان(عج)، و جد و تلاش در عرصه علمی و تهذیبی، از جمله عوامل موفقیت علما و بزرگان دینی بوده است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha