جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برکات حاصل از مجاهدت ها و رشادت های شهدا، تصریح کرد: جامعه‌ی که در اه دفاع از حرم الهی شهادت را افتخار خود می داند، تسلیم زیاده خواهی های دشمنان نمی شود و به تبعیت از شعار هیئات مناالذله امام حسین(ع) سلطه بیگانه را نمی‌پذیرد و همه این ها از برکات حضور شهدا در جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر پنج شنبه ۳۰شهریور، در یادواره ادبی «چله کوچ چلچله» ویژه گرامیداشت اربعین سردار بی سر شهید محسن حججی و آیین استقبال از هلال محرم که در محل سالن اجتماعات شهدای هفتم تیر(سرچشمه) تهران برگزار شد، به تبیین رابطه بین محبت حضرت محمد و آل محمد(ص) با حیات جامعه اسلامی پرداخت،‌ اظهار داشت: در قرآن کریم به محبت و مودت اهل بیت پیامبر(ص) تاکید شده است و خداوند متعال در آیه «قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» بدان اشاره می کند.

وی ادامه داد: این مودت و عشق به اهل بیت پیامبر(ص) اگر تضمین کننده حیات جامعه اسلامی نبود، اجر رسالت قرار نمی‌گرفت. بنابراین آنچه بهای رسالت و دستاورد رسول اکرم(ص) را که همان امت جامعه اسلامی تضمین می کند، مودت و عشق به اهل بیت(علیهم السلام) است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که قوام امت اسلامی به اطاعت از خداوند و نصرت دین اوست، گفت: اگر بخواهیم امت اسلامی و جامعه ایمانی را تعریف کنیم آیه «والذکروا نعمت‌الله علیکم و میثاقه الذی واثقکم به اذ قلتم سمعنا و اطعنا و اتقوالله ان‌الله علیم بذات‌الصدور» به خوبی آن را بیان می کند.

وی افزود: به عبارت دیگر جامعه ایمانی یعنی میثاق امت اسلامی با رسول اکرم(ص) که میثاق اطاعت است. و اطاعت از خدا و پیامبر(ص) قوام اول و نخستین جامعه اسلامی است و میثاق دیگر امت اسلامی با پیامبر(ص) نیز نصرت دین خدا است.

آیت الله اراکی در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، عنوان داشت: همان طور که حرم حسینی(ع) حرم خدا بود، حرم زینبی(س) هم حرم خدا است و شهدای مدافع حرم در واقع مدافعان حرم الهی هستند. و هر کجا مرز احکام الهی و مرز اطاعت الهی شکسته شود، حرم خدا شکسته شده است. و هر جا جامعه اسلامی، جامعه ای بشود که در آن اطلاعت خدا و رسول سبک شمرده شود، و یا دین خدا را یاری نکنند و خدا و رسول در آن جامعه تنها بمانند، چنین جامعه ای، جامعه ای است که حرم خدا در آن جامعه شکسته شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: خون سیدالشهدا(علیه السلام)، شهادتش، قیامش و انقلابش، در واقع انقلابِ دفاع از حرم الله بود. و هر جا پاکی و عدل و طهارت باشد، همانجا حرم الهی است. و یاران حسین بن علی(ع) نماد یاری و نصرت و پاسداری از حرم الهی بودند. و شهدای مدافع حرم نیز نماد یاری دین خدا در عصر ما هستند. و اگر شهید حججی به شهادت می‌رسد بدین معنا است که در جهان امروز در بین امت اسلامی، هنوز امت زنده و امت با حیاتی وجود دارند.

وی با اشاره به برکات حاصل از مجاهدت ها و رشادت های شهدا، تصریح کرد: شهدا علاوه بر این که خود «عند ربّهم یرزقون» هستند، برکات بسیاری را بر جامعه بازمانده بعد از خود دارند و اولین برکت این است که این جامعه، جامعه ای است که از کید و نیرنگ و تهدیدهای دشمن نمی هراسد. دومین برکت شهادت بر جامعه، این است که جامعه در برابر مشکلات و سختی ها مقاوم می شود.

آیت الله اراکی در پایان با بیان این که جامعه شهید داده، جامعه ای در حال رشد و پیشرفت است، افزود: ظلم ناپذیری از دیگر برکات شهدا بر جامعه اسلامی است یعنی جامعه ای که به هیچ وجه ستم را برنمی تابد و در برابر ستم و ظلم می ایستد و سر تسلیم فرود نمی آورد، و به تبعیت از شعار هیئات مناالذله امام حسین(ع) سلطه بیگانه را نمی‌پذیرد، زیرا ذلت پذیر نیست، و همه این ها از برکات حضور شهدا در جامعه اسلامی است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha