جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 432257
۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
تصاویر/ همایش ملی بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت -۲

حوزه/ استاد دانشگاه بر لزوم توجه هرچه بیشتر به معارف قرآن کریم به ویژه استفاده از مفاهیم قرآنی در فقه برای پاسخگویی به نیازهای روز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسن حکیم‌باشی امروز دوم آذر در همایش بررسی آراء تفسیری آیت الله محمدهادی معرفت که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزارشد، آیت الله معرفت را یکی از خادمان قرآن ذکر کرد و گفت: ایشان به دفاع علمی مقارن از ثقلین پرداخت.

وی افزود: یکی از فعالیت های شاخص علامه معرفت مقابله به شبهات قرآنی و دینی بود؛ ایشان در زمانی به این کار همت گماردند که نیاز بسیاری به این امر حس می شد.

استاد دانشگاه با ذکر این مطلب که برخی تفکرات خواسته‌اند بگویند قرآن هرچه از تاریخ دارد واقعی نیست تصریح کرد: این درحالی است که ایشان زبان تاریخی قرآن را واقعی قلمداد کرد و به پای این دفاع جانانه نیز ایستاد.

وی بیان کرد: توامان‌سازی مطالعات علوم قرآنی و تفسیر در شیعه و تبیین این مقوله از کارهای دیگر ایشان است؛ شاهدیم بسیاری از افراد در تفسیر قوی هستند ولی در مطالعات قرآنی عمیق نبوده لذا در برخی جاها با یک بال حرکت کرده و با مشکل مواجه شدند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایشان محوریت فقه بر قرآن را شعار داد و تبیین کرد و این نوآوری بزرگی در حوزات شیعه بود؛ زیرا در حوزه معروف بود که قرآن ۵۰۰ آیه احکام دارد همچنین از سوی برخی بزرگان خرده گرفته می‌شد که یک مجتهد می‌تواند بیاید و سطوح را طی کند بدون اینکه به قرآن کاری داشته باشد.

وی اظهار کرد: علامه معرفت معتقد بود که به یک اعتبار همه آیات قرآن، آیات الاحکام است و مبانی آن را تبیین کردند؛ در مسئله ولایت فقیه، می‌فرمودند ما کجا گلایه کنیم که وقتی فقها به بیع و ولایت اب و جد می رسند در مورد مستند ولایت فقیه به دو روایت مخدوش اشاره دارند و می‌گویند پس ولایت فقیه قابل اثبات نیست در صورتی که آیات متعدد در مورد ولایت کجا می‌رود و چرا به این مسئله فقط باید نگاه فقهی داشته باشیم.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: باید قرآن را در جایگاه شایسته خود بنشانیم و محوریت قرآن بر فقه را تبین کرده و تحکیم ببخشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha