جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام دژکام

حوزه/ عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز ابراز کرد: به نظر می رسد تا زمانی که اخلاق در فلسفه کمرنگ باشد، در رقابت تمدنی ضعف خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام در اختتامیه اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد با بیان این که باید اخلاق در فلسفه های رایج فعالیت چشمگیرتری داشته و حکمت عملی توام با حکمت نظری تقویت شده و رشد یابد، ابراز کرد: به نظر می رسد تا زمانی که اخلاق در فلسفه کمرنگ باشد، در رقابت تمدنی ضعف خواهیم داشت.

عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز تصریح کرد: بایستی در راستای تمدن سازی جدید اسلامی جایگاه حکمت به درستی تبیین شود و درک کرد که رسالت حکمت اسلامی در راستا و محوریت این تمدن سازی چیست.

وی با بیان این که فلسفه نقش هماهنگی میان همه رشته ها را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: ابعاد حکمت جریانی تحت عنوان تمدن بدون تبیین یادشده شکل نمی گیرد که بر این اساس باید اصحاب علوم تنها به رشته مرتبط با خویش اکتفا نکنند.

عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز با بیان این که در بحث فلسفه متعالیه یک خط محوری کلی برای نگرش صدرایی قائل هستیم که می خواهد همه علوم را در جای خود نشانده و تمدن را پیش ببرد، اظهار کرد: هر علمی در جای خود ارزش دارد که به طور مثال علوم مختلف در مکتب فلسفه شیراز فعال هستند و میدان داری می کنند.

وی با بیان این که اگر امروز فلسفه اخلاق مهندسی و زیست پزشکی را نداشته باشیم با مکتب رقیب نمی توان چالش کرد چراکه سبک کار ما نقلی و موعظه ای است، اظهار کرد: طلاب و دانشجویان باید با فلسفه ایران اسلامی آشنا شوند تا بتوانند با فلسفه های غربی آنگونه که بایسته است، تقابل کنند.

برگزاری همایش رضوی با محوریت محبت از نگاه قرآن و حدیث

حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی یکی دیگر از حاضران در این اجلاس بود که گفت: نشست هایی از جمله نشست «دعا از منظر عرفان و شیعی» تا کنون در شعبه شیراز برپا شده و بناست تا همایش رضوی با محوریت محبت از نگاه قرآن و حدیث در اردیبهشت سال آینده برپا شود.

عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز افزود: در مجمع گروه بندی هایی شکل گرفته که بر اساس این گروه بندی ها، چندین گروه در فلسفه مضاف از اساتید دانشگاه تشکیل شده و در زمینه فلسفه حقوق، تاریخ و هنر نیز تعدادی از اساتید شناسایی شدند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha