جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی ـ معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) بیجار

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: اساتید و طلاب باید نگاه پژوهشی به دروس داشته باشند نه نگاه حفظ و ترجمه ای، چرا آموزش بدون تحقیق، عمقی نیست و باید با نگاه تحقیقی به محفوظات عمق بخشید و آنها را تثبیت کرد.

حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: فلسفه وجودی حوزه های علمیه بر تحقیق و محقق پروری است. چرا که مسئله یابی و حل مسئله درحوزه های مختلف علمی و دینی باعث پویایی و مایه رشد است. برهمین اساس در قدم اول باید تمام تلاش خودمان را بر آموزش بگذاریم. بعد از فراگیری آموزشهای لازم و به عبارتی بعد از مجهز شدن به سلاح علم و روش های پژوهش، نوبت به تحقیق می رسد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار ادامه داد: در حوزه علمیه آثار تحقیقی و پژوهشی فاخری تولید و در حال انجام است، منتهی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل بسیار بالا و انتظاراتی که از حوزه  وجود دارد، می توان گفت هنوز در ابتدای راه هستیم و باید با یک روحیه جهادی و برنامه ریزی درست و جامع، پژوهش را در حوزه نهادینه کرده و به یک فرهنگ تبدیل کنیم و این کار را باید از ابتدای ورود طلبه به حوزه انجام دهیم تا بعد از چند سال آموزش و تمرین پژوهش، به اهداف مورد نظر برسیم.

وی به وضعیت پژوهش در مدرسه علمیه بیجار اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بنده حدود دو ماه است در خدمت طلاب می باشم، بعد از یک بررسی و سنجش میزان مهارت آنان، برنامه هایی رطراحی و تدوین شد. از جمله این برنامه می توان به برگزاری جلسات آشنایی با پژوهش و شیوه های تحقیق برای طلاب پایه های اول تا دهم، آماده سازی و تجهیز کتابخانه مدرسه، تعیین موضوعات پژوهشی درسی و غیر درسی برای تمامی پایه ها به کمک اساتید، تعیین مشوق های مختلف برای فعالین در این عرصه، نظارت بر فرایند تدوین مرحله به مرحله پژوهش های درسی، تهیه وتوزیع کتاب دربین طلاب پایه اول جهت خلاصه نویسی و... اشاره کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به برنامه های در دست اقدام این معاونت اشاره کرد و افزود: برگزاری گارگاه های آشنایی با مقاله نویسی، خلاصه نویسی و...به صورت مستمر و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با موضوعات روز و همچنین پاسخ به شبهات از برنامه های ما در سال جاری خواهد بود.

حجت الاسلام معصوم خانی با تاکید بر لزوم ارائه روش های علمی برای نهادینه کردن موضوع پژوهش در مدارس، گفت: تجربه ثابت کرده تا ضرورت موضوعی جا نیفتاده باشد و تبیین نگردد، آن موضوع مورد توجه و عمل قرار نمی گیرد. بر همین اساس انجام اموری چون تبیین و بیان ضرورت و اهمیت پژوهش و ایجاد انگیزه نسبت به آن، تبدیل پژوهش به یک واحد درسی مستقل زیر نظر مستقیم معاونت پژوهش، تغییر نگاه طلاب در یادگیری به این نحو که عملا دریابند که باید نگاه پژوهشی به دروس داشته باشند نه نگاه حفظ و ترجمه ای، چرا آموزش بدون تحقیق، عمقی نیست و باید با نگاه تحقیقی به محفوظات عمق بخشید و آنها را تثبیت کرد.

وی در پایان گفت: با برگزاری کارگاه های مختلف نویسندگی باید ترس از نوشتن را در طلاب از بین ببریم تا دانسته های آنان به محتوا تبدیل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha