جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ روز دوم اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه در قم

حوزه/ با حضور مسئولان چهار کمیسیون تخصصی هشتمین اجلاس مدیران حوزه های علمیه استانی با مدیران ستادی در قم، گزارشی از فعالیت های این کمیسیون ها تشریح شد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، عصر امروز در اختتامیه هشتمین اجلاس مدیران حوزه های علمیه کشور، مسئولان کمیسیون های چهارگانه این اجلاس به شرح مباحث مطروحه در کمیسیون های مربوطه پراختند.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین محمد  آبادی پیشه مسئول کمیسیون وقف و منابع پایدار گفت: پیش از کمیسیون، 11 مورد شناسایی شد و علاوه بر آن موارد،چندین مورد نیز به این طرح اضافه شد.

وی افزود: تاسیس علمای برجسته برای ترغیب مردم به وقف، فعال کردن تمام ظرفیت های استانی برای وضع وقف، تشویق افرادی که دارای وضع متوسطی برای وقف دارند، رایزنی با علماو نمایندگان ولی فقیه برای هدایت واقفین برای وقف حوزه از جمله این موارد است.

مسئول کمیته وقف و منابع پایدار این اجلاسیه گفت: تجلیل و تشویق واقفین و مبلغین وقف، معرفی کارکردهای حوزه های علمیه و تبلیغ وقف مشارکتی از دیگر  این طرح ها بود.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و استفاده از راهکارهای قانونی و هماهنگی در جهت راهکار قانونی در زمینه قوانین املاک حوزه از جمله پیشنهادات در حوزه منابع پایدار بود.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه اظهارکرد: بررسی وضعیت موقوفات و بیان وضعیت مطلوب حوزه و راهکارهای توسعه موقوفات حوزوی، حضور بیشتر مردم در حمایت از فعالیت های حوزوی از جمله مسایلی بود که مدیران حوزه روی این مساله تاکید داشتند.

کمیسیون ارتقای پذیرش

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد  در تشریح مباحث مطروحه در کمیسیون ارتقای پذیرش گفت: در این کمیسیون 21 پیشنهاد مطرح شد و قرار است که این پیشنهادات در کارگروه پذیرش بررسی شود.

وی افزود: در کمیسیون ارتقای پذیرش پیشنهاداتی در خصوص فرهنگسازی در عرصه اهمیت کار طلبگی و اهداف حوزه، اهتمام بر پذیرش چهره به چهره، اصلاح و یا حذف آزمون حذفی که شامل موافق و مخالف بود، ایجاد زمینه ارتباط بین دانش آموزان و طلاب و بستر سازی جهت بازدید دانش آموزان در حوزه مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: از دیگر پیشنهادات این کمیسیون می توان به انتخاب معلمان پرورشی مدارس دولتی از میان طلاب، بازبودن پرونده پذیرش و جذب در طول سال، توجه به ارتقای سطح علمی اساتید و کادر علمی مدارس اشاره کرد.

مسئول کمیسیون ارتقای پذیرش گفت: افزایش جاذبه های معنوی و ظاهری مدارس، نگاه منطقه ای در جذب که به معنی تاثیرات مقتضیات منطقه ای است، ساماندهی مصاحبه در جهت واگذاری به مدراس، کم کردن زمان تردد و رفت آمدها از دیگر پیشنهادات مطروحه در این کمیسیون بود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: نگاه کیفی و ارزشی در مصاحبه ها به جای نگاه کیفی از دیگر پیشنهادات بود که امسال سعی شده است که این نگاه در سطح عملی فراگیر شود.

مسئول کمسیون ارتقای پذیرش گفت: تقدم سنجش سلامت بر ثبت نام، تدوین آیین نامه پذیرش و گزینش، تسریع در امر مشاوره و توسعه مدارس امین و همسوی آن در سطح کشور از دیگر پیشنهادات این عرصه بوده است.

کمیسیون الگوی برنامه پنج ساله

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رجایی مسئول کمیسیون الگوی برنامه پنج ساله نیز گفت: سند راهبردی استانی مشتمل بر شناسایی وضعیت گذشته، حال و آینده نسبت به ظرفیت های محیطی هر استان است.

وی افزود: شناسایی وضعیت خود حوزه در وضعیت کامل در مولفه های مختلف و تحلیل راهبردی به علاوه بر مورد قبلی اهداف کلان و راهبردهای استانی و برنامه پنج ساله را تشکیل می دهد.

مسئول کمیسیون الگوی برنامه پنج ساله این اجلاسیه بیان کرد: در حقیقت بسیاری از طرح ها در عمل پیوند می خورد و این طرح ها در ادامه همدیگر را تکمیل می کنند؛ برنامه های پایه ای حوزه در حقیقت کمک رسان یک دیگر خواهند بود.

وی گفت: اصل اینکه باید تفکر راهبردی در استان ها تقویت شود مورد عنایت واقع شد ؛در خصوص ارایه راهبرد و یا برنامه محور بودن این فعالیت ها در استان ها نیز مباحث مختلفی مطرح شد.

کمیسیون ارتقا و واسپای امور مدارس علمیه و مدیریت های استانی

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین فروغی مسئول کمیسیون ارتقا و واسپای امور مدارس علمیه و مدیریت های استانی گفت: از جمله پیشنهادات در کمسیون وارتقا و واسپاری، محوریت شورای عالی و مدیریت حوزه از مدارس علمیه حفظ شود زیرا این پشتوانه قوت قلبی برای مدارس خواهد بود.

وی افزود: حاضران این کمیسیون اصل واسپاری به مدارس و مدیریت های استانی را اصلی درست می دانستند و در این زمینه مباحث مختلف و پیشنهاداتی ازجمله واسپاری تدریجی مطرح شد.

مسئول کمیسیون ارتقا و واسپاری امور به مدارس علمیه و مدیریت های استانی گفت: طراحی الگوی مدارس شاخص های دقیق، رتبه بندی در مدارس بر اساس این شاخص ها، واگذاری برخی اختیارات همراه با رعایت همه جوانب به مدارس تراز از جمله پیشنهادات مطروحه در این کمیسیون بود.

وی تصریح کرد: از جمله آنچه توسط فعالان این کمسیون به آن تاکید داشتند می توان به مساله تامین و ایجاد زیرساخت های لازم در اجرای طرح واسپاری است؛ از دیگر مسایل پیشنهادی، می توان اولویت داشتن مدیریت های استانی نسبت به مدارس و اجرای جدی این واسپاری ها بر اساس مصوبات شورای عالی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha