جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام دهقان

حوزه/مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان، گفت: در عید قربان سال جاری در کنار اکیپ ناظران بهداشتی، ۱۶ اکیپ از طلبه و روحانیون حوزه علمیه نیز امر نظارت بر ذبح شرعی دام را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام دهقان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با بیان اینکه عید سعید قربان را در پیش رو داریم، بر رعایت موازین بهداشتی و شرعی در خصوص کشتار دام تاکید کرد.

وی اظهار داشت: 16 اکیپ از طلبه و روحانیون حوزه علمیه در عید قربان سال جاری در کنار اکیپ ناظران بهداشتی امر نظارت بر ذبح شرعی دام را انجام می‌دهند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: برای امر ذبح شرعی کلاس‌های آموزشی برای طلاب حوزه علمیه استان برگزارشده است تا بتوان از ظرفیت آن‌ها برای روز عید قربان و روز بازگشت حجاج از مکه و ماه محرم استفاده شود.

حجت‌الاسلام دهقان سربریدن دام قربانی دارای شرایط خاصی است که ذابح باید به آن توجه کند، گفت: بنا بر احتیاط واجب ذبح دام باید توسط فرد مسلمانان صورت بگیرد و فرد ذابح این عمل را به سمت قبله انجام دهد و هنگام سربریدن قربانی نیز نام و ذکر خداوند بر زبان جاری شود.

وی با بیان اینکه ذبح دام در روز عید قربان باید بعد از طلوع خورشید صورت بگیرد، اظهار داشت: روحانیون ناظر ذبح شرعی دامپزشکی در مناطق عرضه دام آماده پاسخگویی به هرگونه سؤالات شهروندان گرامی در این خصوص هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین در خصوص شرایط توزیع گوشت قربانی، افزود: گوشت قربانی باید به سه قسمت تقسیم شود به صورتی که یک‌سوم آن به اعضای خانواده، یک‌سوم نیز به دوستان و یک‌سوم دیگر نیز صدقه داده شود.

وی تصریح کرد: شرایط ذبح دام قربانی نیز باید توسط حاجیان در مناسک حج رعایت شود و این در حالی است که سایر مسلمانان می‌تواند به‌صورت دلخواه یک دام را در روز عید قربانی کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه قربانی دادن برای افراد توانمند مستحب مؤکد است، خاطرنشان کرد: هدف از قربانی دادن تقرب افراد به درگاه الهی و همچنین تعظیم شعائر دینی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha